| Författare |
Ämne |
|
|
Admin

Sweden
2627 inlägg |
Postat - 2006/08/13 : 13:49:34
|
Tillverkaren av Cordarone håller på att testa en efterföljare till Cordarone, eftersom det amerikanska patentet löpt ut.
Dronedarone beskrivs som en utveckling av Cordarone, med jodatomen borttagen. Jodatomen misstänks vara boven bakom många av Cordarones biverkningar.
Dronedarone sägs vara mycket lovande, speciellt vad gäller lägre risk för bieffekter. Cordarone kan bl a ge skador på lever och lungor.
Cordarone har en mycket lång halveringstid, d v s det lagras i kroppen mycket länge, veckor eller månader. Dronedarone däremot sägs ha en halveringstid på bara 24 timmar.
Håkan |
|
|
Admin

Sweden
2627 inlägg |
Postat - 2006/09/08 : 18:04:58
|
2006-09-07 meddelas att Sanofi-aventis dragit tillbaka ansökan att marknadsföra Dronedarone (Multaq) som en medicin mot förmaksflimmer och -fladder inom EU. Detta sedan Committee for Medicinal Products for Human Use (CHMP) begärt kompletterande analyser om nytta och risker, vilket företaget inte hinner med.
Dronedarone var tänkt som en efterföljare till Cordarone, lika effektiv men utan dess biverkningar.
Sanofi-aventis säger att man skall återkomma 2008. Så brukar det låta. Vi får väl se.
Håkan |
 |
|
|
Admin

Sweden
2627 inlägg |
Postat - 2007/01/23 : 04:06:05
|
En studie visade att återfallsprocenten med Dronedarone var 66% mot 77% med placebo ("sockerpiller"). Mycket liten skillnad och en klar och tråkig flopp alltså. Inte underligt att man då drog tillbaka drogen.
Håkan |
 |
|
|
Admin

Sweden
2627 inlägg |
Postat - 2007/09/08 : 01:31:31
|
Konstigt nog kommer man nu plötsligt med mera hoppfulla tongångar vad gäller dronedarone.
I en studie publicerad i New England Journal of Medicine så visar man att behandling med 400 mg dronedarone tredubblar tiden mellan flimmerattacker, jämfört med placebo. Dessutom sänker medicinen pulsen under flimmerattackerna. Dronedarone saknar cordarones obehagliga biverkningar.
Håkan |
 |
|
|
Maria B - avliden 2010

Sweden
582 inlägg |
Postat - 2009/12/09 : 21:26:30
|
Hej forumvänner,
det var ett tag sen jag hörde av mig. Men jag tittar ofta in och håller mig uppdaterad om vad som händer här. Kul som vanligt med livaktigheten, kunskaperna och den schyssta tonen!
Min lungcancer behandlas f n palliativt med ett nytt preparat, en s k biologisk cellhämmare. Vi får se hur det går. Just nu rätt tufft med biverkningar och upprepade infektioner. Trötter är mitt mellannamn ;-)
Men skälet till att jag skriver nu är att jag vill lämna en liten rapport från kardiologen ang den nya antiarytmimedicinen Dronedarone/Multaq.
På min lungläkeres förslag har jag nyss bytt kardiolog. Helt av praktiska skäl, för att få hjärt- och lungläkare på samma ställe. När jag idag träffade den nye för första gången tog han upp Dronedarone/Multaq som ett hoppfullt alternativ. Enligt honom kommer det att finnas tillgängligt fr o m nån gång under andra kvartalet nästa år. - Du har ju prövat allt, sa han, utom Cordarone. Och det är inte tillrådligt i ditt skick pga biverkningarna. Dronedarone/Multaq har Cordarones fördelar men inte dess biverkningar och risker. Så det tycker jag vi ska prova på dig så fort det kommer.
Ablationen - som jag skulle genomgått i våras/somras men som lades på is när cancerdiagnosen kom - är inget alternativ just nu. Kroppen är sliten både pga behandlingar och själva cancern och tål inte fler påfrestningar nu.
Men eftersom flimret har tilltagit sedan cancern kom - inte alls konstigt, så 'brukar det vara' har flera läkare sagt - blev jag glad att höra att det kanske finns en utväg för mitt hoppande hjärta. Och för många andras! Även om vi får ge oss till tåls några månader..
Maria ___________________________________________________________________________ Paroxysmal flimrare, diagnos maj 07. Flimrar dagligen. Fick plats i ablationskö juni 08. Februari 09: diagnos lungcancer i sista stadiet m metastaser i skelett och körtlar. Har fått cellgifter, är nu inne i ny behandling. Står på Fragmin pga propprisk. Hjärtat: just nu bara Seloken 125 mg/dag. Tidigare: Tambocor Retard, Sotalol, Durbis Retard, Metoprolol, Bisoprolol, Atenolol, Trombyl. Född -54. Frilansjournalist, förälder, farmor. Flimmertriggare: sömnbrist, stress, sorg.
Du behövs! Klicka här: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp |
Ändrad av - Maria B - avliden 2010 den 2009/12/09 21:27:17 |
 |
|
|
Admin

Sweden
2627 inlägg |
Postat - 2009/12/09 : 23:29:38
|
Bästa Maria,
Underbart att Du orkade titta in! Även när Du inte orkar så är Du närvarande, det skall Du veta. Jag begriper hur jättejobbigt Du måste ha det. Urtrist och ledsamt 
Bra att Dronedarone äntligen är på väg in. Tyvärr är den inte alls lika effektiv som Cordarone så den egentliga frågan är nu hur den fungerar i förhållande till Tambocor och Sotataol. Jag har inte sett någon studie som belyser detta. Men förmodligen fungerar Dronedarone bättre eftersom det har ett mycket bredare verkningssätt.
I sammanhanget bör nämnas att Cordarone kan ges i lägre doser kombinerat med två andra mediciner (jag har skrivit om det i Cordarone-kategorin) vilket kan vara en svår konkurrent till Dronaderone.
FDA godkände Dronedarone i juli i år. Enligt FDA skall medicinen bara användas när det föreligger riskfaktorer som ålder över 70 år, högt blodtryck, diabetes, tidigare stroke, förstorat vänster förmak eller försvagad hjärtmuskel. Dronedarone får absolut inte användas vid svår hjärtsvikt (livsfara). Vi får se hur föreskrifterna i EU utformas. I sammanhanget bör påpekas att FDA aldrig godkänt Cordarone för förmaksflimmer p g a dess svåra biverkningar vilket inte hindrar att medicinen används "off-label" mot förmaksflimmer av läkare även i USA.
Dronedarone kan bli en mycket dyr medicin. Vi får se hur den aspekten hanteras.
Håkan
Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor.
I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.
Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.
Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp
Ropen skalla: ablationer åt alla |
 |
|
|
andger
Sweden
15 inlägg |
Postat - 2010/07/11 : 19:41:25
|
Hej! Blev 21/6 insatt på Multaq i stället för Sotalol som jag inte mått bra med. Mådde bra med Cordarone men tålde den inte eftersom jag fick Giftstruma som biverkning (inget att rekommendera). Jag hann inte prova så länge eftersom jag blev kallad till min 3dje Ablation i Linköping. Hemkommen och allt väl, äter åter Multaq och hoppas jag kan sluta efter dom 2 månader man rekommenderar att jag äter efter ablationen. Hoppas att det nu skall räcka med ablationer och drömmer om att bli medicinfri och hittills har jag bara mått bra av medicinen och inga flimmer hitills. Det finns alltid hopp! andger |
 |
|
|
margithe

60 inlägg |
Postat - 2010/07/11 : 23:40:08
|
Hej! Har i dag börjat med Multaq. känner förstås en viss oro hur det kommer att gå, dvs effekten, biverkningar o.s.v. Finns ännu bara på lasarettsapoteket här där jag bor i varje fall, fick recept på 100 st, men man hade bara 2 provförpackningar, så det blev 2x20st. Så länge. Eftersom den inte har testats längre än 2 år, och knappt det, så går det ju inte att uttala sig om vilka biverkningar som kan drabba en på längre sikt. Och läser man om den forskning som gjorts, blir man ju inte särskilt imponerad. Det är det där glappet mellan det man önskar och verkligheten ........ Tambocor hjälpte mig tyvärr inte, på senare tid har jag haft FF mycket ofta, flera gånger i veckan, och så har det tillkommit yrsel, kraftlöshet, svimningar dessutom. Det har varit rena rama livskrisen! I mina dystra stunder är jag orolig att det skall fortsätta så här, men i de mer optimistiska stunderna ser jag mig själv tillbaka till motionerandet, cyklandet, resandet.......... Till glädjen.....
40 tabletter kostade 625 kronor. Det är dyrt. Men är subventionerat.
De villkor som tydligen gäller för att man skall få Multaq, i varje fall subventionerat, skulle då vara ålder över 75, diabetes, högt blodtryck, tidigare stroke?, jag minns inte vad det var mer, men jag tror det är Admin som skriver om det helt korrekt på den här tråden. Delvis tror jag det beror på att det är en mycket dyrbar medicin. Och en stark tendens i dag är tyvärr att livskvalitet värderas inte särskilt högt utan det är pengar som är det styrande.
Jag har inte något av det, dvs uppfyller inte något av kraven, jag är yngre, har inte diabetes, inte högt blodtryck, ingen stroke, är frisk bortsett från FF, så vitt jag vet. Och jag har verkligen blivit väl genomgången.......... Inga kända sjukdomar i alla fall, hittills. Antingen har man lättat på kraven, eller gör undantag i enskilda fall ??????
Har haft semester 10 dagar nu, men inte kommit längre än till trädgården under den här tiden. Det har varit sjukhuset eller sängen. Nu hoppas jag verkligen på bättre tider! Skulle vara jätteintressant att få höra om någon här på Forumet också börjat med Multaq, och det är det ju säkert. Någon som vet något mer? |
 |
|
|
margithe

60 inlägg |
Postat - 2010/07/29 : 13:32:42
|
Nu har jag tagit Multaq, vad kan det bli, 19 dagar. Inga biverkningar mer än klåda som försvann efter några dagar. Jag får flimmer fortfarande, kan vara flera gånger om dagen, men hjärtat rätar till sig snabbt och går tillbaka till sinus efter någon minut. Vilken skillnad, förut hade jag dygnslånga flimmer och mer än så, ungefär 3 ggr i veckan. I dag har jag varit på sjukhuset för att kolla upp EKG, och tagit en hel del prover. Det är njurarna som tydligen lätt tar stryk, det är keratininhalten man kollar, men det var ok. De andra värdena också.
Ett stort problem som dock kommit till, är att min puls kan gå ner till 28, 29. Min nomala vilopuls är 46 ungefär. Sköterskan som jag träffade i dag skall ringa mig i em efter hon talat med läkaren. Kanske får jag gå på ett 24timmars EKG, det beror tydligen på vilken läkare som tjänstgör i dag. De har så olka uppfattningar om vad som skall göras och inte göras, så det verkar vara mer eller mindre ett lotteri. Konstigt nog är jag betydligt piggare nu, en och annan livsande har vaknat till liv. Vet inte hur ofta min puls är så låg, om det vore ofta skulle jag väl knappast känna mig bättre och ha mer ork?
Margithe |
 |
|
|
margithe

60 inlägg |
Postat - 2010/07/30 : 12:12:31
|
Ja, så då fick jag besked när det gällde min låga puls under 30. Läkaren hade sagt att "han var inte orolig, då andra värden var bra, och eftersom jag var piggare dessutom". Han ville dock ha ett nytt blodvärde, då det hade sjunkit sen förra tagningen, och medicinen är så ny, och man behöver ha strängare kontroller pga det.
På morgonen idag hade jag på nytt puls under 30, men går jag upp och rör på mig blir den normal igen.
Tråkigt nog fick jag flimmer i går kväll....... Precis när jag trodde att dundermedicinen äntligen hade kommit, så kom verkligheten och hälsade på..... Efter 4 timmar gick jag en rask promenad och då släppte flimret. Många gånger hjälper det, om än inte alltid.
Det blir väl att ta en dag i sänder som vanligt........... Margithe |
 |
|
| |
Ämne |
|
|
|