Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Mediciner på gång
 TB-402: en enda dos i månaden
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/09/09 :  14:35:03  Visa profil  Svara med citat
BioInvent utvecklar en blodförtunnare som på detta stadium kallas TB-402. Den får säkert ett roligare namn senare.

TB-402 har en mycket lång halveringstid som gör att flimmerpatienter kanske kommer att behöva en dos i månaden istället för en eller flera dagligen.

Personligen undrar jag om den långa halveringstiden enbart är av godo. Visar sig en patient inte tåla medicinen så finns effekten trots allt kvar under lång tid. Lite som problematiken med Cordarone.

Men visst vore det bra med en blodförtunnare som är enklare att administrera än Waran med ett ständigt springande på AK-mottagningen.

Håkan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/08/25 :  21:30:17  Visa profil  Svara med citat
Arbetet fortsätter. Uppföljning från 2009 finns här:
http://www.bioinvent.se/products/pipeline/tb-402

Product description
TB-402 is a humanised monoclonal antibody that targets Factor VIII, a blood clotting factor. The product is being developed as an anti-coagulant, to prevent deep vein thrombosis in connection with orthopaedic surgery and to prevent stroke in patients with atrial fibrillation.

Product rationale
TB-402 shows an advantageous partial inhibition of Factor VIII, and the level of inhibition does not rise beyond a particular point, regardless of the dose administered. This and other evidence suggests that TB-402 could have a lower risk of overdose and fewer side effects than currently available anti-coagulants. As a consequence patients may require less monitoring.

In addition, TB-402 could be more convenient to administer than current treatments. Its long half life means that it could be given to patients less frequently than other anti-coagulants.

Clinical status
A Phase II proof of concept study was initiated in February 2009. This will test TB-402 in patients undergoing knee operations to examine whether the antibody can prevent thrombosis after surgery.
Phase I studies with TB-402 have been completed. A randomised, placebo-controlled, dose-escalation study in 56 healthy male volunteers showed that the drug was safe and well-tolerated. No serious adverse events or bleeding complications were reported. In addition the drug showed anti-coagulant effects.

A further Phase I study showed that the activity of TB-402 can be reversed by administering recombinant Factor VIII. It also showed that the product did not interact with either warfarin or Low Molecular Weight Heparin, the most commonly prescribed anti-coagulants.
Preclinical studies in animal models demonstrated that TB-402 could inhibit thombosis without causing increased bleeding.

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. Men just nu befinner jag mig i en period av arrytmi, dock ej förmaksflimmer utan skurar av extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar).

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv. Men jag avvaktar nog teknikutvecklingen några år.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

englad

Sweden
7 inlägg

Postat - 2013/07/26 :  01:13:48  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Admin

BioInvent utvecklar en blodförtunnare som på detta stadium kallas TB-402. Den får säkert ett roligare namn senare.

TB-402 har en mycket lång halveringstid som gör att flimmerpatienter kanske kommer att behöva en dos i månaden istället för en eller flera dagligen.

Personligen undrar jag om den långa halveringstiden enbart är av godo. Visar sig en patient inte tåla medicinen så finns effekten trots allt kvar under lång tid. Lite som problematiken med Cordarone.

Men visst vore det bra med en blodförtunnare som är enklare att administrera än Waran med ett ständigt springande på AK-mottagningen.

Håkan

Man behöver inte springa så ofta på kontroller numera. Man kan be sin läkare om remiss till egen mätare för egna kontroller av inr-värdet!

en glad
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000