Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 Tar sjukvården lättare på flimmer plötsligt
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2008/04/06 :  22:57:22  Visa profil  Svara med citat
Har sjukvården börjat ta lättare på FF helt plotsligt när man hör talas om folk som inte får mer än en elkonvertering och sen bedöms som "jaha då är det väl kroniskt".
Tidigare var det ju häv flimmer till varje pris. Och man hör talas om folk som försöker övertalas till att avstå ablation m.m.

Kan bara tala för mig själv, men jag skulle inte tolerera ett sånt bemötande. Hjälper inte mediciner längre skall jag abladeras punkt slut.

christerl

Sweden
744 inlägg

Postat - 2008/04/14 :  15:43:32  Visa profil  Svara med citat
Jag tror inte att sjukvården tar lättare på FF än andra typer av sjukdomar, i stort, men det finns naturligvis undantag i det personliga enskilda bemötandet.

Sjukvården har nya nationella direktiv och riktlinjer från socialstyrelsen, kom bla två sådana för en tid sedan.

1. Sex av tio hjärtinfarkter skulle kunna förebyggas därför bör sjukvården satsa mer resurser för att förebygga hjärtkärlsjukdomar.Det kan man göra genom bland annat ordinera motion på recept, hjälpa människor att sluta röka och ge råd om en sundare kost.

2. En annan typ av förebyggande åtgärd är att många patienter med FF och minst en allvarlig riskfaktor bör få läkemedlet Warfarin istället för andra mindre effektiva läkemedel.

Hjärtriktlinjerna är ett stöd för dem som ska fatta beslut om proriteringar i sjukvården.

Helt klart ser man inte helt positivt / nyttan med på/av att köra flera omgångar el-konv. även detta finns med i de nya bedömningarna.

CL
Gå till toppen av sidan

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2008/04/14 :  22:35:41  Visa profil  Svara med citat
Vadan denna inställning till elkonvertering ?
Jag mår fruktansvärt dåligt när jag flimrar och fungerar överhuvudtaget inte på något sätt.

Skulle jag nekas konvertering blev jag förmodligen skogstokig.
Gå till toppen av sidan

Patrik

Sweden
457 inlägg

Postat - 2008/04/15 :  09:29:49  Visa profil  Svara med citat
Uffe, du är ju en man av imponerande storlek och med en historik inom tyngdlyftning? När du ryter i om ablation borde det väl skaka i sjukhuskorridorerna? Annat är det när lilla jag ryter i. Då tror personalen att en mygga förirrat sig in i lokalerna. Fast jag kan ju ta till min skådespelartalang...

/Patrik
------------------------------------------------------------------------------------------------
Flimmerfri sedan 2007-02. Seloken 12,5 mg/dag sedan 2008-03-03. Har till och från extraslag och småhopp, speciellt vid hunger.
Har en krånglig mage.
Gå till toppen av sidan

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2008/04/15 :  17:12:56  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Patrik

Uffe, du är ju en man av imponerande storlek och med en historik inom tyngdlyftning? När du ryter i om ablation borde det väl skaka i sjukhuskorridorerna? Annat är det när lilla jag ryter i. Då tror personalen att en mygga förirrat sig in i lokalerna. Fast jag kan ju ta till min skådespelartalang...

/Patrik
------------------------------------------------------------------------------------------------
Flimmerfri sedan 2007-02. Seloken 12,5 mg/dag sedan 2008-03-03. Har till och från extraslag och småhopp, speciellt vid hunger.
Har en krånglig mage.

Jo, förvisso men blir galen på sjukvårdens pendlande hit o dit.
Nu har jag en kanonkardiolog på globenheart och han håller med mig, skulle inte medicinering hjälpa på mig en gång i framtiden så gäller ablation.

Skulle vara intressant att se vad som hände om en flimrande 2m, 130 kg f.d. skrotyftare med tordönstämma kräver en konvertering........

Kommer polisen kan man ju alltid hävda sinnesförvirring under arytmins inflytande vilket orsakar syrebeist i hjärnan.....

Ändrad av - uffe1 den 2008/04/15 17:14:36
Gå till toppen av sidan

Patrik

Sweden
457 inlägg

Postat - 2008/04/15 :  21:38:28  Visa profil  Svara med citat
Ha ha!

/Patrik
Har en krånglig mage.
Gå till toppen av sidan

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2008/04/16 :  08:13:28  Visa profil  Svara med citat
För vilken i raden kommer jag inte ihåg men igår var det dags
igen för en till el-konvertering.....

Lillflickan hade magsjuka i början av förra veckan och det drabbade mig under slutet av veckan med feber och kraftig diarre
Då man inte äter så bra med magsjuka, fick jag tillråga på det
ett FF på söndag kväll som inte ville släppa.

En ny erfarenhet för mig var att ha feber, diarre, FF med en vilopuls på 150, ledde igår morse till bädden för el-konvertering.
Jag var vid tillfället feberfri, bra PK på 2.9, och hade allmänn abstinens efter "Sinus" .

Efter första stöten kom det envisa FF tilbaka och man gav ytterligare
en stöt med lite mera "kräm" och då infann sig Sinus, GUD VAD
UNDERBART!!!!!!!, vilket lugn.....

Får man nu bara klaga lite, så ska det vara på hur ledbruten man känner sig efter en el-konvertering då man har haft feber

Thomas, den kantstötte

Attackvis flimmrare sedan 200505 nu nästan dagliga attacker (1-42 tim ggr)/ tar Seloken 75mg, Waran har tidigare prövat Sotalol 320mg, Durbis Retard 500mg samt Cordarone 200mg utan resultat, väntar på Ablation
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/04/25 :  19:43:59  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Tholun

Efter första stöten kom det envisa FF tilbaka och man gav ytterligare
en stöt med lite mera "kräm" och då infann sig Sinus, GUD VAD
UNDERBART!!!!!!!, vilket lugn.....

Härligt! Hoppas Du fått vara flimmerfria några dagar efter stöten. Ligg på som en igel om ablation (annat län? annat land?). Din livskvalitet är ju usel.

Håkan

Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 86 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2008/05/07 :  09:56:40  Visa profil  Svara med citat
Pratade med min läkare så sent som igår angående lokala påstötningar på universitetssjukhuset där min ablation planeras med en ambition om att få den gjord så snart som möjligt.

Tog även upp att jag inte har tänkt vänta 7-10 månader, om det är den planerade väntetiden på det sjukhuset, då vill jag har förslag på ett sjukhus inom ellet utom landsgränsen där jag kan få gjort en ablation inom 3 månader.

Thomas

Attackvis flimmrare sedan 200505 nu nästan dagliga attacker (1-42 tim ggr)/ tar Seloken 75mg, Waran har tidigare prövat Sotalol 320mg, Durbis Retard 500mg samt Cordarone 200mg utan resultat, väntar på Ablation
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/05/07 :  14:21:47  Visa profil  Svara med citat
quote:

Tog även upp att jag inte har tänkt vänta 7-10 månader, om det är den planerade väntetiden på det sjukhuset, då vill jag har förslag på ett sjukhus inom ellet utom landsgränsen där jag kan få gjort en ablation inom 3 månader.

Perfekt! Vårdgarantin är till för att användas! Jag blir lycklig när jag läser Ditt inlägg Vi måste sätta press på vårdgivarna och därmed indirekt på de politiker som utfärdat löftena. Lycka till, Thomas!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. Fick ett 8 timmars återfall efter att ha dragit ner dagsdosen Cordarone från 200 mg till 86 mg och med en extremt kolhydratfattig bantningskur som trolig trigger (problemen kom efter cirka 6 dagars bantande).

Tar just nu i genomsnitt cirka 143 mg Cordarone plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gå till toppen av sidan

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2008/05/07 :  14:49:47  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Admin

quote:

Perfekt! Vårdgarantin är till för att användas! Jag blir lycklig när jag läser Ditt inlägg Vi måste sätta press på vårdgivarna och därmed indirekt på de politiker som utfärdat löftena. Lycka till, Thomas!

Håkan

<hr style="color:#000000; height:0;" size="1">
Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. Fick ett 8 timmars återfall efter att ha dragit ner dagsdosen Cordarone från 200 mg till 86 mg och med en extremt kolhydratfattig bantningskur som trolig trigger (problemen kom efter cirka 6 dagars bantande).

Tar just nu i genomsnitt cirka 143 mg Cordarone plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Uffe instämmer med föregående talare.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000