Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Alternativa behandlingar
 Förmaksflimmer
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

perram

Sweden
10 inlägg

Postat - 2008/01/01 :  20:41:53  Visa profil  Svara med citat
Ganska intressant att läsa om personer som har samma problem som en själv. Råkade ut för detta problem år 2001. Mådde dåligt och kunde inte andas, kom till hjärt-avdelningen på Västerås Centrallasarett där man konstaterade förmaks-flimmer. fick el-konvertering som lyckades bra, och fick stå på Corderone och Waran ca sex månader, hade även Atenolol och Enapril för att hålla nere frekvensen även sedan jag var i sinus. 2007 i maj var det dags igen. Kände själv att rytmen var väldigt ojämn o fick betydande andnings-svårigheter.Samtal med husläkaren och besök på akuten gav samma besked: ingen åtgärd. Vid min ålder (70) fanns ingen anledning att göra en konvertering. Vistades i sommarstugan och orkade inte cykla till postlådan 1 km. bort. Jag som hade kört spinning 3 ggr. i veckan för att hålla min kondis på topp. Åkte hem och började med läkarterror som så småningom resulterade i en ny konvertering som dock bara höll 3-4 dagar. Vid ultraljudsundersökning konstaterades att pumpfunktionen är kraftigt nedsatt. Fick dropp med någon dunderkur som jag inte vet vad det var, låg i 24 tim under övervakning då risk för blodtrycksfall förelåg. Fick Carvedilol samt Furix. Långsamt bättre men fortfarande andnings-svårigheter vid minsta ansträngning. väntar på ny ultraljudsundersökning. Får se hur det går. Till slut en fråga: vad är ablation?

per.r

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2008/01/01 :  22:52:33  Visa profil  Svara med citat
Hej Per,
Ablation är en process där en yta avlägsnas eller försvinner (källa: Wikipedia). Ablation kan utföras genom bränning eller frysning där oönskad vävnad tas bort eller ärrvävnad skapas. För oss med förmaksflimmer är en så kallad radiofrekvensablation där man avger värme för att skapa ärrvävnad vanlig. De spontant uppkomna elektriska impulserna kan inte passera ärrvävnad. Ordet kateterablation nämns också ofta eftersom ingreppet utförs med hjälp av katetrar. Läs mer på följande två länkar så rätas säkert en del frågetecken ut.

http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=37648&epslanguage=SV

http://sydsvenskan.se/lund/article268408.ece

Hoppas att de får bukt med ditt flimmer så att du kan fortsätta med spinningen (kör själv några pass i veckan).

Hälsningar
flodgrod

____________________________________________________________________________________
Har haft paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort två lungvensisoleringar 2005-08 och 2007-09.
Tar för tillfället Sotacor 2x80 mg och Waran.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/01 :  23:41:24  Visa profil  Svara med citat
Hej Per, och välkommen!

Trist att problemen kom tillbaka efter 6 år.

Förutom de källor flodgrod nämner rekommenderar jag forumet. Katerablation har sin egen avdelning och Du kan också med fördel använda sökfunktionen. På forumet kan du läsa om mångas erfarenheter av ablation. Ablation kan vara ett alternativ för Dig.

Jag förstår ingenting av Din nuvarande situation. Har Du alltså flimmer hela tiden utan att få rytmstabliserande medicin (som Cordarone) trots att Du är svårt påverkad av sjukdomen? Har jag upfattat det rätt? I så fall verkar det ju huvudlöst. Uppenbarligen fungerade Cordarone på Dig 2001. Varför inte sätta in det igen? En annan sak jag funderar över: får Du inte Waran trots pågående flimmer? Flimrar hjärtat SKALL man använda blodförtunning. Annars riskerar man blodpropp i hjärnan.

Du kan väl räta ut frågetecknen i ett nytt inlägg?

Håkan

_________________________________________________________________________________________________
Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 150 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Samt silymarin mot leverpåverkan
av Cordaronet.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

perram

Sweden
10 inlägg

Postat - 2008/01/02 :  17:04:03  Visa profil  Svara med citat
Hej och tack för svaren. Till Håkan vill jag tillägga att visst äter jag både Cordarone och Waran. Vet inte varför det inte framgick, men jag tyckte väl att mitt inlägg höll på att bli för långt. kan åxå bero på allmän vimsighet, vilket jag skyller på åldern. kommer att med intresse följa vad som sägs på forumet.

per.r
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/02 :  17:59:39  Visa profil  Svara med citat
Per,

OK, då känner jag mig lite lugnare (när Du tar rytmstabliserande och blodförtunnande) Du tog alltså dem innan senaste konverteringen också? Hur många mg Cordarone om dagen tar Du?

Om inte ens Cordarone fungerar och flimret återkommer efter konvertering då börjar ablation framstå som det självklara alternativet. Se i så fall till att hamna i kön snarast - det är mitt råd.

Håkan

_________________________________________________________________________________________________
Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 150 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Samt silymarin mot leverpåverkan
av Cordaronet.

Gå till toppen av sidan

perram

Sweden
10 inlägg

Postat - 2008/01/03 :  13:11:14  Visa profil  Svara med citat
Hej Håkan
Äter sedan i höstas Cordarone 200 mg / dag, det sades att konverteringen skulle ske under skydd av Cordarone. Tar även Carvedilol 25 mg 2ggr/dag Skall på återbesök den 10:de jan hoppas jag får svar på många frågor då. Tyvärr är dom dåliga på att upplysa om saker och ting så man får gissa eller försöka tjyvlyssna, men nu har jag tack vare detta forum mera kött på benen och skall ställa dom mot väggen för att få reda på vad planerna är

MVH

per.r
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/03 :  13:56:44  Visa profil  Svara med citat
Per,

Skriv ner Dina frågor innan och anteckna svaren under besöket. Så har Du kött på benen sedan.

Har Du konstant flimmer nu och väntar på ny konvertreing eller hur är läget?

Håkan

av Cordaronet.

Gå till toppen av sidan

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2008/01/05 :  10:24:25  Visa profil  Svara med citat
Har precis i dagarna hittat detta fantastiska forum, och då jag har återbesök till min läkare precis som Per den 10:e januari vet jag "mycket" mer än innan jag hittade hit.
Mina flimmer problem startade efter en virus episod då mitt immunförsvar var satt ur spel.(var isolerad) Efter att benmärgen börjat producera vita blodkroppar igen kunde man konstatera att det "bara" var ett virus och inte den allvarliga blodsjukdom som man antytt att jag får förebereda mig på att ha. Läkarna brukar påminna mig ibland när jag har flimmer om hur tur jag haft att det "bara" stannade vid flimmer...
Efter detta (maj 2005-) har jag haft återkommande problem med flimmer. Har gått från Sotalol till Durbis och nu från 26/11-07 till Corderone (200 mg/dag) tyvärr utan resultat.
Har gjort 3 elkonverteringar sedan 9 november, har haft flimmer (långa 7-20 tim/tillfället) ca 2 ggr/veckan senast i går.
Det låter som att kraven ska ställas på en ablation, som jag nu
tack vare forumet har fått lite mer kunskap om.
Äter för övrigt esidrex (25mg) mot högt blodtryck samt Trombyl (75mg) blodförtunnande.

Hälsningar
Thomas
Gå till toppen av sidan

perram

Sweden
10 inlägg

Postat - 2008/01/06 :  23:38:47  Visa profil  Svara med citat
Hej igen!
bortrest över helgen, vet inte vad som väntar utöver en ultraljudsundersöknig för att se om den dåliga pumpfunktionen har ändrats till det bättre. faktum är att jag dom sista dagarna har mått lite bättre, och orkat med lite motition.

per.r
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/07 :  01:15:32  Visa profil  Svara med citat
Thomas (Tholun),

Som sagt, insistera på ablation eftersom inte ens det grövsta läkemedelsartilleriet biter på Dig.

Håkan

av Cordaronet.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/07 :  01:17:04  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av perram

faktum är att jag dom sista dagarna har mått lite bättre, och orkat med lite motition.

Härligt, Per! Hör av Dig efter läkarbesöket.

Håkan

av Cordaronet.

Gå till toppen av sidan

perram

Sweden
10 inlägg

Postat - 2008/01/13 :  18:28:42  Visa profil  Svara med citat
Har så äntligen fått träffa en läkare som tog sig tid att förklara saker och ting samt resonera om vad man kan göra. Jag har nedsatt pumpfunktion som sannolikt orsakas av att hjärt muskeln inte är ok. (Hade en hjärtmuskelinflammation så tidigt som 1979) det är ovanligt men inte helt uteslutet att det visar sig efter så lång tid.Detta innebär att höger förmakskammare är rejält svullen vilket innebär att att klaff läkage uppstår som i sin tur medverkar till att skapa flimmer. Behandling: man kan tänka sig en långsiktig medesinering och hoppas på bättring, väldigt tålamodsprövande och försämrad livskvalitet oavsett resultat. Ett annat alternativ är en speciell pacemaker som skulle kunna hålla ordning på eländet. På en direkt fråga om ablation så menade han att inget hinder före låg för att skriva en remiss lill Uppsala och låta dom titta på om det är något för mig. (Man utför det ej i Västerås.) Vi beslöt att avvakta tills vi fått resultat av en ultraljuds undersökning sm kommer att ske den 18 jan. Under tiden ska han konsultera några erfarna koleger.Har således börjat röra på sig vilket känns bra.

per.r
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000