Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Medicinering
 Dyster rapport
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2006/10/14 :  13:08:30  Visa profil  Svara med citat
En amerikansk rapport framtagen av Datamonitor andas ingen större optimism vad gäller medicinering för att behandla förmaksflimmer.

I en publicerad sammanfattning så sägs det, att trots det desperata behovet av en säker och effektiv medicin så kommer ingenting att dyka upp inom den närmaste framtiden.

Det är ju sådant man inte gärna vill höra! Det är givetvis ett enormt vågspel för läkemedelsbolagen att ta fram nya mediciner. Efter dyra investeringar slutar det ofta med att man inte kan dokumentera medlens säkerhet eller effektivitet och därmed inte får de begärda godkännandena.

Det är tveksamt om mediciner som Cordarone, effektiv men med allvarliga risker för biverkningar, skulle bli godkända idag. Det tog åratal innan FDA, efter många påtryckningar, gav sitt godkännande 1985.

Håkan

Arof

Sweden
64 inlägg

Postat - 2007/05/17 :  12:41:58  Visa profil  Svara med citat
Hej
Ser ofta på Tysk SatTV där en proffessor Ditrich Andersen sa att de medeciner som fins på marknaden har liten eller ingen effekt på flimmer men betydande biverkningar. Äter själv Durbis. Min läkare som fick samma information blev irriterad o frågade om jag trodde att han gett mej sockerpiller.
Abbelation var Tyskens lösning på problemet.
Ett annat program om placebo angav att en bra läkare med övertygande information kan förhöja medecinens verkan med upp till 50%. Bästa placebo effekten har injektionssprutan.
Hälsningar
Arof
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/05/17 :  14:50:32  Visa profil  Svara med citat
Hej Arof,

Tack för inlägget!

Jag tvivlar på att man kan uppnå en nämnvärd placeboeffekt vad gäller förmaksflimmer. Placeboeffekten måste ju ha ett verkningssätt och det är svårt att tänka sig vad den skulle bestå i vad gäller förmaksflimmer. Men vid vissa andra åkommor kan nog effekten vara avsevärd. Fascinerande tema!

Professor Ditrich Andersen pratar verkligt strunt om han menar att existerande mediciner mot flimmer är näst intill verkningslösa. Om man tar "kungen" bland de rytmstabliserande medicinerna, Cordarone, så har den synnerligen god effekt och räddar många till ett normalt liv (bland annat mig), det finns givetvis statistik på detta.

Den otrevliga baksidan är just risken för biverkningar, framför allt risken för irreversibla biverkningar. Den är verkligen inte stor men den finns där och det är illa nog. Allt är en kompromiss i livet, man lever idag och vill ha livskvalitet idag.

Om de otroligt goda ablationsresultaten (95% framgång) som läkarna i Bordeaux rapporterar kan dupliceras världen över så blir det givetvis standardbehandlingen framöver. Och då åker medicinerna ut illa kvickt.

Håkan
Gå till toppen av sidan

Anita Pentikäinen

Sweden
9 inlägg

Postat - 2012/12/03 :  20:22:36  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Jag har provat Multaq och Tambocor. Ok hjärtat gick väl bra, men de biverkningar jag fick gjorde att min kardiolog ville att jag skutade med dem.
Idag skrev han ut Cordarone. Men efter att ha läst fass blev jag lite fundersam på biverkningarna. Bl.a står att den inte går ihop med Waranet. Rätt eller fel?
Av de andra medlen fick jag flera biverkningar, men den värsta var nog de hemska mardrömmar som förföljde mig nattetid, så att jag vaknade gallskrikande. Sedan var det ju förstås flera som jag mådde dåligt av. Mera trött, andningssvårigheter etc.

Min undran nu är ska jag chansa och ta cordarone? Väntar på ablation, men när den blir av vet jag ej. Ska ta 3-4 mån enligt Lunds sjukhus.

Tack för svar. Anita
Gå till toppen av sidan

ARA

Sweden
45 inlägg

Postat - 2012/12/04 :  16:23:58  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Enligt europa kardiolog riktlinjer är Cordarone sista handsbehandling. Cordarone är mest effektiv antiarytmikum, men pga biverkningar är sista handspreparat. När man äter Cordarone måste man minska Waran dosen pga metabolisk interaktion minskar Waran behovet, dvs med mindre dos får man lika bra blodförtunnande effekt.
Personligen tycker jag om du har symtomatisk återkommande FF kan du använda under en begränsad tid Cordarone i väntan på ablation. Men det är du och din kardiolog som bestämmer förstås.

ARA
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/12/08 :  19:45:44  Visa profil  Svara med citat
Sade inte läkaren till Dig att sänka warandosen när han skrev ut Cordarone? Det är en dödssynd i så fall. Och det har hänt andra på forumet, det minns jag.

Vid beslut om att ta Cordarone eller ej bör man komma ihåg:

1. Det tar tid innan medicinen verkar.
2. Den terapeutiska effekten kvarstår långt efter man slutat ta medicinen.
3. Kan vara bra att stå på Cordarone efter ablationen då många hjärtan blir stökiga under en tid.
4. Glöm inte att lägga in en kontroll av lever, lungor och köldkörtel efter några månader.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2012/12/09 :  14:26:22  Visa profil  Svara med citat
"Köldkörtel" ?

Är det den som gör att jag fryser ?
Kan jag operera bort den och sedan gå på bandy i kortbyxor. T.o.m. utan bandyportfölj ?

Peter, ordmärkare

PS. Med Google hittar jag så många träffar på köldkörtel att jag blir osäker.
Är det kanske så att riddare hade en lans och en köld ?
Nu ska jag bara kolla om det heter köldpadda också ?

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin (fegis !)
Donator !
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/12/10 :  03:36:10  Visa profil  Svara med citat
Tack Peter ordmärkare! Det går lite för fort när man skriver ibland

Köldkörtel är ju annars en bra benämning ty vid hypotyreos (för lite sköldkörtelhormon) så blir man ofta frusen.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000