Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Alternativa behandlingar
 Tips att stoppa flimmer
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Nästa sida
Författare Ämne
Sida: av 2

rozmari

Sweden
66 inlägg

Postat - 2008/05/04 :  11:28:17  Visa profil  Svara med citat
Min faster har förmaksflimmer. Hon blev varm öpnade fönstret och tog av sina kläder. Då NYSTE hon och flimmret försvan. Så ta en liten strå och kittla i näsan tills du nyser.

mira
Har haft paroxismalt flimmer i 4 år, kommer 1-2 ggr om året. Pågår 4,5 timmar. Använd Sotalol i 4 år. Precis börjat med Durbis 1 kapsel 100mg 2ggr per dag. Verkar mycket bättre än Durbis Retard. Tar även 1/2tablet Sotalol 40 mg 2 ggr per dag.

Patrik

Sweden
457 inlägg

Postat - 2008/05/04 :  18:56:34  Visa profil  Svara med citat
Det är ju rätt kul faktiskt. För länge sedan innan man visste vad hicka var för något trodde man ju att det var en dödlig sjukdom. Därför sa man "prosit" som betyder Gud vare med dig, eller nåt i den stilen. Men en nysning kan alltså hjälpa oss mot flimmer, vilket ju måste anses som en slags välsignelse.

/Patrik
------------------------------------------------------------------------------------------------
Flimmerfri sedan 2007-02. Seloken 12,5 mg/dag sedan 2008-03-03. Har till och från extraslag och småhopp, speciellt vid hunger.
Har en krånglig mage.
Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2008/05/04 :  20:12:05  Visa profil  Svara med citat
En nysning kan likaväl som kortare hårda ansträngningar, krystningar etc. "störa" hjärtat så att det slår tillbaks i sinus igen. Det är ett välkänt fenomen. Samma sak om någon skrämmer skiten ur den som har flimmer, så finns också chansen att det slår tillbaka. Kanske värt att prova innan man åker till akuten och köar.

/flodgrod

Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort två lungvensisoleringar 2005-08 och 2007-09. Ett återfall 2007-12 annars flimmerfri. TIA 2002-07.
Medicinering: Simvastatin 20 mg och Waran. Har drygt 20 års erfarenhet av konditionsträning och förmaksflimmer.
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2008/05/04 :  22:20:23  Visa profil  Svara med citat
OK, det kan nog hjälpa ibland. Det har man ju förstått av petergustavs eviga krystningar.
Men det kan också gå åt andra hållet.
Jag minns en gång, då jag under ett föredrag fick en väldig hostattack, vilket resulterade i en kraftig flimmer-hjärtrusning.
Så ska man ha glädje av diverse retningar, bör man således redan ha ff.
Annars blir det istället en trigger.
"Prosit" är latin och lär betyda "må det gagna (dig)".
Jag tror alltså inte Gud Fader är inblandad, Patrik.
Ylva
Gå till toppen av sidan

Maria B - avliden 2010

Sweden
582 inlägg

Postat - 2008/05/05 :  00:26:48  Visa profil  Svara med citat
Språkvetaren Catharina Grünbaum:
"... på latin: prosit, som betyder 'må det leda till något gott'. Prosit är en konjunktivform av prodesse, som betyder 'gagna', vara till nytta'."

Fast det har ju inget med hicka att göra, Patrik - förutom att både nysningar och hicka är ofrivilliga.

Om man inte provocerar fram nysningar med ett litet strå i näsan förstås, som Rozmari föreslår.

Inte så dumt; det är skönt att nysa! Har dock aldrig varit med om att nysningar påverkar flimret.
Men i linje med andras erfarenheter här - ilska o andra adrenalinpåslag, krystningar etc mot ff - och med den urgamla vetskapen att skrämmas hjälper mot hicka - så...

Som en mild form av elkonvertering, varför inte?

Ylva, om motsatsen också kan hända: tror du att elchock kan trigga flimmer lika väl som att häva det?

Maria
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/05/05 :  00:58:01  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Maria B

Ylva, om motsatsen också kan hända: tror du att elchock kan trigga flimmer lika väl som att häva det?

Kan inte låta bli att svara Svaret är förstås NEJ eftersom man aldrig ger elchock till någon som är i sinus. Så situationen är teoretiskt omöjlig. Möjligen kan man tänka sig att man defibrillerar någon vars hjärta stannat och att denne då får flimmer. Men det är ju bättre än att vara död

Förresten: Du skriver "elchock". För oss gamlingar som extraknäckte som vak på psyket under studietiden för måååååååånga år sedan så har det ordet en annan innebörd. Patienterna försvann in i ett rum för att senare komma ut som zombies. Med elchockad hjärna. Jag trodde elchocker helt försvunnit men ser på nätet att de nu under det nya namnet ECT tvärtom upplever en renässans som bot mot svår depression. Historien går alltid igen. Snart börjar man väl lobotomera igen

Håkan

Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 86 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Maria B - avliden 2010

Sweden
582 inlägg

Postat - 2008/05/05 :  01:17:04  Visa profil  Svara med citat
Jo, jag tillhör också dem som reagerar på begreppet elchock som en förlegad metod inom psykvården, i jämnhöjd med spännbälte och lobotomering. Ungefär. Och har noterat att elchocken fått en renässans.
Dock tror jag att medicinering (i början av 70-talet Hibernal, nu vet jag inte vad som används) ersatt lobotomin. Men man vet aldrig... Bäst att vara vaksam.
Minns hemska besök hos patienter på Långbro för över trettio år sen. För att inte tala om Eugeniahemmet med unga utvecklingsstörda. En omskakande upplevelse o en riktig ögonöppnare.
Har synen på, och vården av, människor i själslig nöd gått framåt?
Kanske inte ett ämne för den här sajten. Men ändå.

Maria

Ändrad av - Maria B - avliden 2010 den 2008/05/05 01:18:38
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/05/05 :  02:11:36  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Maria B

Har synen på, och vården av, människor i själslig nöd gått framåt?
Kanske inte ett ämne för den här sajten. Men ändå.]

Intressant. För att inte få en ilsken Admin på mig så tycker jag till under Frågor och svar off topic (den fredade zonen på forumet ), här: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=810

Håkan

Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 86 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gå till toppen av sidan

Patrik

Sweden
457 inlägg

Postat - 2008/05/05 :  10:14:25  Visa profil  Svara med citat
Hi hi, jag mende såklart nysning, inte hicka Maria. (Jag var nog trött i helgen.)

/Patrik
------------------------------------------------------------------------------------------------
Flimmerfri sedan 2007-02. Seloken 12,5 mg/dag sedan 2008-03-03. Har till och från extraslag och småhopp, speciellt vid hunger.
Har en krånglig mage.
Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2008/05/05 :  13:09:06  Visa profil  Svara med citat
quote:
Svaret är förstås NEJ eftersom man aldrig ger elchock till någon som är i sinus. Så situationen är teoretiskt omöjlig.

Ovanstående stämmer förvisso, men om man får en elektrisk stöt helt ofrivilligt och är i sinus, kan man få ventrikelflimmer (kammarflimmer) vilket är direkt livshotande. Kanske kan man få ff istället?

Motsvarande om man har ff, får en ofrivillig elektrisk stöt. Kan man då slå över till sinus? Undringarna är många, jag har dock inga planer på att testa ovanstående.

/flodgrod

Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort två lungvensisoleringar 2005-08 och 2007-09. Ett återfall 2007-12 annars flimmerfri. TIA 2002-07.
Medicinering: Simvastatin 20 mg och Waran. Har drygt 20 års erfarenhet av konditionsträning och förmaksflimmer.
Gå till toppen av sidan

rozmari

Sweden
66 inlägg

Postat - 2008/05/05 :  17:15:09  Visa profil  Svara med citat
Prövade med strå men det gick inte att nysa. Då tog jag lite chilipepar, mycket lite och stopade i näsan. Det var succe. Några kraftiga nysningar. Bra att veta i förväg.

mira
Har haft paroxismalt flimmer i 4 år, kommer 1-2 ggr om året. Pågår 4,5 timmar. Använd Sotalol i 4 år. Precis börjat med Durbis 1 kapsel 100mg 2ggr per dag. Verkar mycket bättre än Durbis Retard. Tar även 1/2tablet Sotalol 40 mg 2 ggr per dag.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/05/05 :  18:13:04  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av rozmari

Prövade med strå men det gick inte att nysa. Då tog jag lite chilipepar, mycket lite och stopade i näsan.

Herregud, Du kanske hamnar på akuten av fel anledning

Håkan

Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2008/05/05 :  23:58:13  Visa profil  Svara med citat
Hej Maria!
Andra har ju redan besvarat din fråga, men eftersom den var riktad till mig kräver konvenansen ett svar.
Och det är: Ja
Frågan är annars, som Håkan säger, rent teoretisk.
Kort och kärnfullt denna gång.
Ylva
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2008/05/06 :  09:45:05  Visa profil  Svara med citat
Citat Ylva:
"OK, det kan nog hjälpa ibland. Det har man ju förstått av petergustafs eviga krystningar."

Inte eviga ! Bara när det flimrar !
Och jag har ju vidareutvecklat metoden genom "utförning i hett bad".
Det är praktiskt taget bombsäkert.

Jag har f.ö. sökt patent på metoden och kommer snart förmodligen att kunna kassera 25 öre för varje antiflimmerkrystning som utförs worldwide. I hett bad blir det 60% pålägg !

Peter

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2008/05/06 :  17:04:09  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av petergustaf

Jag har f.ö. sökt patent på metoden och kommer snart förmodligen att kunna kassera 25 öre för varje antiflimmerkrystning som utförs worldwide. I hett bad blir det 60% pålägg !

Peter

Gå till toppen av sidan

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2008/05/07 :  08:54:27  Visa profil  Svara med citat
Detta är ett fantastiskt forum, och jag kan inte låta bli göra ett inlägg:

rozmari,
Jag ger mig tusan på om din faster vid fönsteröppnandet hade tappat kontrollen och fönstret med full kraft, denna blåsiga dag, hade träffat din faster i huvudet med stor smärta som följd , så hade flimmret upphört.

Nysningar, hicka, krystningar, krystningar i hett bad, smärta, chilipeppar i näsan, elektriska stötar, elchocker.
Om jag skulle ta upp alla dessa teorier med min kardiolog, så skulle jag nå få standard svaret: "Thomas det är nog mer komplicerat än så..."

Jag tycker i alla fall att vi genom forumet ska skriva en medicinsk handbok för flimmrare i stil med "allt som en flimmrare bör undlåta att göra, och vad alla flimmrare borde göra, och när!!!!"

Thomas

Attackvis flimmrare sedan 200505 nu nästan dagliga attacker (1-42 tim ggr)/ tar Seloken 75mg, Waran har tidigare prövat Sotalol 320mg, Durbis Retard 500mg samt Cordarone 200mg utan resultat, väntar på Ablation

Ändrad av - Tholun den 2008/05/07 08:55:28
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2008/05/08 :  22:43:40  Visa profil  Svara med citat
Jag anade, att "eviga krystningar" inte skulle passera ostraffat.
Egentligen menade jag återkommande men kunde inte låta bli att
bråka lite, Peter.
Du brukar alltid replikera med så roliga kommentarer.
Förlåt om du tog illa upp!
Ylva
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2008/05/09 :  07:35:00  Visa profil  Svara med citat
Men Ylva !!!!!

Jag trodde vi kände varandra i FF-båten nu ???
Inte fasen tog jag illa upp ! Hur tusan skulle jag kunna ?
Jag, som tar minsta tillfälle till "en klurig kommentar", kan väl inte klaga om jag får 10% tillbaka !!!
Och det var ju inte ens det, utan bara ett berättigat inlägg.

Om du söker "krystning" här uppe med "SÖK" tippar jag du får 73 resultat. Alla från en person. Mig !

När jag var på koll i onsdags hade jag först en annan läkare än min vanliga. Jag nämnde naturligtvis min krystningsförmåga.
Hon ropade genast på "min Doc" och frågade "känner du till detta ?". Och där satt jag och kände mig jättemärkvärdig !

Jag är i kliniken för interview varje kvartal. Ny personal tittar alltid medlidsamt på mig och frågar oroligt "Hur mår ni ? Ska vi hämta ett syrgastält ?"
Och då är jag snabb med att berätta "NEJ, jag är bara paroxysmal och OM det klämmer så kan jag ju alltid krysta bort det !"

Krystning är f.ö. nästan ute nu ! Jag har ju en nyare diskretare metod. Att darra med bröstmuskeln ! "Pectoralis major".
Du vet så som bodybuilders gör med ett "krystat" (så är vi där igen) leende. Uffe förstår med en gång vad jag menar !

Ylva, som bevis på att jag INTE tog illa upp får du härmed fem gratiskrystningar. Varav tre i hett bad. Na, vad sägs om det ?

Är nu på tredje dagen utan betablocker. Ska strax ut och jogga och är nyfiken om det känns lite lättare nu ?
Vi har sparris (vit) och jordgubbar där jag springer. Sparrisskördarna är redan färdiga för idag men jordgubbarna är igång.

Peter, like the wind

Ändrad av - petergustaf den 2008/05/09 07:38:09
Gå till toppen av sidan

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2008/05/09 :  16:48:17  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av petergustaf

Krystning är f.ö. nästan ute nu ! Jag har ju en nyare diskretare metod. Att darra med bröstmuskeln ! "Pectoralis major".
Du vet så som bodybuilders gör med ett "krystat" (så är vi där igen) leende. Uffe förstår med en gång vad jag menar !

Jupp.
Men visste inte att det hjälpte mot FF.
Gå till toppen av sidan

Babs

Sweden
39 inlägg

Postat - 2008/05/10 :  12:05:07  Visa profil  Svara med citat
PeterGustav kan du förklara för en icke bodybyggande (egentligen är jag väl det mad minst 20 kg övervikt) person vad du menar?
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2008/05/10 :  13:55:48  Visa profil  Svara med citat
Babs,

jag vet inte om man måste ha sysslat med kraftträning för att kunna detta ?
Men det är att spänna och slappna av vänstra bröstmuskeln omväxlande i väldigt snabb följd.
Jag kan göra det så snabbt att det blir liksom "automatiserat" och liknar en darrning.
Kan också jämföra det med huttring eller "frossa".
När jag fryser går det lättare, och lättast går det i högersidoliggande läge !!!
Kanske då för att hjärtsidans bröstmuskel här är helt avslappnad ?

Uffe, hjälp till !!!

Jag håller f.ö. på att experimentera just nu. Flimret jag fick inatt kl.03 är envist !
Har prövat situps, hett bad och springa upp och ner i trappan. Och naturligtvis ktystningar
Men icke ! Får väl ut på fältet och sprinta ?

Erkänner härmed att flimret var självförvållat !
Spargel + riesling = explosivt !

Peter

Ändrad av - petergustaf den 2008/05/10 13:57:10
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2008/05/10 :  21:13:19  Visa profil  Svara med citat
Addendum:

Knappt hade jag gått ur huset, inga 10 minuter senare, var spökeriet förbi !!!
Kvar är bara den jäkla sömnbristen !!
En natts sömn och allt är bra !!!

Peter

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2008/05/11 :  07:41:28  Visa profil  Svara med citat
Skönt att ditt flimmer gick över Peter.
Hoppas jag klarar mig undan, var ute en sväng igår och det blev lite öl o vin då.

Det Peter försöker beskriva är att omväxlande spänna o slappna av i bröstmusklerna så de hoppar upp o ner. (Bästa förklaring jag kunde ge)
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2008/05/11 :  16:36:05  Visa profil  Svara med citat
Ja, denna gången tog det 11 timmar tills det blev bra ! Men sen är det som att sväva på moln !!!
Om det inte vore för sömnbristen ! Den är äcklig !!! Så man längtar ju bara efter en ny dag.

Ja, jag lovade ju hustrun att göra antingen/eller !
Så det blir ingen löpning idag !

För vi hamnade på en vinfest i södra Pfalz, några mil från franska gränsen.
Byn har 1100 invånare, idag var där säkert 10.000 besökare. Alla drack vin, iskall riesling eller rose !
Och en sådan underbar sommardag kan man väl inte dricka ljummet rödvin ???
När det finns superb iskall Riesling.
I Pfalz kör man som standard på fester glas om 0,5 L, s.k. "Pfälzer Schoppen".
Bilförare, gamla och hjärtsjuka kan på extrabeställning få ett 0,25 L glas. Men då tittar de misstänktsamt på en !
Till det stek+lök+stekt potatis ! Överläckert !

Nåväl, märker att jag drömmer mig bort från temat ....

Bröstmusklerna ja: Spänna och slappna av, i så snabb följd att det övergår i darrning, liknande frossa !!!
Fast jag aldrig fick några nämnvärda muskler eller medaljer så kan jag det ändå.
Det närmaste jag kom muskler var f.ö. när Hans Bettembourg eller Ingwar Asp tränade samtidigt som jag.

Peter, muskellös

sturelundstrom

Sweden
6 inlägg

Postat - 2008/05/19 :  14:42:47  Visa profil  Svara med citat
Haft besvär i ca 40 år och under den tiden råkat ut för diverse olika åtgärder.
Stimulering av vagusnerven (den kringirrande) har div läkare försökt med (utan vidare resultat).
Stimuleringen kan vara massage av Sinus Carotis (på halsens framsida),
krystningar, isbitar i öronen (den irrar visst iväg dit), nysningar, hostningar och diverse annat som inte haft effekt.
Nu är det många år sedan sådana åtfärder var på tal, det har nog gått lite framåt under de åren.
Gå till toppen av sidan

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2009/09/15 :  18:14:12  Visa profil  Svara med citat
Hej! Krystning är ju något som används ibland inom sjukvården. Kallas då Valsalvamanöver. Innebär som nog alla vet en utandning mot stängda stämband och med spända bukmuskler. Används bla inom hjärtekoverksamheten.

Det som händer vid valsalva är att trycket i bröstkorgen stiger, lungvenerna trycks ihop och blodflödet till vä förmak minskar kraftigt. Hjärtat minskar i storlek och vänsterkammarens arbetsbetingelser förändras. Har man tur kan då en förmaksarytmi brytas.
Gå till toppen av sidan
Sida: av 2 Ämne  
Nästa sida
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000