Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Maze (Cox-Maze)
 Revbenen?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/14 :  08:02:33  Visa profil  Svara med citat
En kort fråga: när de gör maze, går de in mellan revbenen eller måste de såga av något? Om det senare gäller, hur påverkar det läkningen (smärtor etc)?

Jag har svårt att tolka bilderna från Swebos maze. Det ser ut som om snittet ligger precis över eller något till höger om bröstbenet.

Håkan

_______________________________________________________________________________________________________________________

Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 140 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla

arne andersson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2008/01/14 :  19:40:20  Visa profil  Svara med citat

vid "vanlig maze" sågar man upp bröskorgen i två delar. Man får ett fint ärr på bröstet efter det. Trodde jag skulle få häftiga smärtor vid läkningen, men jag kan inte minnas att jag hade speciellt ont. Bröstbenet sys ihop med metalltråd och sitter som berget.Till saken hör också att man de första dagarna efter operationen är drogad för att inte känna smärta.
arne
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/14 :  21:50:27  Visa profil  Svara med citat
Så man klyver alltså hela bröstbenet och viker sedan halvorna åt sidan? Det innebär att revbenen måste vara ordentligt elastiska för att inte gå av. Fascinerande!

Maze är ju en mycket komplicerad operation och kommer väl förmodligen att försvinna helt inom kort, utom i de fall när man man måste öppna hjärtat även av andra orsaker.

Håkan
_______________________________________________________________________________________________________________________

Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 140 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

swebos

Sweden
32 inlägg

Postat - 2008/01/14 :  23:30:26  Visa profil  Besök swebos's hemsida  Svara med citat
Jo man klyver hela bröstbenet mitt på och drar isär med en metallställning med kuggar som jag menar tydligt syn på min bild. Detta förfarande är rutinmässigt samma som för alla som åtgärdar klaffar eller gör kranskärlsoperation (bypass).

Man får hela tiden den smärtlindring som krävs för att inte besväras av smärtan. Om man upplever smärta kan läkningen försämras enligt vad personalen sa till mig.

Första tiden efter op får man inte använda armarna till något vilket kan vara mycket svårt att låta bli. Man använder ju automatiskt armarna när man manövrerar upp och ner i en säng eller stol. Efter 6-8 veckor har bröstbenet läknat till full styrka. Det tar ytterligare en tid innan all ömhet är bort.

Börje

Flimmrare sedan mer än 10 år. Har provat Sotalol, Durbis och Cordarone utan resultat. Är 60+ och MAZE-opererad aug-07. Är nu flimmerfri med sinusrytm. Tar 10 mg Enalapril men har slutat med Waran
Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2011/01/14 :  17:04:29  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Hej!
Ungefär hur lång tid tar det tills man kan använda armarna?
Kan man inte ens torka sig vid toabesök?
Undrar
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Kallas " Terapiresistent "men ordinerad Cordarone 200 mg, Seloken 200 mg, Waran, Enalapril 20 mg, Digoxin (igen...) Remitterad till Sahlgrenska för Mazeoperation
Gå till toppen av sidan

cikada

Sweden
40 inlägg

Postat - 2011/01/16 :  22:33:33  Visa profil  Svara med citat
De första dagarna var det största problemet att resa sig ur sängen utan att belasta bröstbenet. Sjukgymnasten kommer att visa dig hur det skall gå till liksom hur du skall resa dig ur en stol etc. Toalettbesöken vållar nog inga problem, du har kateter det första dygnet, det brukar ta ett par dagar innan magen "kommer igång" efter operationen och då är du redan hyfsat återställd och uppe och går. Ö.h.t. blev jag förvånad över hur lite besvär jag hade efter operationen. När det gått två dagar tänkte man inte mycket på vad man gått igenom och smärtorna var inte värre än att de kunde dämpas med Panodil. Nu är ju alltid upplevelserna väldigt individuella men vi var flera stycken som opererades under den veckan (drygt) jag låg inne och inga fick några problem efteråt.
Har du fått någon dag för Mazeoperationen än? Jag håller tummarna och hoppas att du inte oroar dig för mycket! Tveka inte att fråga oss här på forumet!

Kroniskt FF sedan 2005. Mazeopererad 4 maj 2009. Nu flimmerfri.
Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2011/01/17 :  20:06:31  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Det var skönt att höra, tack Cikada!
Idag fick jag ett brev från Sahlgrenska som bekräftade att operationen kommer att ske inom en månad.
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Kallas " Terapiresistent "men ordinerad Cordarone 200 mg, Seloken 200 mg, Waran, Enalapril 20 mg, Digoxin (igen...) Remitterad till Sahlgrenska för Mazeoperation
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000