Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Maze (Cox-Maze)
 Lennart i Morup rapporterar om sin Maze - del 2
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/06/26 :  23:02:17  Visa profil  Svara med citat
Hej alla vänner med eller utan FF. Med signaturen Lennart i Morup berättade jag för några veckor sedan om hur det var att få genomfört en Cox-Maze operation på Sahlgrenska. Det var som ni såg inte så kul.

Sedan dessa har det hänt en del otrevliga saker som för min del så nära höll på att föra mig till dödsriket. Det handlar självfallet om waran.

Efter Mazen fortsatte mitt FF som om ingen Maze gjorts. När jag åkte hem från eftervården på Varbergs sjukhus ordinerade en utskrivande medicinläkare mig att åter börja käka waran. Doserna låg på ungefär samma nivå som jag käkat i månader före Mazeoperationen.

Därför reagerade jag inte. Waransyster tog över och öste på i samma takt för att jag snabbt skulle få ett skydd mot ev. blodproppar om hjärtat började kasta sig mellan FF och sinus.

Men vad jag då inte visste var att jag efter Mazen på Sahlgrenska inte alls tålde waran på samma sätt som tidigare. Jag var hyperkänslig för waran. Om jag är ett särfall vet jag inte men jag tycker det borde vara en känd kunskap för läkare som ordinera waran till nyopererade patienter att oväntade saker kan hända..

Som vanligt hade waransyster bestämt att nästa PK-kontroll skulle tas om en vecka. Men kvällen innan provtagningsdag brakade allt samman för mig. Det började med kraftigt illamående jag spydde blod och hade färsk blodig diarré. Tur för mig var att min hustru var hemma och genast förstod vad som inträffat. Ambulansen larmades och jag togs till Varberg sjukhus där jag omedelbart togs om hand av en duktig kirurgläkare. Då hade jag ett PK på 6,7 och ett Hb på 48.

På IVA försökte man stoppa blödningen genom på olika sätt neutralisera mitt höga PK. Dagen efter opererades jag för blödande magsår. Till mig sa kirurgen efteråt att det var som en krater där blodet vällde fram. Hur jag fått magsåret vet jag inte. Var det av waranet eller stressen på Sahlgrenska. Har aldrig tidigare haft besvär av magsår.

I går kom jag hem igen efter nästan 14 dagarna på sjukhuset i Varberg.

Vården där och de förhållande som erbjöds mig var för min del de bästa tänkbara. Hade eget rum. Det var tyst på nätterna. Personalen underbar.

Men det är ändå en erfarenhet jag skulle vilja ha varit utan. Såren efter magoperationen tar lång tid att läka. Eftersom det också kom så nära inpå Maze operationen hade jag inte hunnit återladda mina "batterier". Det är segt nu. Oerhörd segt.

Jag är väldigt gramse på läkarkåren när det gäller waranhanteringen. Varför finns inte en samlad och övergripande kunskap om att waran till hjärtopererade kan slå fullständigt fel. Det är inget okänt fenomen. Det kanske också gäller vissa andra operationer.

Så se upp alla ni som hamnar i läget att efter en operation åter börja äta waran. Jämför inte med vad ni tålde före operationen. Det är helt nytt läge. Vägra ta stora doser exempelvis 3 om dagen för att snabbt komma till rätt nivå. Det kan bli fullständigt fel. Ta täta PK-prover. Varje dag eller minst vara annan dag. Då får ni besked om var på PK-skalan ni ligger och kan agera där efter.

Om ni orkar håll tummarna för mig. Det känns som om jag behöver alla positiva tankar jag kan få för att åter orka komma på rätt köl.

Men det finns ändå en positiv sak även om jag just nu har svårt att njuta av det. Under tiden på Varbergs sjukhus tvingade hjärtläkarna mitt hjärta i sinus med hjälp av Cordarone. 1 tabl om dagen 200mg. Plus en daglig dos av 100 mg selokenzoc.

Hälsningar

Lennart i Morup

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/06/26 :  23:06:09  Visa profil  Svara med citat
Bäste Lennart,

Jag har svarat Dig privat men vill ändå skriva några rader här.

Det är en rent förfärlig historia. Du skriver ingenting om att Du fått några förlamningssymptom så jag hoppas innerligt att Du sluppit sådana. Klarar Du Dig helskinnad så är det bara att konstatera att Du haft änglavakt mitt i all otur.

Det är förstås omöjligt att säga vad som gått snett. Hann Du börja äta Cordarone innan Du fick blödningarna? Cordarone samverkar med Waranet och höjer ofta INR-värdet dramatiskt. Om det hände innan Du fick Cordaronet så kan det kanske berott på naturligen ändrad kosthållning efter operationen, samverkan med andra nya mediciner etc. Man kan bara spekulera.

Felet som begicks, som jag ser det, är att man skickade hem Dig samtidigt som man inledde Waran-behandlingen. Du skulle ha varit kvar ett par dygn på sjukhuset för kontroll av INR-värdet. Alternativt skulle en distriktssköterska besökt Dig hemma varje dag för att kontrollera INR-värdet. Jag antar att Du inte var i skick att besöka AK-mottagningar vareviga dag.

En annan sak jag funderar över är varför Du inte fick Cordarone redan på Sahlgrenska. Jag trodde det var rutin att ge en stabiliserande medicin under den fas när hjärtat är som mest irriterat.

Det dramatiskt höga INR-värdet när Du kom till akuten kan ha berott på kräkningar och diarré. Jag menar, det är inte säkert att Du hade ett INR på nästan 7 innan blödningarna började. Men naturligtvis måste det ha varit för högt.

Jag ser att vi just nu äter exakt samma mediciner - välkommen till klubben! Den medicinering har hållit mig symptomfri i snart 2 år och jag hoppas Du kommer samma behagliga väg.

Det troliga är nog att Du efter några månader kan sluta ta mediciner, Lennart. Du har statistiken på Din sida. Det är mycket vanligt med flimmer efter Maze-operationer, när vävnaden fortfarande inte är helt läkt. Det kan sitta i i några månader. Cordaronet hjälper nu till att lugna ner situationen.

Självklart håller vi tummarna för Dig även fortsättningsvis. Du har nu tömt otursbägaren. Nu är det dags att njuta av turbägaren!

Håkan
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/06/27 :  13:10:02  Visa profil  Svara med citat
Lennart har hunnit bekräfta per epost att han inte hann börja med Cordarone innan de svåra blödningarna inträffade. Så vi kan utesluta samverkan mellan den medicinen och Waran som orsak.

Håkan
Gå till toppen av sidan

Maria B - avliden 2010

Sweden
582 inlägg

Postat - 2007/06/27 :  13:31:27  Visa profil  Svara med citat
Oj Lennart. Som om det inte hade räckt med dramatiken kring själva operationen!

Självklart hålls alla tummar för dig. Tack för att du sprider dina erfarenheter - sånt här är förstås enormt bra att känna till för den som t ex står inför operation och tar Waran.

Din berättelse gör mig också påmind om vilket jämförelsevis lindrigt flimmer jag själv har, och även påmind om att göra allt jag kan för att det inte ska accelerera.

Vilken balansgång det är mellan läkemedels 'goda' och 'onda' effekter!

Hoppas att du får en lugn tid av återhämtning nu och att ditt hjärta stadigt blir bättre.

Maria
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2007/06/28 :  06:00:27  Visa profil  Svara med citat
Lennart, jag instämmer helt med det Maria skriver, och ber att få önska dig "speedy recovery".
Det var skönt att efter allt det hemska läsa dina rader i sista paragrafen - de låter helt optimistiska och positva för framtiden, och jag hoppas du får chansen att vila upp dig efter alla dessa strapatser!
Likaså, när man läser de du gått igenom förstår man verkligen hur många olika slags av FF lidande som finns bara hos oss medlemmar - otroligt, eller hur?
Stå på Dig nu!
Kära hälsningar
Eva
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/06/28 :  12:34:50  Visa profil  Svara med citat
Lennart skriver:

När det gällde Cordaronet och samverkan med waranet som jag läst mig till på forumet så tror jag ändå det finns en koppling till mina senaste bekymmer även om jag inte börjat käka tabletterna. Det cordaronedropp jag fick vid flera tillfällen på eftervården i Varberg, efter Sahlgrenska för att lugna ner hjärtat tror jag ändå satt kvar i kroppen när läkaren startade min andra waranbehandling. Därför blev det som det blev. Uppenbart hade läkaren och waransystern ingen kunskap om att cordarone samverkade med waran.

Kommentar:

Cordarone finns kvar i kroppen under många månader, kanske ett halvår, efter intag. Det är mycket välkänt. Trots det blåste man på med oförminskad Waran-dos och väntade en vecka med INR-kontroll. Man blir nedstämd och upprörd.

Mönstret tycks vara typiskt. Man utför med enorm skicklighet synnerligen svåra hjärtoperationer. Sedan håller man på att ta livet av folk med enkla missar i eftervården. Man tycks vara ointresserade och oförmögna att skapa rutiner för att undvika misstag.

Det är bara att konstatera och inget att hymla med att det var nära ögat. Har det väl börjat blöda i hjärnan så är oddsen mycket dåliga.

Själv skulle jag nog - efter en diskussion med läkaren ifråga - anmäla det inträffade till Socialstyrelsen för granskning (om än i vänliga ordalag), inte för att hämnas utan för att förebygga framtida liknande fall. Jag gillar inte när man spelar roulette med våra liv genom pur nonchalans.

Krya på Dig Lennart!

Håkan
Gå till toppen av sidan

Patrik

Sweden
457 inlägg

Postat - 2007/06/30 :  10:29:12  Visa profil  Svara med citat
Håller tummarna till max!

/Patrik
Gå till toppen av sidan

Maria B - avliden 2010

Sweden
582 inlägg

Postat - 2007/10/03 :  23:02:00  Visa profil  Svara med citat
Har funderat mycket på hur det gått för dig, Lennart i Morup?

Maria
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/10/03 :  23:27:58  Visa profil  Svara med citat
Jag kan t o m bli orolig ibland när medlemmar som genomgår stora ingrepp inte hör av sig efteråt. Vad hände t ex med swebos som skulle maze-opereras?

Vad vi borde göra i dessa lägen är att skriva och fråga vederbörande och hoppas på svar. Man kan använda funktionen "Skicka e-post till avsändaren" vid något meddelande som medlemmen ifråga skrivit.

Håkan
Gå till toppen av sidan

Maria B - avliden 2010

Sweden
582 inlägg

Postat - 2007/10/05 :  13:12:42  Visa profil  Svara med citat
Jo, att maila funkar ju fint med registrerade medlemmar. Men Lennart i Morup har skickat sina (gripande och lärorika) rapporter via dig Håkan - eller hur? - och går inte att nå via forumet. Skicka varma tankar om du får kontakt med honom.

Maria
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/10/05 :  13:17:39  Visa profil  Svara med citat
Aha, det är sant Jag skall skriva honom en rad!

Håkan
Gå till toppen av sidan

anders_solvin@hotmail.com

Sweden
4 inlägg

Postat - 2008/05/16 :  20:29:21  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Min far hade förmaksflimmer och åt waran.
För ett tag sen genomgick han ljumskbråckoperation.
Den gick bra men tre dygn efter och två dygn efter hemkomst fick
han en väldigt kraftig stroke med allfärgade kräkningar i flera
dygn. Han blev sämre och sämre och dog efter tre dygn på sjukhus. Misstänkte att något var fel och när jag läste
Lennarts här blev jag iskall. Till saken hör också att han
fått flera tia-attacker under en 20-årsperiod innan.
Är det inte känt att man kan bli så hyperkänslig för
waran efter en operation, hos läkarkåren?

Anders i Värmland
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/05/17 :  22:13:53  Visa profil  Svara med citat
Hej Anders!

Verkligen tråkigt det som hände Din far. Kan bara beklaga och framföra mitt deltagande!

När Du skriver "stroke" så kan det ha varit antingen en blodpropp i hjärnan eller hjärnblödning. Så det är svårt att kommentera utan att veta vad det gällde och omständigheterna i övrigt.

I Lennarts fall var problemet att han fått en hjärtmedicin som förstärker waranets effekt mycket kraftigt. Det tog man inte med i beräkningen. I Din pappas fall måste händelseförloppet sett ut på ett helt annat sätt.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. Fick ett 8 timmars återfall efter att ha dragit ner dagsdosen Cordarone från 200 mg till 86 mg och med en extremt kolhydratfattig bantningskur som trolig trigger (problemen kom efter cirka 6 dagars bantande).

Tar just nu i genomsnitt cirka 143 mg Cordarone plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

anders_solvin@hotmail.com

Sweden
4 inlägg

Postat - 2008/05/24 :  19:53:13  Visa profil  Svara med citat
Hej Håkan!
Jo min far åt två olika sorters hjärtmedicin för rytmen som
han sa. sotalol å en till sort.
Vad gäller stroken vet jag inte om det var blödning eller propp..
Bara att det var stort och i hjärnan. Tänkte det kunde varit
blöding i magen som komplikation?
Anders
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/05/25 :  14:55:32  Visa profil  Svara med citat
Det kan mycket väl ha varit en hjärnblödning (samtidigt med andra blödningar) Din far drabbades av. Men vi kan ju bara spekulera. Hursomhelst så lär man ha haft bra kontroll på waranet eftersom Din far tog medicinen under en tid. Så det finns inga paralleller till Lennarts problem.

Du kan naturligtvis fråga läkaren exaqkt vad som hände. Blev Din far obducerad så lär man ju ha en mycket bra bild av dödsorsaken och förloppet som ledde fram till det olyckliga slutet.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. Fick ett 8 timmars återfall efter att ha dragit ner dagsdosen Cordarone från 200 mg till 86 mg och med en extremt kolhydratfattig bantningskur som trolig trigger (problemen kom efter cirka 6 dagars bantande).

Tar just nu i genomsnitt cirka 143 mg Cordarone plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000