Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Wolf Mini-Maze (titthåls-Maze)
 Uppsala svenska pionjärer
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2006/08/13 :  12:13:30  Visa profil  Svara med citat
I Uppsala genomför man, som veterligen enda sjukhus i Sverige, ett mellanting mellan Maze och lungvensablationer.

Med titthålsteknik och en specialtång går man in i hjärtats förmak och isolerar med hjälp av värme de vener som ger upphov till förmaksflimret.

Fördelen gentemot Maze är att man slipper såga upp bröstkorgen, stanna hjärtat och låta en hjärtlungmaskin sköta cirkulationen.

Ansvarig läkare i Uppsala för dessa operationer är hjärtkirurgen Leif Nilsson.

Källa: UNT

Håkan

Patrick

Sweden
5 inlägg

Postat - 2006/10/13 :  11:27:16  Visa profil  Svara med citat
Hej !
Har genomgått 3 lungvensabblationer utan framgång. Min docktor pratar om Mini-Maze men jag är lite fundersam och vill veta mer om operationen. Någon som har genomgått den ?
Var kan jag hitta bra information om operationen?
Tack på förhand

Bra med ett forum för oss med förmaksflimmer !
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2006/10/13 :  19:12:21  Visa profil  Svara med citat
Hej Patrick!

Kul att Du uppskattar forumet!

Det tycks stå mycket lite om mini-maze på webben, på svenska.

Jag föreslår att Du kontaktar Akademiska Sjukhuset
http://www.akademiska.se/templates/page____29673.aspx
och frågar dem om de har någon information de kan maila eller posta. Får Du material, dela gärna med Dig här.

På engelska finns information, bl a på http://www.georgerabe.com/wmmsite/tab01.htm

Eftersom metoden är ny i Sverige så finns det nog väldigt få som genomgått den här. Vi får se om någon dyker upp på detta forum.

Håkan
Gå till toppen av sidan

Patrick

Sweden
5 inlägg

Postat - 2006/10/14 :  14:00:00  Visa profil  Svara med citat
Tack för svaret!

Det min docktor sa till mig var att 20-25 st operationer var gjorda i sverige.
10 st hade han följt upp och 8st av dessa var helt symptomfria.Låter som ganska bra odds i och för sig. Effter mina 3 lungvensabblationer (som inte hjäpt) är jag ändå lite fundersam om jag ska våga göra den. Det var ju bra odds på att gör lungvensabblationerna också!

Patick
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2006/10/17 :  03:12:23  Visa profil  Svara med citat
Visst är det svåra personliga beslut! Å ena sidan går utvecklingen framåt hela tiden. Men å andra är det ju idag vi lever och vill ha livskvalitet.

Har Du provat Cordarone (som jag tjatar om på forumet)? Det är den medicin som har bäst effekt rent genomsnittligt. Det tycks vara helt klart. Men det innebär ju inte att alla blir hjälpt av den. Och så har vi det här med biverkningar ...

Hursomhelst 2 ablationer plus 200 mg Cordarone per dygn har gjort mig totalt symptomfri. Inga biverkningar efter ett drygt år med Cordarone (och sedan den senaste ablationen).

Jag är medveten om att biverkningarna kan komma, att det kanske t o m är troligt, men som sagt, man lever ju här och nu. Man är tacksam för varje timme och dag som man slipper det förb*nnade gisslet. Blir förutsättningarna andra, biverkningar eller nya bättre alternativ, så får man ta nya beslut framöver. Jag hade högt ställda förhoppningar på Dronedarone men den floppade ju tyvärr.

Håkan
Gå till toppen av sidan

Patrick

Sweden
5 inlägg

Postat - 2006/10/17 :  21:56:06  Visa profil  Svara med citat
Hej igen

Har inte provat cordarone, men bivärkningarna värkar vara mer regel än undantag. Kul att det fungerar för dig! Hoppas du inte får några problem längre fram i tiden.
Har provat 3 sorter sist Tambocore+någon bete blockare, fungerade inte alls på mig.
Men som sagt alla är vi olika.

Patrick
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2006/10/18 :  00:29:42  Visa profil  Svara med citat
Patrick,

Om Du har invalidiserande (= som inkräktar starkt på Din livskvalitet) förmaksflimmer så tycker jag att Du skall överväga starkt att PROVA Cordarone. Du kommer att stå under läkaruppsikt (var 6:e månad oftast). Om Du får biverkningar så är det bara att avbryta behandlingen.

I mitt fall så blev jag symptomfri och mår som en prins. Det innebär att jag kunde sluta äta Waran. Så den eventuellt marginella förhöjda risk som konsumtionen av Cordarone innebär kompenseras av lägre risk för proppar (om man inte äter Waran) eller blödningar i hjärnan (om man äter Waran). Och de riskerna är absolut inte försumbara.

Pest eller kolera! Fast inte riktigt. Man känner sig ju FRISK och kan göra allt det där man bara kunde drömma om tidigare.

Till sist: observera att problemet med biverkningar med Cordarone ökar markant med höga doser (över 400 mg/dag). Själv äter jag 200 mg och det håller mig i sinus. Om man tittar på statistik så är det trots allt relativt få som tvingas avbryta behandlingen p g a biverkningar.

Och: om det dyker upp en behandling med över 90% framgång, mycket låg dödlighet, inget behov av att stanna hjärtat eller, om det gäller medicin, inga biverkningar, ja då vandrar jag vidare till just den behandlingen. Men där är vi tyvärr inte riktigt än.

Håkan
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000