Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Alternativa behandlingar
 Fysisk ansträngning
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Nästa sida
Författare Ämne
Sida: av 2

Inkan

Sweden
4 inlägg

Postat - 2007/12/04 :  23:31:30  Visa profil  Svara med citat
Efter ca 5 år med Sotacor och allt oftare återkommande elkonverteringar fungerade detta inte längre utan jag fick Durbis under en 3-årsperiod. Detta gick inte heller så bra. Ofta utlöstes flimret efter ett antal dubbelslag som gärna kom då jag lade mej ner och under de åren fick jag säkert flimmer ett hundratal gånger.

Av en tillfällighet kom jag att sätta fysisk ansträngning i samband med att flimret upphörde. Jag prövade att låta flimret pågå olika länge (upp till 10 timmar) innan jag satte i gång att jobba för att utesluta möjligheten att det skulle upphört ändå. Det slog nästan aldrig fel utan hjärtat började att gå normalt inom 1 minut från att jag upphört anstränga mej. Den typ av rörelse jag gjorde var att gå uppför en lång T-banerulltrappa, 4-5 trappor på jobbet, hoppa upp o ner ca 30 gånger eller cykla i en lång uppförsbacke så att jag blev rejält anfådd.

När jag första gången nämnde det för min hjärtläkare skakade han på huvudet o sa att det inte fanns något samband. När jag senare kunde berätta att det inträffat 20 gånger tyckte han att det lät intressant men sa att sambandet var okänt. Han sa att det var ofarligt att pröva i alla fall under förutsättning att hjärtat i övrigt är helt friskt.

Under den här 3-årsperioden tog jag bort flimret på detta sätt ca 60 gånger och lika många gånger gick det över av sig själv. Jag behövde aldrig besöka sjukhus för elkonvertering.

Efter 3 år fick jag pröva Sotacor som blev rena underverket för mej. Under 4 år har jag nu bara haft flimmer 3 gånger och det har varje gång gått över av sig själv inom någon timme.

För ett år sedan hörde jag av en bekant att han blivit så arg när han fått flimmer att han gick till gymet för att avreagera sig. Båda gångerna blev han av med flimmret.

Finns det fler som gjort samma erfarenhet?

Inkan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2007/12/05 :  00:35:25  Visa profil  Svara med citat
Hej inkan!
Jag har inte alls samma erfarenhet. När jag hade pågående flimmer och väntade på elkonvertering, fortsatte jag försiktigt med min vanliga cykelmotion. Men varje gång jag glömde bort mig och började köra på som vanligt, fick jag kraftig EKG-förändring med hjärtrusning. Första gången trodde jag döden var nära och körde nästan ner i diket.
Samma konsekvens konstaterades också på klin.fys på testcykel.
Nu är flimret borta sedan ett par år, men rädslan för upprepning går aldrig över. Så min cykelkarriär är mer eller mindre slut.
Jag törs inte ta i ordentligt längre.
Fråga annars petergustaf, han brukar ju jogga bort sitt flimmer.
Avslutningsvis - vad menar du med att Sotacor började bli värdelöst efter 5 år, varför du slutade med detta men tydligen har återupptagit medicineringen ?? Preparatet blev t o m rena underverket för dig.
Jättebra, men jag förstår inte riktigt.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2007/12/05 :  12:33:46  Visa profil  Svara med citat
Hej Inkan,

väldigt bra tips av Ylva !

Läs "Peters FF" under Allmänt/Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
Sedan kan vi prata vidare !
Jag blir också betecknad som unik av läkare fast jag stött på några här med samma erfarenheter.

Mer sedan, ska ut och jogga nu ty hustrun hotar "gör du det inte nu får du vänta till efter middagen !"

Peter, like the wind

Inkan

Sweden
4 inlägg

Postat - 2007/12/05 :  14:48:11  Visa profil  Svara med citat
Ylva!
I hastigheten skrev jag fel. Det var Tambocor (i kombination med lite Seloken) jag fick som 3:e alternativ. Det har funkat bra på mej.

Sen är det viktigt att förstå att vi alla reagerar olika på en o samma medicin liksom det här med fysisk ansträngning. Jag tror inte det är någon lösning för alla men kanske någon fungerar på samma sätt som jag och kan bli hjälpt av det. Tala först med er hjärtläkare o fråga om det är ofarligt att pröva med tanke på just ditt hjärta.

Inkan
Gå till toppen av sidan

Inkan

Sweden
4 inlägg

Postat - 2007/12/05 :  15:12:37  Visa profil  Svara med citat
Peter!

Känns uppmuntrande att fler reagerar som jag. Före Tambocortiden kunde inte heller jag dricka alkohol. Jag höll mej vit i 3 år vilket var ganska trist. Gissa om jag blev glatt överraskad när jag upptäckte att det funkade o att gick bra att dricka normalt sedan jag börjat med Tambocor o Seloken!
Jag skrattade när jag läste om dina tankar om vad grannen skulle tänka när du flåsade förbi på morgonen. Jag har gjort samma sak dvs cyklat som en **** från brevlådan med morgontidningen förbi grannen o tillbaka igen för att någon minut senare få belöningen när hjärtat sjönk in i behaglig sinus, morgonkaffe på sängen samt tidning o fru väntade...

Inkan
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2007/12/05 :  16:35:54  Visa profil  Svara med citat
Inkan,

jag har också bemötts av många "medlidsamma leenden" av doktorer när jag framfört mina erfarenheter om "ansträngningsterapin".

Om jag inte får sinus vid själva ansträngningen så hoppar jag tämligen säker in i rytm vid vilopausen efteråt.
Pulsen lugnar sig och så kommer sinusen tillbaka.

Jag har ju min teori om att "det mystiska ämnet" måste förbrukas innan ansträngningen biter på flimret.
Direkt ansträngning efter flimrets början har ingen verkan !

Jag har också "jobbat mig nedåt" ansträngningsmässigt.
I början var det sprints "utav bara helsike" ute på fältet här, sedan räckte det med knä- eller armböjningar till max eller 15 hårda situps.
Sedan märkte jag att bara krystningar hade positiv inverkan och dessa kan ju uppnås med isometriska övningar.
(Krystningar som påverkare av "hjärtaktivitet" upptäcktes ju av Dr. Valsalva på 1700-talet, se "Valsalva-Manöver".)

De sista gångerna har jag fått sinus bara genom att köra flera omgångar av ~20 tryckningar av händerna mot varandra framför bröstet.
Jag upplever det som om de upprepade tryckningarna ger någon slags "elektrisk motstimulans" i hjärtnerverna och flimmerimpulserna släcks.
De första tryckningarna ger endast lindring av flimmerimpulserna för några sekunder, sedan längre och längre och till slut blir det varaktig sinus !!!

Jag saknar hjärtfysisk elektrogrundutbildning för att korrekt kunna beskriva min banbrytande teori men när väl har klarat detta lilla
hinder kommer världens samlade kardiologer att stå i kö utanför min dörr !

Brasklapp:
Jag känner mig härmed nödd och tvungen att deklarera att jag inser att min teori på detta stadium verkar dårpippi !

Peter, runs like the wind

squall

49 inlägg

Postat - 2007/12/05 :  20:37:57  Visa profil  Svara med citat
Att ni lyckas bryta flimret genom ansträngning är egentligen inte så konstigt, jag förstår inte varför läkarna ser så himla förvånande ut. Tycks som om de glömt bort de elementära kunskaperna från fysiologin.

Hjärtats autonoma nervsystem modulerar hela tiden de elektriska signalerna inne hjärtat, i synnerhet i förmaken. Det påverkar bland annat hur länge hjärtcellerna är refraktära, dvs hur snabbt nya signaler kan utlösas efter de gamla. När ni anstränger er, och även efter en ansträngning ändrar ni det autonoma nervsystemets påverkan på hjärtat ,vilket i sin tur ändrar den ovan beskrivna refraktärperioden. Därmed kan nya signaler inte utlösas lika snabbt som innan, och de kaotiska cirklar som finns vid förmaksflimmer bryts, och ni hamnar i sinus.

Mediciner som Sotalol och Cordarone fungerar på samma sätt - de förlänger refraktärperioden och gör att onda cirklar bryts.
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2007/12/05 :  22:54:43  Visa profil  Svara med citat
OK, inkan - så det var Tambocor. Nåväl, Sotacor slutar ju på samma stavelse, så förväxlingen är lätt gjord.
Jag står också på Tambocor, vilket har hjälpt mig i 4 år. Jag kan t o m
"supa till" då och då utan problem.
Men den gamla tryggheten har gått förlorad - tyvärr.
Och Peter, förut diskuterades ditt Nobelpris i litteratur. Men nu lutar jag åt att medicin är din nisch. För av den fysiologiska förklaringen till din krystnings- och ansträngningsteori förstod jag inte mycket.
Vilket jag inte heller brukar göra vad gäller de riktiga pristagarna.
Ylva - who doesn´t run at all due to a foot operation.

Gå till toppen av sidan

Patrik

Sweden
457 inlägg

Postat - 2007/12/05 :  23:11:06  Visa profil  Svara med citat
Intressant läsning. Jag har ju också ett antal gånger hävt mina flimmerepisoder med fysisk aktivitet. Dock INTE så fysisk som vår käre Peter utan oftast genom en enkel promenad till akuten. En gång småjoggade jag av ren ilska och det funkade.
Men precis som hos Peter måste det gå x antal timmar innan episoden kan brytas fysiskt - annars verkningslöst.

En fråga: Jag går nu på 2 x 40 mg Sotalol om dagen. Om jag skulle sluta helt, när är Sotalolen helt ute ur kroppen och jag kan erfara verkningen? Eller ska jag trappa ner till en halv tablett om dagen först? Jag är så nyfiken på hur det skulle gå men skulle förmodligen bryta ihop vid en ny episod.

/Patrik
------------------------------------------------------------------------------------------------
Flimmerfri sedan 2007-02. Tar Sotalol 2 x 40 mg/dag. Lider till och från av extraslag och småhopp, speciellt vid hunger.
Har en väldigt krånglig mage. Dricker ingen alkohol sedan augusti -07.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2007/12/05 :  23:24:09  Visa profil  Svara med citat
Tack Squall, att du bekräftar vår teori !

Om det stämmer som du skriver, och jag som min egen försökskanin kan ju bara instämma, så är den verkliga konstigheten här att läkarna inte bara ser konstiga ut när man påtalar fenomenet, utan att nästan inte en enda av dem har haft någon fundering i vår riktning !!!

Jag tippar att 90% av läkarna jag har dryftat iakttagelsen med har sett ut som "aj tusan, inte nog med att han flimrar, han har redan fått en stroke och inbillar sig virriga saker, vad gör jag nu ?". 10% av dem har i alla fall tagit mig på allvar men inte kunnat prestera någon som helst förklaring till "fenomenet".

Frågar mig ju nu varför inte någon doktor någonsin whatsoever någonstans har föreslaget någon flimrare att "kör lite ansträngning så kan du ändra det autonoma nervsystemets påverkan på hjärtat, vilket i sin tur ändrar refraktärperioden. Därmed kan nya signaler inte utlösas lika snabbt som innan och de kaotiska cirklar som finns vid förmaksflimmer bryts och du hamnar i sinus !"
Här tippar jag att man kan nämna Dr. Valsalva, right ?

Det är ju allt precis som jag intuitivt har känt men inte kunnat formulera pga bristande utbildning i ämnet !
Jag kommer defintivt att låna din formulering när jag skriver till Nobelkommitten. Du har en given plats vid Madeleines bord !

Peter, refraktärperiodare

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2007/12/05 :  23:47:13  Visa profil  Svara med citat
[Patrick, som du och vi alla vet, läkare är vi ju INTE, ....men, OM jag som äter lika mycket -lite Sotalol som du, skulle sluta ta, skulle jag trappa av under minst 1 veckas tid! Så att efter en vecka tar du inget alls. Blodförtunnande meds skall du fortsätta med i alla fall hela livet ut, tycker jag. Min kardiolog har sagt att jag kan sluta med Sotalolen om och när jag vill. MEN, eftersom jag är lite feg, och lite julstressad och ALLA ANDRA ursäkter som fega har, skall jag inte slutat med mina Sotalol precis just nu!
Det anses att lägre än 2x40 mg kan man nästan inte ta!
Jag slutade ju en gång, igen på läkarens rekommendation, och 14 utan all medicinering hade jag en andra episod, förra året.
Visserligen var den ytterst kort, men i alla fall.......

Hur länge medicinen stannar i kroppen är säkert beroende på styrka och kroppsvikt, men 1 vecka får man ta med i beräkningen.

Fega Eva (som hade skrivit lite tokigt första omgången....never mind)

------------------------------------------------------------------------------------------------
[

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, 81 mg Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri sedan augusti 2006.

Ändrad av - eroten den 2007/12/06 07:18:10
Gå till toppen av sidan

squall

49 inlägg

Postat - 2007/12/06 :  00:07:57  Visa profil  Svara med citat
Patrik:

Sotalol är ute helt ur din kropp på 4-5 dagar. Om du slutar hastigt så kan du dock få problem med hjärtklappning och kanske flimmer, varför det är bättre att trappa ner långsamt om du tänkt sluta. Givetvis i samråd med din läkare.

Petergustaf:
Jag räknar med att bli omnämnd i tacktalet ;) Vasalvamanövern är ju välkänd för att kunna bryta takykardier av olika sort, och brukar vara välkänd hos de flesta läkare. Att man inte rekommenderar folk att sprinta bort sitt förmaksflimmer är väl en ren försiktighetsprincip - är man hjärtfrisk i övrigt är det inte så mycket som kan hända - men många ff-patienter har ju andra bakomliggande hjärtsjukdomar, vid vilket en snabb sprint under ff kan utlösa exempelvis en hjärtattack. Sen har ju metoden inte heller undersökts i vetenskapliga studier, och "med erfarenhet och beprövad vetenskap" undersökts, vilket gör att många läkare nog skulle vara rädda att rekommendera dem.

Men jag häpnar att de ser förvånad på dig - okunnigheten lyser igenom. Men elektrofysiologi är ett komplicerat område, och många läkare nöjer sig med att nöta in de rent praktiska aspekterna, utan att kunna teorierna bakom.
Gå till toppen av sidan

Patrik

Sweden
457 inlägg

Postat - 2007/12/06 :  00:26:46  Visa profil  Svara med citat
Tack för svaren!

Det trista är att jag inte riktigt känner att de läkare jag träffat bryr sig. Det jag läst mig till erfarenhetsmässigt på det här forumet har ju gett mig otroliga kunskaper om flimmer och dess effekter.
Jag är rätt säker på att om jag säger att jag varit i stort sett besvärsfri sedan februari så skulle man sanktionera att jag trappar ner ytterligare och sluta helt. Flera kvällar senaste tiden har jag kommit på "oj, jag har ju glömt Sotalolen", men jag kanske är för kaxig?

/Patrik
Flimmerfri sedan 2007-02. Tar Sotalol 2 x 40 mg/dag. Lider till och från av extraslag och småhopp, speciellt vid hunger.
Har en väldigt krånglig mage. Dricker ingen alkohol sedan augusti -07.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2007/12/06 :  15:37:37  Visa profil  Svara med citat
Squall,

jag har aldrig upplevt läkares förundran över min metod som "försiktighetsprincip" utan enbart som "vad är det för virriga teorier karlen yttrar !"
De hade inte sett mer förundrade ut om jag filosoferat över att läka ett brutet ben genom krystning !

Och att inte någon endaste doktor inte heller vid tydligt vältränade flimrare överhuvudtaget nämnt möjligheten att "anstränga sig till sinus" bekräftar min förmodan att ämnet fortfarande är "no-go-area".

Ylva:
Inga förebråelser för min oförståeliga förklaring, jag tillfogade ju en Brasklapp med "jag inser att min teori på detta stadium verkar dårpippi !"

Peter

Kenta

Sweden
125 inlägg

Postat - 2007/12/06 :  17:54:29  Visa profil  Svara med citat
Hej
Några frågor till kunskapen och erfarenheten i inläggen ovan. Jag drar min historia från början.Den 5/9 i år åkte jag in akut för första gången med som det konstaterades flimmer nhög puls och antydan till hjärtsvikt. Sattes på Waran Seloken i väntan på elkonvertering.Hem efter en vecka med fortsatt flimmer och ca 130 i puls. Tillbaka till akuten osv under ca en månads tid.Cordarone sattes in efter två veckor och ytterligare två veckor senare infann sig sinus. Jag har inte haft några som helst symptom eller biverkningar sedan dess.Ca två månader nu. Då alla prover visat normala värden föreslår nnu min läkare (kardiolog) att jag skall sluta med både Cordarone och Waran helt. Jag är nog en " fegis " för jag ställer mig tveksam. Bör man i så fall inte trappa ned med någon "snällare" medicin och har ni några förslag därvidlag ? Jag skall ut och resa i Januari och vara borta ganska länge så det känns lite vågat att sluta helt.Som sagt,jag är tacksam för alla synpunkter erfarenheter och förslag denna sida kan bidra med.

Ha det gott

Kenta

Flimmerfri sedan 5/10.Tar,Cordarone 200 mg.Seloken 75 mg.Simvastatin 40 mg samt Waran enl prov 2 ggr/mån.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2007/12/06 :  19:38:54  Visa profil  Svara med citat
Kenta !

1. Trappa ner pillorna kan aldrig vara fel !
Men Cordaronen byggs ju upp långsamt och byggs väl ner i samma takt, så här sker nog en "automatisk nertrappning" också vid direkt avsättning av pillan ? Här skulle jag kolla med riktig sakkunskap, t.ex. apotekerska !
2. Men tag åtminstone ASS när Waranen inte bidrar till blodtunningen !

Trevlig resa !!!

Peter, do-it-yourself-kardiolog

Kenta

Sweden
125 inlägg

Postat - 2007/12/06 :  19:56:01  Visa profil  Svara med citat
Petergustaf

Har ju varit med här ett tag så jag borde väl veta,men vad är ASS ??

Kenta

Flimmerfri sedan 5/10.Tar,Cordarone 200 mg.Seloken 75 mg.Simvastatin 40 mg samt Waran enl prov 2 ggr/mån.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2007/12/06 :  22:58:41  Visa profil  Svara med citat
Kenta !

ASS = AcetylSalicylSyra = verksamma innehållet i Albyl/Magnecyl/Trombyl osv.
ASS är blodtunnande och smärtstillande !

Peter, do-it-yourself-apotekare

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2007/12/06 :  23:22:18  Visa profil  Svara med citat
Om apotekerska syftar på lilla mig (Ylva), så kan jag tillägga att Peter har rätt ang. utsättningseffekterna. Det tar lång tid!
I FASS anges, att man hittat spår av Cordarone så sent som 3 mån. efter avslutad medicinering.
Anledningen till problematiken är, att tabletterna har s.k. hög distributionsvolym, innebärande stor penetrering in i de flesta vävnader med lokala och individuellt relaterade ackumulationseffekter.
Jämn plasmakoncentration tar således lång tid att bygga upp - och som sagt bli av med.
Vill också tillägga, att på apoteket använder vi uttrycket ASA för acetylsalicylsyra (Trombyl etc.). ASS är tydligen nån modernare variant.
ASA innebär "Acetyl Salicylic Acid".
Gå till toppen av sidan

squall

49 inlägg

Postat - 2007/12/06 :  23:30:06  Visa profil  Svara med citat
Instämmer med P-G pch Ylva.

Om du är orolig för flimmer kanske det vore något att ha en medicin att ta till ifall olyckan skulle vara framme, alltså bara vid behov.

För vissa räcker det med en betablockerare, exempelvis Bisoprolol 5 mg. Andra använder Tambocor på samma sätt. Problemet med den sistnämnda är att den inte får användas på personer med hjärtsvikt, och at man måste prova ut medicinen för att upptäcka ifall man har benägenhet att råka ut för rytmrubbningar på den.

Fråga din läkare om behovsmedicinering!
Gå till toppen av sidan

KOB

Sweden
18 inlägg

Postat - 2007/12/07 :  01:52:04  Visa profil  Svara med citat
petergustaf

quote:
"jag inser att min teori på detta stadium verkar dårpippi !"

Tror nog du kan luta dej tillbaka i övertygelsen att kraftiga ansträngningar konverterarar till sinus för en del flimmrare. Googlar man så hittar man en hel del material som styrker din tes. Har tom stött på en läkare som frågat om jag prövat detta. Har inte heller hittat något tecken på att Valsalvametoden skulle vara ifrågasatt.

Din erfarenhet av att läkare avfärdar tekniken beror antagligen på en kombination av att de dels är dåligt pålästa. Dels reagerar med ryggradsreflex mot sådant som ”luktar alternativmedicin”. Har själv egentligen inget att invända mot den ryggradsreflexen, bara den inte utövas av dåligt pålästa läkare.

”Det mystiska ämnet”, tror jag däremot du bör förvara i bakfickan i avvaktan på den tidpunkt när vetenskapen hittat substansen ifråga. Då kan du göra stort nummer: - Va var det jag sa??!!

Själv har jag försökt efter bästa förmåga att praktisera din ansträngningsmetod Peter -men sorry, jag får det inte att funka. Om det sen beror på att jag inte orkar anstränga mej tillräckligt mycket, vet jag inte. Dock vet jag att min ork/förmåga sjunker drastiskt under pågående flimmer. Är uppriktigt sagt avunsjuk på alla er som är förmögna att syssla med någon som helst fysisk aktivitet under pågående flimmer.

Gissar att förklaringen är att det gamla vanliga. Vi är så olika. En del får flimmer vid ansträngning. Andra blir av med den. En del får flimmer av stress. Andra får det av vila.

Samma med medicinerna. Det som passar en passar inte en annan. Bara att prova sig fram.
Hjälper inget annat finns ju ablation. Det förefaller ju som att den hittills är den mest universiella boten

/Knut.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2007/12/07 :  11:32:42  Visa profil  Svara med citat
Den 6 Dec var en bra dag för min ego !
Hade avskickat mina bidrag och sedan intagit ihopaböjd försvarsställning !
Men det kom nästan bara medhåll. Tror jag köper en vit rock och ett stetoskop och öppnar mottagning !
Nej grön rock blir det, som George Clooney i "Emergency Room". Nu gäller det bara att öva in hans taxblick också !

Ylva: Jo, jag hade dig i bakhuvet ! Tack för bekräftandet !
Beträffande ASS så är det nog omgivningen som präglat mig. AcetylSalicylSäure = ASS är gängse beteckning här.
När det gäller Nobelprisen så nöjer jag med det i medicin. Det blir för ansträngande med två tacktal !
Det i litteratur överlåter jag till Stieg.

Squall:
Instämmer med varianten "bara vid behov".

Knut:
Du googlar bättre än jag och har också stött på välvilligare läkare ?
Tror att deras ryggradsreflex beror på att flimrare direkt klassas som "hjärtsjuka" och att dylika bör skonas ?

"Det mystiska ämnet" har ju "bekräftats" av andra kandidater här, och jag tror det ligger lite i det hela.
Kanske inte direkt som ett ämne utan bara som förklaring till att ett flimmer hos många bara pågår en viss tid och sedan självdör, med eller utan "hjälp". Och att efter ett flimmer så inställer sig "det stora lugnet" och man går säker en tid.
För det är väldigt ovanligt (hos mig aldrig !) att man efter en överstånden episod direkt får en ny !
Nu, efter squalls förklaring ovan, tror jag att "det mystiska ämnet" håller refraktärperioden kort och när det förbrukats blir den längre och "stryper" flimret. Sakförhållandet kan ju också vara invert, dvs ämnet är förbrukat vid flimmer och när det byggts upp igen stryps episoden. Jag fortsätter att fila på min "avancerade lekmannaförklaring".

Tråkigt att "min metod" inte biter på dig !
Men det stämmer, vi är olika och inte nog med det, vi förändras också.
I början av min flimmerkarriär golvades jag helt men numera är det bara "obehaglig sockerdrickskänsla i bröstet".
Klart, vid joggning tar det i början emot lite och man märker att maskinen får dåligt med bränsle men efter några minuter synkroniseras impulserna och det är normal verkningsgrad.

Också har den nödvändiga konverteringsansträngningen drastiskt förmindrats för mig, i början var det bara sprints till max som gällde men nu kan det räcka med några omgångar av "Husmoderns halvisometriska bröstmuskel-övning" i TV-fåtöljen utan att hustrun märker något av min malör. Och för varje omgång märker jag hur refraktärperioden förlängs ?

Brasklapp: som tidigare !

Peter, runs like a tax

Kenta

Sweden
125 inlägg

Postat - 2007/12/07 :  12:47:14  Visa profil  Svara med citat

Tack för tips och upplysningar.Ytterligare några frågor .
Om jag slutar helt med Cordarone o Waran och ersätter med ASS (tackar) och sedan drabbas av flimmer under resa,kan jag då anses vara hyfsat garderad om jag
1. Har med mig någon form av betablockerare (vid behov)
2. Har en coagu-chek och Waran att ta till direkt

Vilken betablockerare anses vara mest direktverkande ?

Kenta

Gå till toppen av sidan

squall

49 inlägg

Postat - 2007/12/07 :  14:25:20  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Kenta

Tack för tips och upplysningar.Ytterligare några frågor .
Om jag slutar helt med Cordarone o Waran och ersätter med ASS (tackar) och sedan drabbas av flimmer under resa,kan jag då anses vara hyfsat garderad om jag
1. Har med mig någon form av betablockerare (vid behov)
2. Har en coagu-chek och Waran att ta till direkt

Vilken betablockerare anses vara mest direktverkande ?

Kenta

Jag skulle säga Bisoprolol 5 mg eller Seloken 50-100 mg, dock inte i ZOC-varianten, då det är en depottablett. Om du har med dig Coagulocheck och Warantabletter, samt är instruerad i hur du doserar detta skulle jag säga att du gott och väl kan ge dig ut och resa.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2007/12/07 :  16:12:10  Visa profil  Svara med citat
Smågrejer:

1. Rozmari, jag är smickrad att du citerar mig över en hela DIN-A4-sida. Men det funkar också utan citat

2. Ylva, ser du vilka smarta läkare det finns !
Citat: "Läkarens förklaring är att när man går så snabbt förbrukas adrenalinet som orsakar flimmer ..."
För vi hade väl det temat en gång small time ago ?

Peter, paroxysmal adrenalinflimrare

Kenta

Sweden
125 inlägg

Postat - 2007/12/07 :  18:14:36  Visa profil  Svara med citat
Squall
Seloken Zoc käkar jag nu.Vad är skillnaden på den och vanlig Seloken och varför bör jag inte ta den förstnämda? Jag är medveten om att jag ställer många frågor men jag är oxå väldigt tacksam för era råd och synpunkter. Ang.dosering av Waranen så har jag ju lärt en del på AVK labbet och jag har ett besök hos kardiologen inbokat innan resan.Han får fylla i kunskapsluckorna om doseringen.En läkare som jag för övrigt har förtoende för och går att snacka med. Jag har förstått alla läkare håller inte måttet så jag har väl haft tur.

Ha det gött o än en gång tack!

Kenta

Gå till toppen av sidan
Sida: av 2 Ämne  
Nästa sida
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000