Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Cordarone
 Sköldkörtel
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Kenta

Sweden
125 inlägg

Postat - 2007/10/30 :  20:09:44  Visa profil  Svara med citat

Hej
Läste någonstans att Cordarone kan ha en skadlig inverkan på sköldkörteln. Någon som vet något om detta??

Kenta

kl

gerbera

Sweden
21 inlägg

Postat - 2007/10/31 :  22:51:19  Visa profil  Svara med citat
Ja, jag vet. Det är en ganska vanlig biverkan av Cordarone att medicinen slår ut skjöldkörteln. Jag hade en väl fungerande skjöldkörtel innan jag började använda Cordarone som ganska snart förstörde den. Nu är jag tvungen att äta Levaxin för skjöldkörtelns skull resten av mitt liv. Cordarone får jag absolut inte äta. Jag hade fler biverkningar av Cordarone, sömnstörningar, mardrömmar, allmän sjukdomskänsla, yrsel. Det var ingen trevlig erfarenhet. Sedan verkar den fungera bra på andra. Det är otäckt när biverkningarna är att andra organ tar stryk.
Annika
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/11/15 :  04:25:28  Visa profil  Svara med citat
Annika,

Jag beklagar verkligen Dina svåra problem efter Cordarone-användning.

Du skriver: "Det är en ganska vanlig biverkan av Cordarone att medicinen slår ut skjöldkörteln." Jag sätter ett stort frågetecken för den beskrivningen. Det beror förstås delvis på hur man definierar en "utslagen" sköldkörtel men om man avser en permanent förstörd sköldkörtel så måste det vara otroligt ovanligt.

Jag har verkligen letat efter något fall på nätet men misslyckats. Enligt en artikel i Läkartidningen så drabbas 14-18% av alla som tar Cordarone av påverkan på sköldkörteln genom det jod medicinen innehåller, men de allra flesta kan fortsätta ta medicinen i kombination med annan medicin. Men en del patienter får sluta upp med Cordarone och då försvinner problemen.

Förmaksflimmer och sködkörtel har mycket med varann att göra. En överaktiv sköldkörtel kan utlösa förmaksflimmer och jag kan tänka mig att man i svåra fall kan tvingas operera bort sköldkörteln och därefter ta Levaxin eller motsvarande livet ut.

I Ditt fall skulle man vilja veta exakt hur diagnosen löd? Hypertyreos? Enbart utlöst av Cordarone eller av den medicinen i kombination med annat tillstånd som för övrigt oftare drabbar kvinnor än män.

Jag är intresserad av detta eftersom jag tar Cordarone själv. Jag måste givetvis hålla ögonen på de klassiska symptomen som frusenhet, skakningar och viktminskning. I övrigt måste jag lita på att de laboratorieprover (t ex TSH, T4 och T3) som regelbundet tas snabbt indikerar när vissa hormonnivåer faller för lågt.

Håkan

_________________________________________________________________________________________________

Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar 200 mg (under nedtrappning)
Cordarone, 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

andger

Sweden
15 inlägg

Postat - 2008/10/21 :  19:55:03  Visa profil  Svara med citat
Jag har ätit Cordarone i omgångar mellan mina ablationer. Har gjort två stycken, efter första så hände inte mycket utan jag fick fortsätta med Cordarone. 0701207 gjorde jag min andra ablation och slutade därefter med cordarone 20080202. Allt var mycket bättre och ff-anfallen avtog sakta men säkert. Sommaren gav mig 2 helt flimmerfia månader, men så helt plötsligt tog det fart och ff kom oftare och oftare. Ff har altid gått över av sig själv tidigare men när jag haft högfrekvent ff i 2 dygn så åkte jag till akuten. Akuten misslyckades med konventering efter 2 försök och jag lades in på hjärtavdelnigen. Prover togs dagen efter och då uppdagades att jag fått giftstruma och det var tyroideahormonen som stimulerade hjärtat till ff.
Nu går jag på behandling för giftstruman och har ofta ff upp till 14 dagar i sträck. Det skall väl ge med sig så småningom när Thacapzolen har lugnat ner tyroidea. De är inte bara ff som har varit jobbigt, giftstruma är en sjukdom med många symtom.
Både Kardiologen och Endokrinologen är överens om att det är Cordaronent som har orsakat min giftstruma och det kan hända ända upp till 1 år efter avslutad behandlig med Cordarone. För mig tog det 7,5 månad
Tyroidea medicin får jag äta 1.5 år för att det inte skall komma tillbaka.
Antagligen får jag inte veta förrän efter det om mitt hjärta är "botat" från flimmer. Hoppet finns kvar men inga fler Cordarone för i mig.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/03/09 :  04:53:20  Visa profil  Svara med citat
Så hamnade jag själv i den situation som andra forumdeltagare ovan beskrivit, med havererad sköldkörtel. För mig tog det 7 år. Symptomen doldes i mitt fall av Selokenet varför jag upptäckte problemet i en labbtest jag regelmässigt gör minst en gång per år. Tidigare år har värdet legat perfekt.

Ångrar jag mig att jag knaprat Cordarone alla dess år? Inte en sekund. Jag fick 7 år med livskvalitet efter 10 år av miserabelt liv med ständiga attacker.

Jag får nu medicin mot min överaktiva sköldkörtel. Om några veckor vet jag om det hjälper. Jag knaprar fortfarande cordarone. Invärtesläkaren skulle ha velat ge mig kortison för att lugna ner min påverkade sköldkörtel men det går inte p g a min diabetes.

Skall jag lämna Cordarone? Bara som abolut sista utväg. Jag hatar förmaksflimmer!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet har havererat min sköldkörtel som nu vräker ut hormon. Jag provar medicin mot det. Om det inte fungerar måste jag operera bort min sköldkörtel och ta medicin (Levaxin) hela återstående livet.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/06/18 :  06:28:00  Visa profil  Svara med citat
Jag vill berätta hur det hittills gått med min sködkörtel. Kanske andra i min situation läser detta i framtiden och kan få viss vägledning.

Jag slutade inte att ta Cordarone trots att Cordaronet utlöst min kraftigt överaktiva sköldkörtel. Det finns en intressant amerikansk studie på nätet som visar att prognosen inte blir bättre av att man slutar ta Cordarone (som ju har en mycket lång halveringstid) medan man tar tyroestatika (som bromsar aktiviteteten i sköldkörteln). Min endrokrinolog godkände min strategi och menade att han och hans kollegor numera inte regelmässigt avbryter Cordarone-behandlingen som förr.

Efter mycket lång tid 2-3 månader tyckte jag att jag blev sämre. Ännu tröttare och mera kraftlös. Jag misstänkte att jag kanske hade gått från hypertyroid till hypotyroid som gör de flesta ännu tröttare. Labbprov bekräftade misstanken vilket gjorde mig själaglad! Jag kan alltså fortsätta ta mina Cordarone (som givit mig ett flimmerfritt liv) och ändå har sköldkörteln repat sig Jag tar inte längre tyroestatika (tiamazol)

Jag skall ta labbprov var 10:e dag en tid framöver för att ånyo kunna ta tyroestatika om värden rusar i höjden. Min endokrinolog menar att jag har 80% chans att slippa ny medicinering (grundat på hans erfarenhet). Om jag drar en nitlott så kommer jag att operera bort sköldkörteln. Tyvärr kan man inte slå ut den som på en normalpatient med radioaktivt jod hos oss som tar / har tagit Cordarone. Det beror på att Cordaronet består till 37% av jod som mättar sköldkörteln md mycket höga jodnivåer och blockerar den från att ta upp den radioaktiva joden. Så det är kniven som gäller.

Jag redde ut en annan intressant fråga med endokrinologen. I många studier på nätet redovisar man utmärkta resultat för kombinationsbehandling tiamazol plus kaliumperklorat. Varför satte min endokrinolog inte in kaliumperklorat? Han bekräftade vad jag hade läst, att kombinationen är mycket effektiv och botar i princip alla med amiodaron (Cordarone)-utlöst hypertyroidism. Samtidigt ger dock kaliumperklorat svåra biverkningar (magbesvär), varför man bara tar till den behandlingen i kritiska fall där man måste nå en snabb effekt till exempel för att på ett säkert sätt kunna operera bort sköldkörteln. Kaliumperklorat finns inte ens på apotek som standardvara.

Jag drar mig till minnes hur jag använde kaliumperklorat som oxidator för att tillverka höghastighetskrut när jag var kemiexperimenterande raketskjutande ung grabb, så jag misstänker att myndigheterna kanske inte vill se någon ansamling av denna viktiga sprängmedelskomponent på apoteken. Hur som helst finns speciella kanaler för läkare som behöver medicinen.

Till sist, för de som fått sköldkörteln havererad av Cordarone och är diabetiker som jag. I standardbehandlingen ingår steroider för att dämpa inflammation i sköldkörteln. Men det gäller inte för diabetiker. I nödfall kan man sätta in steroider även på oss men eftersom det höjer blodsockret mycket kraftigt så måste man ändra diabetesmedicinering på samma gång och övervaka värdena mycket noga. I mitt fall fungerade det alltså utan steroider.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet har havererat min sköldkörtel som nu vräker ut hormon. Jag provar medicin mot det. Om det inte fungerar måste jag operera bort min sköldkörtel och ta medicin (Levaxin) hela återstående livet. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 7 underbara år!

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/09/13 :  13:29:03  Visa profil  Svara med citat
Jag fortsätter på den här tråden med tanke på andra som kan råka ut för samma sak och hittar detta efter lite googlande i en framtid. Efter att ha varit sjuk cirka 8 månader och bara blivit svagare och svagare skymtar nu ett visst hopp.

Läkarna sade först att den enorma svaghet som drabbat mig (kan nästan inte gå) är en konsekvens av att mina muskler förtvinats efter att jag varit så still p g a min överaktiva sköldkörtel som gjorde mig jättetrött. Jag trodde aldrig på den förklaringen.

Alltså, jag var jättetrött men blev inte bättre trots att sköldkörtelvärdena återgick till normala nivåer.

När jag nu inte blev bättre började en läkare att bli riktigt nervös, han ville väl inte få ett dödsfall på halsen. Han övervägde inläggning för "total" genomgång men ägnade sedan en kväll åt att studera referensfall. Då blev han övertygad om att jag drabbats av lysosomal myopati, det är en slags allmän förgiftning/förstöring av muskelcellerna, och/ eller rabdomyolys, i mitt fall orsakade av Cordarone. Det kan sluta mycket illa om man inte upptäcker det. Wikipedia: "Rabdomyolys är alltså ett akut och potentiellt dödligt tillstånd i skelettmuskulaturen."

Nu pågår provtagning och jag håller på att trappa ner Cordarone men medicinen tar säkert bortåt ett halvår på sig för att försvinna ur kroppen. Sedan skall jag prova med Dronedarone istället.

Jag kan bara hoppas på att jag blir bra genom att Cordaronet går ur kroppen. Säkert är det inte. Men jag läste att uppmuntrande referensfall där en dam blev mycket bättre efter bara en vecka efter utsättning och kunde börja gå igen! Så kanske man kan bli bättre när plasmanivån av Cordarone har hunnit falla en aning.

Jag skriver inte detta för att exponera mitt elände utan för att uppmärksamma lysosomal miopati och rabdomyolys som potentiella konsekvenser av Cordarone-användning lätta att missa.

Sammantaget, blir Du kraftigt försvagad (så Du knappt orkar gå) medan Du tar Cordarone misstänk alltid sköldkörtelpåverkan och / eller lysosomal miopati och / eller rabdomyolys.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone, 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet havererade min sköldkörtel vilket ledde till hypertyroidism och förlamande trötthet, men hypertyroidismen gick att häva med tiamazol, i alla fall än så länge. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Gå till toppen av sidan

Nalleman

Sweden
44 inlägg

Postat - 2012/09/19 :  08:45:51  Visa profil  Svara med citat
Hmm man blir nästan lite rädd att fortsätta med Cordaronet när man läser om dina upplevelser med havererad sköldkörtel och annat elände. Hoppas verkligen det löser sig för dig!
Jag tar numera endast 50 mg Cordarone per dag. Nivån på dosen borde väl rimligen ha ett samband med risken för biverkningar?
Något nytt flimmer har jag inte haft sedan jag började med Cordaronet så att det är en effektiv medicin mot den åkomman är helt klart. Har heller inte haft någon påverkan på levervärden o.s.v.

Är 47 år och hade kroniskt flimmer som jag inte märkte något av överhuvudtaget. Tar just nu 50 mg Cordarone, 120 mg Isoptin Retard, 100 mg Metoprolol och två tabl. Waran per dag. Dessutom 50 mg Losartan och 80 mg Furix per dag. Elkonverterad fyra gånger. Testade Tambocor men det funkade inte alls. Fick puls runt 125. Elkonvertering misslyckades. Innan Tambocoren runt 80 i puls. Nu äter jag Cordarone sedan i augusti 2011. Elkonverterad i slutet på oktober. Inget flimmer sedan dess och puls runt 50. Hittills är jag enbart positiv till Cordarone och har minskat dosen från 200 mg till 50 mg per dag.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/10/18 :  13:47:44  Visa profil  Svara med citat
Tack Nalleman!

Självklart har dosen stor påverkan. Jag försökte en gång - på läkares inrådan - sänka dosen till 100 mg och fick ganska omgående besvär. Men om Du klarar Dig med 50 mg så är det ju utmärkt.

Det finns ett sätt att kolla hur man ligger till vad gäller Cordarone-behandling. Om man mäter rT3 (reverse T3) så gäller:

0- 50 ng/dL amiodaronet har ingen effekt
55 - 100 mg / dL amiodaronet har effekt
105 - mg / dL risk för biverkningar

Källa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7083508
(amiodarone = Cordarone)

Det här är ett mycket intressant sätt att hålla kontroll på effekten av Cordarone. Tyvärr används det väl aldrig i offentlig vård. Jag har kollat på egen hand på privat labb.

Jag ställer mig frågan om Du verkligen måste ta Cordaronet. Dosen 50 mg verkar så liten att man kan fråga sig om den har någon verkan. Har Du provat utan?

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gå till toppen av sidan

Nalleman

Sweden
44 inlägg

Postat - 2012/10/18 :  14:05:08  Visa profil  Svara med citat
Håkan - Mycket intressant läsning. I princip äter jag ju 50 mg Cordarone i onödan då. Jag skall väl understryka att det är på eget bevåg jag skurit ner dosen från 200 till först 100 och nu 50 mg per dag. Något flimmer har jag inte haft sedan elkonverteringen för snart ett år sedan.
Frågan är om jag skulle våga sluta helt med Cordaronet. Det är ju ingen medicin man äter i onödan. Eller så skall jag lägga mig på 100 mg per dag igen. Knepigt men som sagt det känns ju dumt att proppa i sig 50 mg om amiodaronet är verkningslöst i så pass små doser.

Är 47 år och hade kroniskt flimmer som jag inte märkte något av överhuvudtaget. Tar just nu 50 mg Cordarone, 120 mg Isoptin Retard, 100 mg Metoprolol och två tabl. Waran per dag. Dessutom 50 mg Losartan och 80 mg Furix per dag. Elkonverterad fyra gånger. Testade Tambocor men det funkade inte alls. Fick puls runt 125. Elkonvertering misslyckades. Innan Tambocoren runt 80 i puls. Nu äter jag Cordarone sedan i augusti 2011. Elkonverterad i slutet på oktober. Inget flimmer sedan dess och puls runt 50. Hittills är jag enbart positiv till Cordarone och har minskat dosen från 200 mg till 50 mg per dag.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/10/19 :  14:19:33  Visa profil  Svara med citat
Nalleman,

Jag är absolut inte i stånd att förklara att Cordarone 50 mg är verkningslöst. Jag bara ställer mig frågan eftersom dosen är otroligt liten. Men den kan ju ha verkan på Dig! Eller placeboeffekt!

Idealiskt vore om Du kunde testa Din rT3 och se hur Du ligger till. Ligger Du under 50 ng/dL talar allt för att Du kan avsluta Cordaronet utan konsekvenser. Givetvis i samråd med Din läkare.

I Sverige är det väl svårt att övertyga någon läkare om rT3. I utlandet kliver man bara in på ett privatlabb.

Håkan

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/10/19 :  14:28:16  Visa profil  Svara med citat
Nalleman,

Tillägg: Läs http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=161

Att Du knaprar Losartan kan vara förklaringen till att en mikrodos som 50 mg fungerar på Dig!

Så, varför ändra ett vinnande lag? :)

Håkan

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/10/19 :  14:54:02  Visa profil  Svara med citat
Jag fortsätter att skriva om mina problem med sköldkörteln efter Cordarone-användning. I hopp om att det kan hjälpa någon som läser detta i framtiden.

Labbtester visade till sist att lysosomal miopati och / eller rabdomyolys i stort sett kan avskrivas i mitt fall. Ingen cellförstöring kan detekteras.

Så, varför har jag fortsatt att vara så jättetrött? För någon månad slutade jag att ta Cordarone. Min TSH (har med sköldkörteln att göra) låg på 6,19 och hade stigit från gång till gång. Läkarna ville inte behandla det höga TSH-värdet eftersom T3 och T4 låg inom normalt intervall. Det visar sig finnas två skolor inom endokrinologin, vissa menar att ett högt TSH med normala T3 och T4 inte kräver behandling, oavsett symtom, medan andra menar att det skall behandlas, speciellt om man har symtom. Till råga på eländet kör man med olika normalintervall. Ett labb hade 5,5 som högsta gräns medan man på många håll sänkt maxgränsen till 2,5 eller 3,0. I USA genomförde man den ändringen redan 2003.

Hursomhelst, jag hittade en läkare villig att behandla min höga TSH och den behandlingen startade igår med sköldkörtelhormon T4, 25 mikrogram. Jag kan bara hoppas på att det visar sig effektivt. När jag mådde bra hade jag ett TSH på 1,41 så ner dit vill jag nå igen. Det finns massor skrivet på nätet om TSH, T3 och T4. Men det finns mycket som inte är vetenskapligt underbyggt så det gäller att ta allt med en nypa (eller skopa) salt. Det är som med bantningsmetoder, det blir lätt "religion" av det hela.

Jag skall återkomma med en rapport längre fram med resultatet av min T4-behandling. Tänk om man kunde få forna krafter tillbaka!

Hoppas att Du som läser detta och knaprar Cordarone slipper sköldkörtelbesvär! Det är inte roligt att få sådana. En helt ny härva att sätta sig in i.

Håkan

Gå till toppen av sidan

Nalleman

Sweden
44 inlägg

Postat - 2012/10/19 :  19:39:19  Visa profil  Svara med citat
Håkan - återigen mycket intressant läsning. Losartanet är som sagt kanske nyckeln till att jag klarar mig på en så pass liten underhållsdos Cordarone? Jag kör vidare med mina 50 mg så får vi se hur länge det håller.
Placeboeffekten kan nog inte heller helt uteslutas.

quote:
Ursprungligen postad av Admin

Nalleman,

Tillägg: Läs http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=161

Att Du knaprar Losartan kan vara förklaringen till att en mikrodos som 50 mg fungerar på Dig!

Så, varför ändra ett vinnande lag? :)

Håkan

<hr style="color:#000000; height:0;" size="1">Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Ändrad av - Nalleman den 2012/10/19 19:40:28
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2012/10/28 :  11:39:24  Visa profil  Svara med citat
Håkan jag följer det Du skriver och hoppas att de hittar och kan behandla den trötthet Du råkat ut för och som tar Dina krafter ifrån Dej.

Håller tummarna för att det blir bättre på sikt och att Du får kraftena tillbaka''

Det är också värdefull information och erfarenheter Du delar med Dej av som andra som äter Cordarone kan ha stor nytta av att veta om

Kristina
------------------------
FFL och extraslag op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har sommaren 2009 fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012
Äter Bisoprolol 7.5-10 mg/dag mg Waran enligt ord
Orstanorm 5 mg x 2,samt Comfora enl läkarordnation.
(Silika,mineraler,Omega3 och Behepan)

Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/10/30 :  12:32:50  Visa profil  Svara med citat
Kristina, tack för de vänliga orden.

Jag knaprar nu T4 för att förbättra mitt TSH-värde. Mikrodos än så länge, läkarna vill ju börja försiktigt vilket är klokt.

Sedan jag funderat en massa på möjliga bovar i dramat, så har jag skippat min supereffektiva diabetesmedicin Janumet, rakt av och utan att fråga efter "lov". Det känns tragiskt eftersom den hållit mina värden så otroligt fint - en mirakelmedicin! - men jag måste experimentera för att isolera vad som orsakar min enorma trötthet, jag får ju ingen övergripande hjälp. Och sedan jag läst några skakande vittnesmål i olika forum om Janumet så framstod den medicinen som starkt misstänkt. När man läser i ett forum och måste tänka efter om man möjligen skrivit inlägget själv - ja, då vet man att det speglar ens egna erfarenheter mycket väl. Och det finns människor som fått sina liv förstörda av Janumet.

Blir jag bra så vet jag inte om det beror på T4 eller skippad Janumet. Men det är mindre viktigt. Huvudsaken är att bli frisk innan man blir galen fullständigt. Tids nog kan man experimentera med att igen prova det man slutat ta.

Jag lät för övrigt analysera mina blodgaser (på egen bekostnad) och det var intressant. Det visar sig att mitt blod är försurat (som jag misstänkt) vilket är en tänkbar förklaring till min extrema trötthet. Jag misstänker mjölksyra och tänker följa upp det spåret eftersom det kan bli mycket farligt om det urartar. Janumet innehåller Metformin vilket i sällsynta fall ger mjölksyreförgiftning. Försurning av blodet kan också bero på nedsatt lungfunktion så jag skall ta en lungröntgen snarast.

Obs: detta är absolut ingen propaganda för att ta vården i egna händer men när man inte får någon fungerande hjälp så har man ju tyvärr inget val utan måste ta egna initiativ och prova egna hypoteser. Men det är jobbigt när man inte är läkare

Till sist: jag TROR jag är snäppet bättre nu men det är så subtila skillnader att det måste gå en tid innan jag törs proklamera framgång. Jag har nu varit ganska illa däran i 11 månader men eftersom starten var diffus så har jag nog varit dålig i bortåt 1½ år.

Återigen: jag skriver av mig erfarenheterna för det fall någon annan hamnar i min situation. Själv tycker jag fora är till jättestor hjälp.

Håkan

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2012/10/30 :  14:44:57  Visa profil  Svara med citat
Så trist Håkan att Du inte får den läkarhjälp och sjukvåtrd Du behöver. Man ska inte förutom vara sjuk och riktigt sjuk inte också behöva slåss för varenda spår av hjälp medicinskt,men tyvärr vet jag att det är så lite här och var.Det är ingen tröst för Dej förstår jag.

Med Din klokhet tror juag att Du kommer fram till en lösning men Du borde ha hjälp.Läkarhjälp.Någon borde ta tag i detta med Ditt för sura blod tycker jag! Och sen en sak i taget.Ledsen att det verkar som att Du får göra det själv!

Tänker på Dej!Måste kännas slitigt med hela Din hälsosituation!

.

Kristina
------------------------
FFL och extraslag op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har sommaren 2009 fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012
Äter Bisoprolol 7.5-10 mg/dag mg Waran enligt ord
Orstanorm 5 mg x 2,samt Comfora enl läkarordnation.
(Silika,mineraler,Omega3 och Behepan)

Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1453 inlägg

Postat - 2012/10/30 :  16:27:51  Visa profil  Svara med citat
Återigen: jag skriver av mig erfarenheterna för det fall någon annan hamnar i min situation. Själv tycker jag fora är till jättestor hjälp.

Instämmer hundra procent.
Och särskilt gäller det detta forumet.
Jag skrev ju i början här nästan dagbok i förhoppning att någon skulle nappa och meddela att hen (!) "hade detsamma och blev hjälpt genom xyz !"
Och så blev det ju också. Med xyz = ablation.

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin (fegis !)
Donator !
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2013/03/24 :  03:51:02  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Kristina

Håkan jag följer det Du skriver och hoppas att de hittar och kan behandla den trötthet Du råkat ut för och som tar Dina krafter ifrån Dej.

Håller tummarna för att det blir bättre på sikt och att Du får kraftena tillbaka''

Det är också värdefull information och erfarenheter Du delar med Dej av som andra som äter Cordarone kan ha stor nytta av att veta om

Kristina

Den förlamande trötthet som nu hemsökt mig under kanske 2,5 år (värre och värre) har förmodligen ingenting att göra med sviterna efter Cordarone, visar det sig. Allting tyder på att det är min diabetes som skadat mina njurar så att mjölksyra byggs upp i blodet. Det är i alla fall min teori efter en massa prover jag tagit privat. Nu har jag tillskrivit specialister i ämnet. Jag är dödstrött på att agera läkare åt mig själv utan att vara det. Nu vill jag ha HJÄLP! Nu skall jag inte skriva mer om mina besvär eftersom de är off topic nu när cordaronet inte längre är misstänkt!

Tips: om Du lider av diabetes, ha järnkoll på blodsocker och blodtryck! Annars har Du en fruktansvärd (fast kort) resa framför Dig!

Håkan

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2013/03/24 :  03:59:48  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Admin

Skall jag lämna Cordarone? Bara som abolut sista utväg. Jag hatar förmaksflimmer!

Håkan

Ett par månader efter jag skrev detta så slutade jag tvärt med Cordarone. 10 månader senare har jag fortfarande inte fått något nytt flimmer. Fantastiskt!

Håkan

Gå till toppen av sidan

Nalleman

Sweden
44 inlägg

Postat - 2013/03/31 :  16:01:12  Visa profil  Svara med citat
Håkan - hoppas verkligen du får den hjälp du så väl behöver och förtjänar. Du menar alltså att det inte är Cordaronet som orsakar din trötthet? Dock var det väl ändå denna på många sätt förträffliga (men farliga) medicin som skadade din sköldkörtel? Hur har det gått med det? Har du fått ordning på dina sköldkörtelvärden?

Är 47 år och hade kroniskt flimmer som jag inte märkte något av överhuvudtaget. Tar just nu 50 mg Cordarone, 120 mg Isoptin Retard, 100 mg Metoprolol och två tabl. Waran per dag. Dessutom 50 mg Losartan och 40 mg Furix per dag. Elkonverterad fyra gånger. Testade Tambocor men det funkade inte alls. Fick puls runt 125. Elkonvertering misslyckades. Innan Tambocoren runt 80 i puls. Nu äter jag Cordarone sedan i augusti 2011. Elkonverterad i slutet på oktober. Inget flimmer sedan dess och puls runt 50. Hittills är jag enbart positiv till Cordarone och har minskat dosen från 200 mg till 50 mg per dag.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2013/04/05 :  06:30:45  Visa profil  Svara med citat
Nalleman, tack för de vänliga orden. Jodå, sköldkörteln pajades av Cordaronet. Jag blev hypertyroid och blev vansinnigt trött. Sedan fick jag medicin för att få ner sköldkörtelvärdena vilket gick bra. Men sedan fortsatta värdena neråt. Varpå jag fick ta T4 (sköldkörtelhormon) - tar det fortfarande. Jag fick antikroppar vilket innebär att min kropp nu kannabaliserar på min arma sköldkörtel så det lär bli T4 livet ut (no big deal). Nu ligger alla värden OK men jag är ändå dödstrött fortfarande. Varför det förmodligen var två (eller tre) fel samtidigt varav ett återstår. Och det är inte Cordaronet, det är ur kroppen sedan länge. Så jag kämpar fortfarande med problemet. Livrädd för att glida in i en depression (lätt hänt efter 2 års total kraftlöshet).

Tack igen!

Håkan

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2013/04/07 :  05:35:30  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Kristina

Någon borde ta tag i detta med Ditt för sura blod tycker jag! Och sen en sak i taget.Ledsen att det verkar som att Du får göra det själv!

Hej Kristina!

Jo, till slut tog jag till storsläggan mot mitt sura blod alldeles på egen hand (tordes inte vänta längre - det är ju mycket farligt om ph-värdet faller för långt, under 7 dör ungefär hälften av patienterna, och försämring kan gå mycket snabbt). Labbtest som jag ordnade privat visade att jag har alldeles för mycket mjölksyra i blodet. Som jag misstänkt och vilket gör mig rädd. Så nu dricker jag pressade citroner med vatten till alla måltider och tar några teskedar bikarbonat om dagen (urrrp, fy ...) (blir man akutfall så injicerar läkarna bikarbonaten direkt i blodet). Har också ändrat i kosten. Allt för att pressa upp blodets ph.

Tänker ta nya prover i nästa vecka. Väntar också på tid hos en annan invärtesmedicinare. Och väntar på att krafterna skall återkomma - fast börjar misströsta på allvar

Mvh
Håkan

Gå till toppen av sidan

Aktiv man

Sweden
8 inlägg

Postat - 2014/06/25 :  21:04:18  Visa profil  Svara med citat
Bästa Håkan!
Det är hemsk att läsa om hur illa du behandlats av en ointeresserad vård! Jag hoppas verkligen att du får hjälp och blir pigg igen!

Min upplevelse med rävgiftet Cordarone:
Då jag fick FF första gången blev jag inlagd först på IVA och sedan flyttad till medicin därför att pulsen inte kunde kontrolleras. Den var uppe i 185 och Seloken fungerade lika bra som ett glas vatten. Till sist fick jag Cordarone och efter ett par dagar blev det sinus. Jag fortsatte med Cordarone och klarade mig skapligt i början, men sedan kom FF allt tätare, så det blev ablation ca 1 1/2 år efter första fallet. Jag fick då sluta med Cordarone några månader efter ablationen (och en omgång med fladder och frekventa flimmer som jag tror förörsakades av Cordarone). Jag levde lycklig och flimmerfri i ca 5 mnd, då började jag få täta dubbelslag och sökte akuten. De klappade mig på axeln och sa att jag skulle ta en extra betabockare vid behov. Några dagar senare steg pulsen till 140, men ingen åtgärd. Så kom ett nytt flimmer och prov på sköldkörtel togs, men det var nära jul så jag fick inget svar. Under julen kunde jag vakna med en vilopuls på 90 - 140 (normalt 60) och var livrädd. I januari kom nästa flimmer. DÅ fick jag svar på provet på sköldkörteln: Giftstruma som biverkan av Cordarone
Det var då ingen ide att elkonvertera, så jag fick börja med Waran och Tackapsol (som jag fick äta i ett år). Först efter 3 månader med flimmer, ångest, elefantben (svullna) och sömnproblem, startade de om hjärtat. Det höll 9 dagar före det blev omstart. 5 minuter senare hostade jag en gång och fick nytt flimmer. Ny omstart som höll några dagar. så blev det problem igen. Då informerade jag dem om att jag inte kunde leva det livet längre. Då fick jag eget rum med eget badrum och egen TV några dagar OCH en akutremiss för ny ablation Sedan var det bra i 3 år.

Biverkan av Cordarone kom altså 5 månader efter att jag slutat med rävgiftet
Hade de lyssnat på mig och tagit prov i tid och satt in behandling direkt så kunde jag sluppit den eländiga julen och kanske klarat mig utan flimmer och sparat en ablation.....

Begär sköldkörtelprov ofta om ni tvingas ta rävgiftet och fortsätt med proven åtminstone ett år efter avslutad behandling!

Min sköldkörtel är nu förstörd och dödad med Takapsol, så jag måste ta Levaxin livet ut.

Aktiv
Gå till toppen av sidan

utlandssvensk

Sweden
8 inlägg

Postat - 2015/06/23 :  14:04:52  Visa profil  Svara med citat
Hur har det gått för Håkan? Jag äter själv Cordarone i form av Angoron 200 mg men efter att ha läst detta inlägget kommer jag nog sluta ta medicinen ett tag framöver eller dra ned till en halv tablett om dagen dvs 100 mg.

Har redan nu massa biverkningar efter bara två månaders användning, som att jag kan inte vara ute i solen mer än 10 minuter innan det börjar brännas på huden, mardrömmar, försämrad syn dimmsyn och halo ljus på kvällarna, extremt törstig hela tiden och torr i munnen, kraftigt försämrad sexlust med mera.
Om man har flera mindre biverkningar från medicinen, kan det vara så att om man då har större chans att man får de andra med? som är betydligt allvarligare?
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000