Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Maze (Cox-Maze)
 erfarenhet från maze op
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Nästa sida
Författare Ämne
Sida: av 2

arne andersson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2008/01/09 :  20:08:15  Visa profil  Svara med citat
upptäckte av en händelse den här sidan. jag maze-opererades i uppsala 20051018.efter några tuffa veckor på "sjukan" kom jag hem efter tre veckor.det första som hände efter hemkomsten var ..... förmaksflimmer...tjena vad glad man blev.ännu en elkonvertering väntade, men den uppskjöts i sista stund , då läkarna tyckte jag hade en underlig puls.nåväl, efter någon timme lugnade det hela ned sig och sinusrytmen kom tillbaka. efter detta har jag inte haft någon flimmerattack. har dock upplevt lite dubbelslag då och då.jag påstår att jag fick mitt gamla liv tillbaka efter operationen,då jag nu kan göra allt det som inte gick förut, tex skidåkning, jogging.maze-op är det bästa jag gjort, även om jag fick tjata mig till den.jag medverkar gärna till att sprida mina erfarenheter före och efter operationen, om någon är intresserad.kan också glädja mig åt att vara medicinfri.det som förvånar mig är att ingen uppföljning har skett sedan operationen.trodde i min enfald att uas skulle vara intresserade av att veta hur det gått för den maze-opererade,men icke.ni som lider av flimmer,försök att genom er läkare få till stånd åtminstone en ablation.i mitt fall hjälpte det tyvärr inte, men man måste försöka i alla fall.stå på er!!!!!!!!!!!!!!!!
arne
arne

Ändrad av - arne andersson den 2008/01/23 21:05:52

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/10 :  04:43:06  Visa profil  Svara med citat
Hej Arne!

Jättekul att Du skrev. Ett inspirerande inlägg för så många som fortfarande kämpar med sitt flimmer.

Grattis till att ha fått Ditt gamla liv tillbaka.

Bristen på uppföljning är märklig. Förmodligen får Du en enkät förr eller senare. Man vill nog låta det gå några år först för att kunna läsa av resultatet. Och under den ekonomiska knapphetens stjärna så resonerar man väl annars så att hälsan tiger still.

Tack igen och fortsatt sinus!

Håkan

_________________________________________________________________________________________________
Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 150 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Samt silymarin mot leverpåverkan
av Cordaronet.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

arne andersson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2008/01/10 :  19:49:33  Visa profil  Svara med citat

Hej Håkan, tack för ditt trevliga svar på mitt första inlägg. Det finns mycket att skriva om flimmer och fladder och olika behandlingar. Jag försökte komprimera så mycket jag kunde för att inte bli för långrandig.Är inte riktigt bekant med forumet än, därför vet jag inte hur mycket man kan skriva och inte skriva.Mitt flimmer startade nog på åttio-talet någon gång. I början visste jag ju inte vad det var frågan om, därför kan jag inte ange exakt tidpunkt, men jag har fått frågan många gånger. Jag lider med alla som fortfarande efter många år med flimmer ännu inte fått ordning på rytmen. Efter en misslyckad ablation och en lyckad maze-operation är jag ju som sagt flimmerfri nu. Än en gång, ni som flimrar, det finns hopp.
arne
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/10 :  20:14:29  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av arne andersson

Är inte riktigt bekant med forumet än, därför vet jag inte hur mycket man kan skriva och inte skriva.

Arne,

Inga begränsningar! Vi välkomnar Dina inlägg.

Håkan

_________________________________________________________________________________________________
Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 150 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Samt silymarin mot leverpåverkan
av Cordaronet.

Gå till toppen av sidan

swebos

Sweden
32 inlägg

Postat - 2008/01/12 :  19:52:36  Visa profil  Besök swebos's hemsida  Svara med citat
Hej Arne,

trevligt att få höra ifrån någon mer som genomgått MAZE-op.
Jag är helt flimmerfri men vid vila och låg puls har jag frekventa dubbelslag. Har slutat med medicinerna förutom en ACE-hämmare.

Har fortfarande lite svårt att få fart på hjärtat vid ansträngning i form av stavgång och jogging. Kommer inte upp i mer än 115-120 takt. Vilken puls kan du komma upp i och hur utvecklade det sig över tiden efter din operation?

Börje

Flimmrare sedan mer än 10 år. Har provat Sotalol, Durbis och Cordarone utan resultat. Är 60+ och MAZE-opererad aug-07. Är nu flimmerfri med sinusrytm. Tar 10 mg Enalapril men har slutat med Waran

Ändrad av - swebos den 2008/01/12 19:54:56
Gå till toppen av sidan

arne andersson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2008/01/12 :  20:57:02  Visa profil  Svara med citat
hej börje. som du kanske sett har jag också dubbelslag, men det är inte i någon större omfattning. läkarna säger att alla människor har dubbelslag. det stör mig inte. intressant med din puls, jag har inga som helst problem att få upp farten på hjärtat. det är nästan för hög puls ibland, tex vid plötslig kraftansträngning. Jag gillar att åka längskidor och då kan det bli tjurrus på pumpen om det är en brant backe i vägen. Första tiden efter operationen var jag trött efter minsta kraftansträngning, men efter dagliga promenader tränade jag upp mig ganska fort. Min op. var i oktober och i januari köpte jag nya skidor och drog på tur. Men som sagt i backarna tog det nästan stopp, men jäklar när det blev slät mark igen.....Jag har inte mätt pulsen, men den låg före op. på ca 52-54 per min.( i viloläge) nu äter jag ju inga betablockerare längre,så den är högre nu. paus Eftersom min sambo är hjärtsyrra har hon nu räknat pulsslag och jag har i skrivande stund 68 slag-min. Jag kan väl ochså nämna att det tar tid för mig att komma igång, är en slow starter vid jogging, skidåkning mm. När jag väl är uppvärmd går det bättre.

arne a

Ändrad av - arne andersson den 2008/01/12 21:11:50
Gå till toppen av sidan

swebos

Sweden
32 inlägg

Postat - 2008/01/14 :  00:06:56  Visa profil  Besök swebos's hemsida  Svara med citat
Arne,

beträffande uppföljning efter min MAZE är jag helt nöjd.

Fick efter tre månader kallelse både till Sahlgrenska och till mitt lokala sjukhus. Dessutom skall jag efter ytterligare tre månader genomgå arbetsprov och ultraljud med anledning av MAZE:en.

Jag har fått utskickad enkät att svara på både efter en månad och efter tre månader. Troligen kommer en enkät till lite senare.

Börje

Flimmrare sedan mer än 10 år. Har provat Sotalol, Durbis och Cordarone utan resultat. Är 60+ och MAZE-opererad aug-07. Är nu flimmerfri med sinusrytm. Tar 10 mg Enalapril men har slutat med Waran
Gå till toppen av sidan

arne andersson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2008/01/14 :  22:19:50  Visa profil  Svara med citat

hej börje,skönt att du är nöjd. Sahlgrenska är tydligen mera intresserade av uppföljning än akademiska i uppsala. Inte ett pip därifrån. Från mitt hemsjukhus ingenting heller annat än att jag är avförd från hjärtmottagningen. MEN från min vårdcentral fick jag påringning där de ville ha in mig för koll pga mitt flimmer. När jag berättade vad jag gjort och var flimmerfri blev det tyst i luren. Hon som ringde upp skulle kolla med läkare och återkomma.Det har nu gått ca 1,5 år och ännu har ingen återkommit.....
arne
Gå till toppen av sidan

Helmer

Sweden
4 inlägg

Postat - 2008/03/01 :  11:43:35  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Admin

Hej Arne!

Jättekul att Du skrev. Ett inspirerande inlägg för så många som fortfarande kämpar med sitt flimmer.

Grattis till att ha fått Ditt gamla liv tillbaka.

Bristen på uppföljning är märklig. Förmodligen får Du en enkät förr eller senare. Man vill nog låta det gå några år först för att kunna läsa av resultatet. Och under den ekonomiska knapphetens stjärna så resonerar man väl annars så att hälsan tiger still.

Tack igen och fortsatt sinus!

Håkan

av Cordaronet.

HK
Gå till toppen av sidan

Helmer

Sweden
4 inlägg

Postat - 2008/03/01 :  11:49:17  Visa profil  Svara med citat
Hej Arne.

Jag undra om Du har gjort en "riktig" Maze operation eller en ELVI (Epikardiell lungvensisolering).
Finns det någon annan som har erfarenhet av ELVI?
Jag frågar eftersom jag har blivet föreslagen en sådan operation. Har nu konstant förmaksflimmer och har tidigare gjort 14 elkonverteringar.

Helmer

HK
Gå till toppen av sidan

gun@nygards.net

8 inlägg

Postat - 2008/03/05 :  19:21:37  Visa profil  Svara med citat
Jag maze-opererades för ca tio år sedan, och det var en lyckad operation, i Uppsala.
Var oförskämt pigg direkt efter, och var uppe på benen ganska snart. Hade INGEN värk efteråt heller.
Behövde ingen medicinering, så jag hade nog stor tur, att allt gick så bra.
Före op. blev det många försök med mediciner, ablationer, peacemaker, men inget av det lyckades bra.
Förra året fick jag besvär med flimmer igen, men tydligen tillfälligt. Har emconcor att ta till om hjärtat "rusar".
Bra med detta forum...
Gun
Gå till toppen av sidan

arne andersson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2008/03/15 :  14:53:13  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Helmer

Hej Arne.

Jag undra om Du har gjort en "riktig" Maze operation eller en ELVI (Epikardiell lungvensisolering).
Jag frågar eftersom jag har blivet föreslagen en sådan operation. Har nu konstant förmaksflimmer och har tidigare gjort 14 elkonverteringar.

Helmer

HK

Gå till toppen av sidan

arne andersson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2008/03/15 :  15:03:30  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Helmer

Hej Arne.

Helmer

HK

hejsan helmer, ledsen att jag inte har svarat förut, men har inte varit inne på forumet på ett tag. Den Maze-operation jag gjorde 2005 i oktober var en "riktig" , dvs bröstkorgen sågades upp och elva snitt skars i förmaksväggarna. Jag gjorde ju en misslyckad ablation först. Efter lite tjat gick min läkare med på att hjälpa mig till en mazeop.Ingenting jag ångrar i dag, har börjat träna för nästa års vasalopp, och nu skall jag börja med blodgivning igen, fick sparken 1987 när jag började äta betablockerare och annat joks.
Lycka till med din behandling, jag håller tummarna för dig!
hälsningar arne
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/03/23 :  10:28:53  Visa profil  Svara med citat
Gun,

Vad roligt att läsa om hur Du fick tillbaka livskvaliteten genom en lyckad maze-operation! Jag för in Dig under rubriken flimmerfria över ett år.

Håkan

Caveat lector: jag är lekman, ibland påläst, och olycksbroder, absolut ingen läkare. Bedöm mina inlägg därefter, tag inget för givet. Om det jag skriver understundom kan tjäna som underlag för Din diskussion med behandlande läkare, så är jag nöjd.

Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 114 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/03/23 :  10:35:22  Visa profil  Svara med citat
Helmer,

Du kan läsa mera om "Epikardiell lungvensisolering" under rubriken mi-maze på http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/forum.asp?FORUM_ID=29/forum/forum.asp?FORUM_ID=29. Det är samma sak. Be läkarna förklara varför de förderar mini-maze framför kateterablation. Själv får jag känslan av att resultaten blir bättre vid kateterablationer eftersom bränning utifrån ger mer osäkra resultat än inifrån där man kan bränna eller frysa direkt på den aktuella vävnaden. Det är kanske inte för inte som den helt dominerande metoden är kateterablaton.

Lycka till! Och skriv igen och berätta om vilka beslut som tas i Din behandling.

Håkan

Caveat lector: jag är lekman, ibland påläst, och olycksbroder, absolut ingen läkare. Bedöm mina inlägg därefter, tag inget för givet. Om det jag skriver understundom kan tjäna som underlag för Din diskussion med behandlande läkare, så är jag nöjd.

Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 114 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gå till toppen av sidan

yling

Sweden
26 inlägg

Postat - 2008/03/30 :  18:29:31  Visa profil  Svara med citat
Som ny här på forumet blev jag glad av att läsa om alla lyckade mazeoperationer. Har själv gjort en Mazeop. år 2004. Den lyckades också, jag har lite extraslag ibland, men inget flimmer. Jag har ändå inte vågat att ta ut mig helt fullt, som jag gjorde tidigare när jag när jag tex. joggade. Fegar ur när hjärtat börjar slå fort, tycker att det påminner för mycket om tiden när jag hade flimmer. Det var intressant att läsa Arnes berättelse om hur han tränar aktivt, kanske kan jag också komma igång!
Jag har varit på återbesök och uppföljning efter min operation, med ultraljud m.m. Deltar också i något slags projekt för mazeopererade, där man kollar hur patienterna mår efter ett antal år. Gjorde min operation på Akademiska.
Det ända som jag saknar är någon som intresserat sig för hur man mår psykiskt efter en stor hjärtoperation. Det är ett kapitel för sig.

Gå till toppen av sidan

gun@nygards.net

8 inlägg

Postat - 2008/04/02 :  18:14:32  Visa profil  Svara med citat
Jag skrev om min lyckade Maze-op. för tio år sedan, men nu så här långt efter får jag problem ibland.
Tycker om att motionera, bl.a. stavgång, o då kan det bli 2 - 3 timmar åt gången.
Före mina flimmerbesvär sprang jag marathon, o tränade mycket.
Nu får jag fladder om jag ansträngt mig för mycket, oftast kommer det på natten.
Kan det vara att jag har en låg vilopuls, 40. Kanske blir den ändå lägre efter träning?? vet ej.... är det då det blir fladder?? kanske..
Det är en teori som jag har??
Tar då emconcor, blir några piller innan det vill "vända".'
Är det någon som har liknande erfarenheter?
Gå till toppen av sidan

yling

Sweden
26 inlägg

Postat - 2008/04/02 :  19:01:39  Visa profil  Svara med citat
Hej Gun, vad säger din läkare om teorin att du får fladder efter hård träning? Är det något man kanske får räkna med, när jag frågat min hjärtläkare om det finns risk för flimmer om jag gör något ansträngande, har jag fått till svar att det är bara att köra på som vanligt. Jag jobbar som tidigare i trädgården och gräver och så, och det har funkat, men jag har inte börjat att jogga än. Det är något jag längtat efter att göra, fast inte till vilket pris som helst. Det viktigaste är ju att vara av med flimret! Hoppas du klarar dig bra och kommer tillrätta med fladdret, det är tur att det finns medicin som kan hjälpa.

Gå till toppen av sidan

gun@nygards.net

8 inlägg

Postat - 2008/04/03 :  17:45:13  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Jag vågar inte träna "hårt", alltså bli ordentligt andfådd, sedan ett par år tillbaka.
Efter en långrunda med joggning, så ville inte pulsen gå ner, så det blev akuten, o där fick jag en nål i handen med medicin.
Det vände efter ett antal timmar, blev då ordinerad emconcor dagligen, men fick så väldigt låg vilopuls av den, därför tar jag nu vid behov.
Efter att ha fått tillbaka konditionen efter min maze, så var jag faktiskt med o sprang halvmarathon i Stockholm några gånger.
Nu blir jag visst lite långrandig....
Har pratat med min hjärtläkare om fladdret, o väntar på att få en bandspelare, så får vi se vad det EKG:et visar.
Hoppas även du med signatur "yling" kan börja jogga igen!!
Lycka till!!
Gå till toppen av sidan

yling

Sweden
26 inlägg

Postat - 2008/04/03 :  19:28:50  Visa profil  Svara med citat
Hej Gun, du som blev opererad för 10 år sedan, var det samma metod som man använder idag? Att ha fladder, hur känns det jämfört med flimmer och hur påverkar fladdret din livskvalite idag? Det blev många frågor, men jag tycker att det är intressant att höra hur du som har gjort en operation för så många år sedan mår. Du verkar iallafall vara en tjej som inte ger upp för lite fladder! Kämpa på!

Gå till toppen av sidan

gun@nygards.net

8 inlägg

Postat - 2008/04/04 :  09:16:03  Visa profil  Svara med citat
Hej igen!
Det var samma metod vid maze-operationen för tio år sedan, alltså såga upp bröstkorgen. Jag tror att jag var den 21:a patienten som gjorde en maze i Uppsala då.
Men nu för tiden kan man väl göra opertionen med titthålsmetoden, om jag förstått rätt.
Vid fladder går hjärtat fort, men jämnt, vid flimmer slår ju hjärtat mer oregelbundet, men före operationen hade jag flimmer.
Min livskvalité är väldigt bra, tränar på, och försöker att inte tänka på att hjärtat vill "krångla" ibland.
Nu har det faktiskt hållit sig bra ett tag igen.
Vet faktiskt inte varför, det periodvis "krånglar", men det är nog något man får leva med.
Jag tror det var 17 år sedan jag första gången fick fladder, med väldigt hög puls, som inte ville gå ner, men efter en tid, så övergick hjärtat till flimmer, som jag krånglade med i sju år, innan det blev operation.
Det blev ett lång svar, men det är roligt om nån kan få nytta av mina erfarenheter.
Fråga gärna om det är nåt mer du undrar över, "yling".
Gå till toppen av sidan

yling

Sweden
26 inlägg

Postat - 2008/04/06 :  20:19:42  Visa profil  Svara med citat
Hej Gun, jag vill gärna hålla kontakten med dig och höra hur det går med ditt fladder. Var till vårdcentralen i fredags på Ekg- undersökning och då visade det sig att mitt Ekg inte såg helt bra ut, så läkaren skulle skicka det vidare till cardiologen. Jag blev jättenervös, men hoppas att det bara var något tillfälligt. Känner inte att det är något konstigt, förutom en hel del dubbelslag. Så nu är det bara att vänta tills läkaren hör av sig.

Gå till toppen av sidan

gun@nygards.net

8 inlägg

Postat - 2008/04/07 :  11:27:24  Visa profil  Svara med citat
Hej Yling!
Jag har varit med om liknande, jag tror att EKG:et ser annorlunda ut efer Maze-op, men det är vad JAG tror...

Jag gjorde titthål på mitt knä för några år sedan, i Stockholm, och då ville de inte söva mig, för de påstod att jag hade flimmer??

Det tror jag fortfarande inte på!
Naturligtvis kollade jag upp det på hjärtmottagningen hemma, men där konstaterade de "bara" att jag har mycket extraslag, men det är inget jag lider av.

Det är väl himla bra att de kollar upp dit EKG, hoppas du inte är alltför orolig.
Lycka till!

Gå till toppen av sidan

yling

Sweden
26 inlägg

Postat - 2008/04/11 :  19:05:33  Visa profil  Svara med citat
Hej igen
Jag har ännu inte hört något från min läkare på vårdcentralen ang. mitt Ekg och denna vecka har jag känt en hel del obehag från hjärtat. Det har börjat på kvällen när jag lagt mig, då har hjärtat slagit hårt och oregelbundet och påminnt om det flimmer jag hade tidigare. Fast det uppträder inte lika som tidigare utan det kommer och går under några timmar och blir bättre när jag sitter upp. Är det någon som upplevt samma sak efter sin mazeoperation? Till saken hör att jag har jättesvårt att somna eftersom jag har slutat med sömntabletter sedan 2 månader och då är jag också väldigt medveten om hur mitt hjärta slår. Jag ska kontakta min husläkare på måndag och höra hur jag ska gå vidare. Jag äter ingen annan medicin än Trombyl och det finns kanske något att ta till när hjärtat börjar hoppa och krångla. Jag har inte haft några problem med hjärtat efter min operation, förutom dubbelslag.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/04/18 :  16:19:46  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av gun@nygards.net

Men nu för tiden kan man väl göra opertionen med titthålsmetoden, om jag förstått rätt.

Gun, man sågar fortfarande upp bvröstkorgen och stannar hjärtat vid klassisk cox-maze. Det är som Du vet ett stort ingrepp men ger också bra chans till bot.

Titthål använder man vid wolf-maze där man isolerar lungvener och bränner maze-mönster utifrån, genom hjärtväggen, med högfrekevent energi, på ett slående hjärta. Dvs man öppnar inte hjärtat och använder ingen skalpell.

Det är svårt att få grepp om hur pass framgångsrika wolf-maze-operationerna är. Men om man konstaterar att kateterablationerna är helt dominerande idag så förstår man att wolf-maze knappast ger ett bättre resultat, då skulle man massivt gått över till den tekniken. Och det kanske är logiskt att kateterablationer är bättre eftersom man då, liksom under "gamla" cox-maze, är på plats inne i hjärtat där problemet finns.

Håkan

Gå till toppen av sidan

Fred

Sweden
157 inlägg

Postat - 2008/08/05 :  10:29:45  Visa profil  Svara med citat
För någon månad sedan visades i Rapport ett inslag från Örebro där man använde sig av Maze "titthålsmetoden" . Där fick man intrycket att det var den snabbaste ,säkraste och enklaste metoden för att bli av med sitt FF.
Man bara undrar : Vill vissa tigga mera skattepengar ? Varför måste man annars göra reklam för kliniken ? Har man ingen vårdkö i Örebro ?
Gå till toppen av sidan
Sida: av 2 Ämne  
Nästa sida
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000