Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Kräv långtids-EKG!
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2006/10/12 :  11:51:11  Visa profil  Svara med citat
Det har slagit mig att flera på forumet berättat hur svårt det var att bli tagen på allvar eftersom flimret inte inträffade just när man var på sjukhuset. Det hände även mig.

I sådana fall, kräv långtids-EKG!

Det finns två typer. De ena går 24 timmar och sedan lämnar man tillbaka den. Brukar kallas Holter. En tämligen värdelös övning om man inte har dagliga attacker (och det är dessbättre inte så många som har).

Den andra typen slår man själv på när man känner av flimret. Själv bar jag den i flera veckor. Det är förstås ett alldeles utmärkt sätt att registera flimret på. Ett känt märke i USA är "King of Hearts". I Sverige använder man bl a "Evolution".

Skulle Du ha attacker som kommer då och då, som aldrig fångats på EKG men förvägras långtids-EKG ("event recorder", ej Holter) så skriv genast på detta forum.

Håkan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2006/10/25 :  01:40:32  Visa profil  Svara med citat
Så här beskrivs en "event recorder" av ett landsting på nätet:

Består av en liten dosa som dygnet runt i registrerar EKG och sparar de senaste 2-5 minuterna. Ska aktiveras av patienten vid arytmi och läsas av via tele-nätet. Patienten lever som vanligt under tiden för undersökningen som avslutas vid positivt fynd eller efter cirka 4 veckor. På arytmienheten utförs årligen cirka 100 sådana undersökningar.

Det finns också "event recorders" som kan opereras in och vars batteri varar 1½ år.

Håkan
Gå till toppen av sidan

lilla hjärtat

Sweden
1 inlägg

Postat - 2008/04/22 :  16:48:51  Visa profil  Svara med citat
Hej! är ny här på forumet. Man kanske inte kan säga "trevligt att se fler med flimmer" men väl skönt att det finns människor att kunna dela erfarenheterna med
Har haft förmaksflimmer sen tonåren och nu även vårt minsta barn.Vi har precis haft långtids ekg hemma i form av Senicor.
Har själv aldrig fått låna hem liknande själv utan har stått på Sotacor,Sotalol i många års tid. Haft många och långa flimmeratacker.
Hade oturen att efter tio år byta läkare då min gick i pension.Den nya tyckte jag var för ung för att ha detta flimmer,sa att det nog bara var i mitt huvud osv.Han tyckte även att om jag hade några problem i framtiden kunde jag höra av mig till vårdcentralen.
Så flera år nu(börjar nästan tro att flimret är nåt jag själv bara tror jag har,precis som läkarn sagt) har jag försökt leva med långa flimmerperioder,fruktansvärd trötthet,orkar inte jobba,knappt gå i trappor eller för att inte tala om backar kondition noll vid detta laget.
Så nu då minstingens lika åkomma, som tur är ,finns det bättre vård för barn idag så Senicor blev vi erbjudna direkt.Väntar nu bara på läkarkontakt efter detta.

Var själv inne nu igår,var totalt slut efter fyradygns flimmer,orkade knappt lyfta armarna utan att hela jag skakade. åkte till medicin och blev omhändertagen direkt,ekg,prover,ultraljud.rekommenderas elkonvetering direkt.men enligt reglerna så måste man gå via akuten o så även jag.
Där nya prover,ekg osv,sammanlagt träffat fyra läkare denna dag.
Det beslutas att det inte går att göra igångsättningen då flimret varat mer än ett dygn,finns risk för proppar i hjärnan . Detta kan enligt läkarna uppstå ett par dygn efter elkonveteringen......
Så hem igen med flimmer och BORTAGANDE av sotalol och insatt waran och Emoconor CHF ?? Hur kan de på akuten bara byta ut min medicin? och hjälper den på rätt sätt? vad jag läst här på forumet så är inte Bisoprolol rätt för flimmer.......Skall ta upp det på kontrollen på torsdag.
Skall kolla koncentrationen i slutet av veckan och sen bli kallad för elkonvertering om ca 4-6 veckor "om jag då har något den dagen"

Så sitter/ligger här nu med värsta flimret,orkar knappt hålla ögona uppe,är sååååå trött. Tröttheten känner jag alltid av före en attack, känner nån igen det ?
Man kan stå,sitta o känna att nu somnar man.det är svårt att lyfta armarna, att gå promenad är inte tal om och absolut inga trappor,man flämtar som värsta tungviktare o känner sig så LAT då man inte kan utföra enkla vardagsrutiner.

Vill tala om också att läkarn blivit avskedad. Jag har fått tillbaks min plats på medicinmottagningen och tas nu på allvar.
Gå till toppen av sidan

uffe1

Sweden
511 inlägg

Postat - 2008/04/22 :  17:42:20  Visa profil  Besök uffe1's hemsida  Svara med citat
Vad himla tråkiga upplevelser du haft. Tur att *****EN till läkare du fick blivit uppsagd, skulle någon sagt de orden till mig så vete fåglarna om jag suttit här idag.

Uttagande av sotalol låter också helmysko, bisoprolol har ju ingen antiarytmisk effekt. Är det en kardiolog som sagt allt detta ?

Skulle nog ifrågasätta ett sånt beslut och söka upp någon annan. Eller ta upp all info jag kan få ifrån forumet o sen ligga på o tjata utav #¤%&/()(
Gå till toppen av sidan

sia

Finland
96 inlägg

Postat - 2008/04/22 :  18:51:40  Visa profil  Svara med citat
lilla hjärtat
Jag känner igen mej i din beskrivning på total trötthet.
Jag stod en gång mitt i trappan upp till tågperongen, tåget kom
och åkte iväg igen utan att jag kunde ta ett steg till för att hinna åka med.
Den tiden tänkte jag ofta att jag tvingas sätta mej på trotoaren, när
jag inte orkade ett steg till. Så har jag haft det många år.
Jag har läst mina journaler idag, riktigt nedslående läsning.
Man noterar att jag ser frisk ut, vid dom flesta anteckningar.
Är man kvinna och ser frisk ut så kan man inte vara sjuk...kanske?

Hoppas att du blir väl omhändertagen nu. Man måste nog vara aktiv,
inte ge sej före man blir tagen på allvar.
Gå till toppen av sidan

Kicki

Sweden
1 inlägg

Postat - 2008/07/05 :  17:35:28  Visa profil  Svara med citat

Jag känner igen allt som skrivs om hjärtflimmret. Fick det första gången 1993 och blev då elkonverterad och var fri från det till år 2000. Fick ytterligare ett anfall år 2004 och sen 2005 och då bestämdes att nu var det kroniskt och inget att göra åt. Fick rådet att lägga mig ner och ta djupa andetag så skulle det gå över. Jag var så trött .Orkade ingenting .Tjatade om ny elkonvertering men det var inte tal om. Då slutade min husläkare sin anställning och jag fick en ny husläkare.
Och det blev min lycka. Jag fick remiss till regionsjukhuset och fick komma dit och en s.k. ablation utfördes. Den utfördes i januari 2007 och jag har inte haft något återfall sen dess. Förut tyckte jag inte livet var värt att leva . Nu känner jag mig som en helt ny människa. Jag kan inte nog tacka läkaren som ordnade så att jag fick ablationen utförd.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2008/07/05 :  20:17:22  Visa profil  Svara med citat
Jag blir ledsen och f*rbannad när jag läser den här tråden. Oförstående inkompetenta läkare går som en röd tråd igenom den.

Det är väl kanske naturligt att inläggen om rötäggen bland läkarna blir överrepresenterade i ett forum. Hälsan tiger still, heter det ju. Men att rötäggen verkligen finns, det går ju inte att ta miste på. I tråden ges ju sanslösa exempel på vad dessa charlataner kan stjälpa ur sig.

Jag hoppas att det här forumet kan hjälpa till att ge flimrare råg i ryggen. Vi flimrare har ingen som helst skyldighet att acceptera stollerier från något håll. Allra minst när det rör hälsa, liv och lem.

Du som läser detta: hamnar Du någonsin i samma situation som de som relateras i den här tråden, klipp av diskussionen med den s k läkaren och kräv att få tala med någon annan. Vi måste konfrontera rötäggen, anmäla dem och göra livet obehagligt för dem. Ibland tror jag att dessa rötägg bara är inkompetenta, ibland tror jag snarare att de kanske lider av någon personlighetsstörning. I vilket fall som helst har de valt fel yrke.

Jag tillönskar Er alla lyckan att få träffa en kompetent, socialt begåvad kardiolog. Att få komma till sak med ett proffs är halva behandlingen.

Sinus på Er alla!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. Fick ett 8 timmars återfall efter att ha dragit ner dagsdosen Cordarone från 200 mg till 86 mg och med en extremt kolhydratfattig bantningskur som trolig trigger (problemen kom efter cirka 6 dagars bantande). Därefter flimmerfri igen (peppar, peppar ...). I längden kanske kandidat för en tredje ablation för att slippa medicinen som inte är harmlös. Men jag avvaktar nog teknikutvecklingen några år.

Tar just nu i genomsnitt cirka 143 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Frustrerad

Sweden
37 inlägg

Postat - 2009/01/27 :  22:04:30  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Denna gång så fick jag ett tvådygns-EKG. Bättre än "blixtfotot" på akuten, eller det på ett dygn.

Men jag undrar om inte uppkopplingen på EKG:et gör att jag känner mig "under kontroll" vilket gör att hjärtat håller sig lugnare. Jag tror att detta tvådygns-EKG kommer att visa att jag inte har hjärtflimmer alls.

Vilket jag ju med bitter erfarenhet vet att jag har då och då.

Frågan är hur man gör för att få ett EKG som faktiskt är värt något.

Finns det apparater man kan ha hemma som man kopplar på när man mår dåligt?

Någon som ens fått ut/hem ett stetoskop så man kan lyssna och höra om hjärtat sköter sig eller inte? Och en liten kurs i vad man ska lyssna efter?

(En grej som däremot visar sig är ett flertal röda band efter plåstren som höll kvar elektroderna , jag har aldrig tidigare haft plåster på så länge, och heller aldrig blivit så inflammerad i huden av plåstren.)

Sköt om dig/er
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
720 inlägg

Postat - 2009/01/28 :  20:30:32  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Vad härligt att höra att du har hittat ett sätt att få hjärtat på bättre tankar! Att när du känner dig "under kontroll" så slår hjärtat lugnare. Finns det något sätt du kan spara den känslan och återskapa den även utan EKG på?

Jag vet inte om jag har drömt det men har för mig att någon berättat att bärbara EKG:n med display är på g ut i handeln (om man har ett stort överskott av riksdaler). Om ens arytmi är av "nu skenar pulsen"-typ så kan en avancerad pulsklocka vara användbar.

Annars kanske det är lämpligt att be om en event recorder som Håkan beskriver överst i tråden?

/

f -71, Vasaloppsmotionär med oregelbunden puls, hjärtklappning och blodtrycksfall som feldiagnostiserades med "stress" och "panikångest" innan en intelligent läkare kom på att ett EKG kunde vara värt att testa. Hoppsan: Kammartakykardi, VT, och rikliga VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008. Numera frisk!?

Har beskrivit mina symptom, erfarenheter och behandling:
del 1 primärvårdsträsket mars-juli http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=922
del 2 proffsvård på sjukhuset juli-augusti http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=923
del 3 ablation - tips till andra patienter http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929
del 4 efter ablationen http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Frustrerad

Sweden
37 inlägg

Postat - 2009/01/29 :  00:07:07  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Nej, inte har jag hittat något inte.
Utom att sjukvården i stort sett struntar i en.
Den som monterade EKG:et på mig nämnde att hon trodde att en del patienter satt hemma på en stol orörliga som sfinxen när de hade EKG:et på sig.
Det gjorde inte jag, men jag tror att mitt EKG kommer att se ut som jag gjort det.
Därav att jag undrar om inte det påkopplade EKG:et kunde ha den psykologiska effekten.

Men eftersom jag nu har valt det alias som jag har, så tvivlar jag starkt på att jag kan lura mig att tro att jag har ett påkopplat EKG.

Och när jag fick min stroke så var jag uppkopplad med telemetri och inlagd på en hjärtavdelning, så den gången fungerade det INTE!

Jag hoppas verkligen att det kommer för oss fattiga sjukpensionärer kommer ut ett EKG som vi kan kolla våra hjärtan med i hemmet, eller för den delen ute på stan eller i skogen, eller på sjön.

Sköt om dig/er
Gå till toppen av sidan

Sibirius

Sweden
2 inlägg

Postat - 2010/01/29 :  16:28:16  Visa profil  Svara med citat
Hej! Första gånger här :-)
Det kommer en lösning för långtids EKG... http://www.vitaljacket.com/
Mitt företag sannolikt kommer att vara distributör i Skandinavien. Hoppas det går bra för alla som behöver den sort utrustning.Trevlig helg! Alexei
quote:
Ursprungligen postad av Sibirius

quote:
Ursprungligen postad av Frustrerad

Hej!

Nej, inte har jag hittat något inte.
Utom att sjukvården i stort sett struntar i en.
Den som monterade EKG:et på mig nämnde att hon trodde att en del patienter satt hemma på en stol orörliga som sfinxen när de hade EKG:et på sig.
Det gjorde inte jag, men jag tror att mitt EKG kommer att se ut som jag gjort det.
Därav att jag undrar om inte det påkopplade EKG:et kunde ha den psykologiska effekten.

Men eftersom jag nu har valt det alias som jag har, så tvivlar jag starkt på att jag kan lura mig att tro att jag har ett påkopplat EKG.

Och när jag fick min stroke så var jag uppkopplad med telemetri och inlagd på en hjärtavdelning, så den gången fungerade det INTE!

Jag hoppas verkligen att det kommer för oss fattiga sjukpensionärer kommer ut ett EKG som vi kan kolla våra hjärtan med i hemmet, eller för den delen ute på stan eller i skogen, eller på sjön.

Sköt om dig/er

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000