Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Pacemaker
 Olika lösningar
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2006/10/14 :  13:28:32  Visa profil  Svara med citat
St Jude Medical saluför pacemakers för att hålla förmaksflimmer i schack. Mer finns att läsa här: http://www.sjm.com/devices/device.aspx?name=AF+Suppression%26%23153%3b+Algorithm&location=in&type=1

Jag har aldrig hört talas om någon som i Sverige blivit hjälpt av pacemaker med "AF Suppression" och man ser aldrig metoden nämnt som ett behandlingsalternativ. Så någon dundersuccé kan det knappast röra sig om.

Pacemaker kan användas för bekämpning av förmaksflimmer men då måste AV-knutan (som förmedlar signalerna från hjärtats egna pacemaker och kamrarna) helt eller delvis opereras bort och ersättas av den inopererade pacemakern. Man är därefter mer eller mindre beroende av den inopererade pacemakern. Metoden stabiliserar kammarfrekvensen medan förmaken fortsätter att rusa, vilket nog innebär fortsatt försämrad ork samt risk för blodproppar i hjärnan.

Håkan

rocklule

Sweden
2 inlägg

Postat - 2006/10/14 :  14:51:31  Visa profil  Besök rocklule's hemsida  Svara med citat
Jag har haft flimmer, som kommer och går sedan 1994. På senare tid har omslagen till Sinus föregåtts av långa hjärtstillestånd (6-8 sek), varför jag ideligen var nära att svimma innan det slog om. Fick därför en Pacemaker inopererad i somras. Idéen är att min medicin (Emconcor+Digoxin) ska bromsa vid flimmer och motverka attacker medan Pacemakern ska hålla uppe frekvensen på 70 slag/min när jag inte har flimmer.
Har f.ö provat alla i Forumet uppräknade mediciner utan någon som helst framgång. Mest motgångar p.g.a. biverkningar.
Sture
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2006/10/15 :  15:59:19  Visa profil  Svara med citat
Hej Sture,

Tack för inlägget!

Blir Du hjälpt av kombinationen medicin plus pacemaker? Har Du övervägt ablation?

Håkan
Gå till toppen av sidan

rocklule

Sweden
2 inlägg

Postat - 2006/12/11 :  05:57:25  Visa profil  Besök rocklule's hemsida  Svara med citat
Hej Håkan,
Det har nu gått två månader sedan mitt förra inlägg och tyvärr fungerar inte heller den här kombinationen. Flimmerattackerna har blivit lindrigare, men istället har det tillstött fladder, som ger mycket höga frekvenser och är mera tröttande än flimret.
Nu tror min läkare att jag har en extra retledningsbana, men det har testats för flera år sedan och då fanns det inget som indikerade detta. En f.ö. ruskig undersökning, som gick ut på att spruta in något medel i blodet som skulle få hjärtat att stanna momentant. Detta för att på EKG:et se om någon extra ledningsbana tog överhand och började ge impulser. Som sagt, inget framkom den gången.
Nu väntar jag på läkarnas nya ställningstaganden. Har varit i Lund för något år sedan, i syfte att förbereda för en Lungvensamblation, men läkarna där tyckte att oddsen för att lyckas var för små.
Mvh
Sture
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2006/12/15 :  02:54:44  Visa profil  Svara med citat
Hej igen Sture!

Det var mindre roligt att läsa att den nya taktiken inte lyckats. Ditt fall är uppenbarligen besvärligt, med en blandning av flimmer, fladder och bradykardi. Det är svårt för läkarna och ännu svårare för oss medpatienter.

Jag kan bara generellt råda Dig till att vara en fordrande patient i så måtto att Du alltid ber läkarna motivera sig. När de säger att oddsen för att lyckas med en lungvensablation är för små så låt Dig aldrig nöjas med det. Be dem förklara exakt varför. Och skriv gärna ner vad de svarar. Det är Ditt liv det gäller. Då måste man vara nogrann ibland.

Som amatör och medpatient tycker man att den extra retledningsbanan (som kanske uppstått eller aktiverats efter den förra undersökningen?) borde kunna kartläggas och brännas. Det är ju vanligt att man ablaterar just sådana tillstånd.

Eftersom Din bradykardi (hjärtstillestånden) är hanterad med pacemaker så skulle ju en hantering av fladdret höja Din livskvalitet högst avsevärt.

Uppenbarligen har Du läkare som försöker göra sitt bästa. Gör klart för dem vad Du vill uppnå. Vill Du försöka bli besvärsfri även till priset av 2-3 ablationsförsök, säg det till dem. Det kan underlätta deras beslut. Och gör fullständigt klart för dem hur pass nedsatt Din livskvalitet är.

Jag kan bara önska Dig lycka till, Sture! Hör av Dig efter hand.

Håkan
Gå till toppen av sidan

rassel

Sweden
71 inlägg

Postat - 2007/07/19 :  23:12:50  Visa profil  Svara med citat
Jag har pacemaker, "totalkapad" och bränd vid His Bunt, -hisabladerad alltså. För mig var det räddningen efter sju års helvete av betablockerare, durbis och cordarone som sabbade min thyreoidea. Jag tror jag har gjort sju misslyckade "bränningar" och fått alltför för många elkonverteringar, efter sju minuter efter en elkonverting var arytmierna tillbaka.

Visst känner jag av mina rusningar, fladder och flimmer, detta steg tar inte bort orsakerna, men symtomen lindras. Jag kan i alla fall röra mig och ta en dusch utan att bli svimfärdig av rusningar!
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/07/26 :  20:56:53  Visa profil  Svara med citat
Rassel,

Ja det är ett stort steg Du tvingades ta. Men det är ju bättre att åtminstone kamrarna fungerar normalt när förmaken jäklas. Tog man bort förmaksörat i vänster förmak för att minska propprisken eller tar Du waran?

Inte heller Ditt fall är väl definitivt avgjort? Med det menar jag följande. Allt eftersom katetertekniken förfinas så botas ju allt fler från sitt flimmer. Och den vägen måste väl ligga öppen även för Dig?

Om man antar att Du framgångsrikt abladeras i en framtid så kanske samma pacemaker kontrollera förmaken och återställa synkroniseringen? Jag vet inte men med den imponerande utveckling som sker så är väl ingenting omöjligt längre.

Håkan
Gå till toppen av sidan

rassel

Sweden
71 inlägg

Postat - 2007/07/30 :  22:16:42  Visa profil  Svara med citat
Hej Håkan!

Nej, det är nog lite "kört" för min del att någonsin få förmaken att uppföra sig i sinus. Mitt hjärtas anatomi är inte normalt, jag har ett jättelikt höger förmak, och ett litet skrutt till hö kammare, sedan har jag lite annan skåpmat som är kirurgiskt korrigerat så gott det går.

En hel del ärrbildningar på hjärtat gör sitt till för att arytmier förvärras, jag har i mitt liv levt med olika typer av "hjärtklappningar", men nu är mitt flimmer och fladder kroniskt. Men jag slipper symtomen av VES, SVES och PSVT, om du känner till de formerna. Eftersom mitt hjärtats anatomi är som det är, tål jag dessa arytmier dåligt, och om några år måste jag byta ut en klaffprotes, och då är det lika bra att jag redan nu har min fina pacemaker. Jag har livslång Waran beh, jag upplever inte detta som något problem, även om jag vet att med åldern ökar känsligheten för Waran. Jag har en eget analysinstrument där jag kontrollerar mina INR-värden och doserar själv efter resultat. För mig är det skönt att ha kontroll själv över det jag kan, eftersom mina hjärtproblemär det svårt att kontrollera..

Vilken engagerad Admin du är!
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/08 :  19:45:43  Visa profil  Svara med citat
Alla som överväger HIS-ablation bör läsa på http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=109 om att stänga igen förmaksörat. Då kan man slippa blodförtunning efter sin HIS-ablation.

Håkan

_________________________________________________________________________________________________
Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 150 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Samt silymarin mot leverpåverkan
av Cordaronet.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000