Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Tikosyn (Dofetilide)
 Spelar i samma division som Cordarone
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2006/10/17 :  04:05:24  Visa profil  Svara med citat
Tikosyn är ännu en medicin med bra resultat vad gäller att avbryta flimmer och vidmakthålla sinusrytm. Tyvärr har den, liksom Cordarone, sina risker.

Tikosyn kan alldeles på egen hand ge upphov till livshotande kammarflimmer, speciellt i början av behandlingen och när dosen ändras, vilket gör att man kan få ligga på sjukhus ända upp till fem dagar för att prova ut medicinen. Det låter ju inte så sympatiskt. Trots detta används medicinen vid svåra, ofta kroniska, förmaksflimmer. Jämfört med Cordarone så uppvisar den långt mindre biverkningar, förutom rytmproblemen.

Håkan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2007/07/08 :  00:00:30  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Alla rytmmediciner har biverkningar som kan vara farliga. Tikosyn är en kaliumjonblockerare som förlänger den tid som hjärtcellen behöver för att förbereda en ny sammandragning. FF förändrar hjärtat, förmaket, så att denna tid kortas (refractory period) och därmed kan hjärtmuskelceller som omvandlats till att spontant göra sammandragningar (ectopic foci) få chansen att starta extra sammandragningar PACs eller i värsta fall förmaksflimmer. Blir vilotiden för lång kan det iställlet uppstå kammarflimmer. För att få fram lämplig dosering mäter man QT tiden i EKGet, när man titrerar upp dosen. Alla Klass I och III rytm mediciner förlänger QT intervallet, men har också andra egenskaper som ibland ger sig tillkänna först (Läs om The Sicilian gambit. http://www.springer.com/cda/content/document/cda_downloaddocument/9781846284656-c3.pdf?SGWID=0-0-45-335294-p165266125
User: alfrida
Passw. carlotto

avsnitt 3.7 och 3.8)

Med Tikosyn har man inte samma risk för långsam "jodförgiftning" som med Cordarone (amiodarone) eller bradykardia som med Sotalol. Det är bedrövligt att den inte finns att tillgå i Sverige.

Vill du veta mer om Tikosyn kand du läsa här: http://tikosyn.com/Treatment.html#steps
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/07/08 :  07:06:59  Visa profil  Svara med citat
Enligt flera undersökningar refererade på nätet så förlänger Cordarone (Amiodarone) visserligen QT men trots det tycks just den medicinen inte öka risken för Torsades de Pointes.

Jag citerar: "Amiodarone is unique in that even though it prolongs the QTc interval, it rarely leads to polymorphic ventricular tachycardia. This is believed to be due to its ability to block calcium channels and beta adrenergic receptors."

Det låter ju hoppfullt för mig som tar Cordarone och absolut aldrig mer vill uppleva Torsades.

Håkan
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/07/08 :  07:35:54  Visa profil  Svara med citat
Vad gäller Tikosyn så drogs tydligen medicinen in våren 2004 (förtydligande: inom EU). Om jag förstår det rätt så skedde det på tillverkarens begäran:

"In January 2004, Pfizer decided to withdraw marketing authorisation of Tikosyn (dofetilide) for commercial reasons. This drug was a class III antiarrhythmic agent indicated for the conversion for persistent AF or atrial flutter to normal sinus rhythm and maintenance of sinus rhythm."

Jag antar att Tikosyn är mera riskfyllt än andra rytmstabiliserande mediciner vad gäller Torsades, eftersom Pfizer kräver att läkare får en specialutbildning. Produkten säljs i USA via postorder till godkända läkare eller genom utvalda apotek.

Håkan
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2007/07/10 :  13:03:37  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Jag tror att det du kallar indragning är ett missförstånd, då medicinen säljs i USA, men kan endast förskrivas av läkare som godkänts.
Ett av världens ledande sjukhus för behandling av arytmier, Cleveland Clinic använder sig av Tikosyn.
http://www.clevelandclinic.org/heartcenter/pub/history/future/afib.asp
Vidare rekommenderas Tikosyn i 2006 års riktlinjer.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/07/10 :  16:28:14  Visa profil  Svara med citat
Frivillig indragning inom EU (inkl Sverige). Jag har förtydligat mitt inlägg ovan.

Håkan
Gå till toppen av sidan

leifbe

Sweden
5 inlägg

Postat - 2008/11/12 :  21:47:14  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Gunnar

Jag tror att det du kallar indragning är ett missförstånd, då medicinen säljs i USA, men kan endast förskrivas av läkare som godkänts.
Ett av världens ledande sjukhus för behandling av arytmier, Cleveland Clinic använder sig av Tikosyn.
http://www.clevelandclinic.org/heartcenter/pub/history/future/afib.asp
Vidare rekommenderas Tikosyn i 2006 års riktlinjer.

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000