Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 Varför våndas jag inför elkonvertering?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/05/06 :  21:28:18  Visa profil  Svara med citat
När jag låg med flimrande hjärta inatt och elkonvertering framstod som oundvikligt så kände jag djup olust inför den. Varför?

Själva elkonverteringen stör mig inte det minsta. Det är en totalt odramtisk historia och känslan av att vara tillbaka i sinus när man vaknar är obetalbar.

Jag kom fram till att vad som stör mig är att sjuk och eländig, utan att ha sovit de senaste 24 timmarna p g a flimret tvingas till ansträngningen att ta mig till akuten och ligga och vänta trött och eländig kanske 5-10 timmar innan elkonverteringen. Och att därefter, efter att ha varit vaken (förutom 5-10 ynka minuter i samband med elkonverteringen) kanske 35 timmar ta mig hem igen inan jag får sova. Totalt 35 timmar utan sömn alltså. Det är en aspekt jag personligen tycker är vidrig, en ren tortyr faktiskt. Och som jag upplevt många gånger under min flimmerkarriär eftersom jag alltid fått flimret nattetid och enbart i undantagsfall kunnat sova med flimret.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. Fick ett 8 timmars återfall efter att ha dragit ner dagsdosen Cordarone från 200 mg till 86 mg och med en extremt kolhydratfattig bantningskur som trolig trigger (problemen kom efter cirka 6 dagars bantande).

Tar just nu i genomsnitt cirka 143 mg Cordarone plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2008/05/07 :  09:48:02  Visa profil  Svara med citat
Är det el-konverteringen du våndas inför eller är det en "normal" vånda man generellt har när man flimmrar?
Jag åker in på el-konverteringar med jämna mellanrum nu, ca varannan vecka, personalen på akuten är toppen, men dom har börjat känna till mina vanor så flytet är bättre idag än tidigare.

Jag brukar gå mina 300 metrar till akuten tidigt på morgonen och hinner med att konstatera flimmer, kolla PK-värdet, prata med läkaren innan ronden, läggas in på IVA, får besked om PK-värdet lagomt till att ronden avslutas, narkosläkaren förbereder, elkonverteringen genomförs, äter frukost, går hem.

Allt detta från det jag går hemifrån, till jag kommer innanför dörren hemma tar ungefär 6 timmar.

Jag tror du har låst dig vid en bild om hur det "brukar" vara, och då bidrar det till din vånda....

Om jag nu ska passa på och moralpredika lite grann kan jag ganska snabbt konstatera att du har jobbat ganska intensivt sista tiden, minskat på doseringen av Cordarone och genomgått en bantningskur , du vet lika bra som oss övriga att med flimmer att hunger är en av de värsta triggrarna.

Du brukar var snabb och ge kloka råd, så mina råd till dig är att ringa till din akutmottagning och fråga hur du ska få genomfört en el-konvertering snabbast.....
Sluta upp med bantningskurer, utgå från helheten genom livsstils perspektivet (mindre)stress, (bättre)kost samt (mer)motion (Föllinge principen är mycket bra...)
Trappa upp Cordaronet tillfälligt och ta detta tillfälliga flimmer som ett bevis på ordspråket, "är huvudet dumt får kroppen lida"

Hoppas du slipper konverteras och att du snabbt blir återställd.

Thomas

Attackvis flimmrare sedan 200505 nu nästan dagliga attacker (1-42 tim ggr)/ tar Seloken 75mg, Waran har tidigare prövat Sotalol 320mg, Durbis Retard 500mg samt Cordarone 200mg utan resultat, väntar på Ablation
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/05/07 :  15:03:47  Visa profil  Svara med citat
Thomas,

Tack, som tur var så självkonverterade hjärtat tillbaka till sinus efter 8 timmar. Vilket jag är mycket tacksam för.

Min vånda gäller det jag skrev, nämligen att bege sig till sjukhuset orkeslös och med en kropp som skriker efter sömn efter att ha varit vaken 24 timmar eftersom jag normalt inte kan sova när jag flimrar. Alltså, att inleda en sjukhussväng när hela ens organism bara vill sova. Det är ju konsekvensen av att få sina flimmer tidigt på natten som många av oss får. Jag är väl ovanligt gnällig på den här punkten men lite manier får man väl ha?

Jag avundas Dig som kan ringa och föra en dialog med akuten. Det har jag aldrig lyckats med. Det har mest varit ett hönshus i andra änden. Observera, ett kompetent hönshus (jag klagar inte på vården), men ändå ett hönshus varifrån det enda påbudet varit: kom hit! Något slags tidssamarbete har inte varit att tänka på.

Skall jag vara helt ärlig Thomas så hade jag inte klart för mig att hunger var en trigger. Det hade faktiskt gått mig förbi. Dessutom hade jag svultit mig tidigare utan konsekvenser. Men man lär sig så länge man lever.

Jag tar till mig Dina råd. Vad gäller Föllinge-principen så låter det lite som GI-metoden med sina långsamma kolhydrater, inget är nytt under solen

Du skriver "är huvudet dumt får kroppen lida". Nu vet jag varför min kropp lidit så länge!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. Fick ett 8 timmars återfall efter att ha dragit ner dagsdosen Cordarone från 200 mg till 86 mg och med en extremt kolhydratfattig bantningskur som trolig trigger (problemen kom efter cirka 6 dagars bantande).

Tar just nu i genomsnitt cirka 143 mg Cordarone plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2008/05/07 :  16:52:12  Visa profil  Svara med citat
Håkan, det är precis min point !

Sömnbristen ! Att känna sig som en låda skräp !
När jag försökte "övertala" min doc idag att "vi kanske kan hoppa över ablationen" så var det just det jag anförde.

Själva flimret är inte det stora problemet, lite obehagligt med fjärilar i bröstet men inte sååå farligt !
Problemet är att när flimret kommer på kvällen/natten så blir det att ligga där och kontrollera om klockan fungerar.
Halv tolv- tioövertolv-kvartiett-femöverett .....I en halv evighet !
Och nästa dag blir man aldrig riktigt fräsh, dusch hjälper ca 10 min, sedan kommer skräpkänslan igen !
Dagen är bara en intensiv pervers längtan att "må-denna-dagen-försvinna-asap-ur-mitt-liv-ochattjagfårennattssömn !"
Kvällen kommer och naturligtvis somnar man framför TVn vid halvåtta-nyheterna och avanmäler sig vid 21.

Och får en natts superb sömn och vaknar som en NY människa !
Skiner då solen känner jag mig som en hel flodgrod när han går hem från jobbet i samma väder !!!

Det tog tid att läsa OCH förstå ditt första inlägg här !
"Här skriver någon som kallar sig Admin om akut flimmer ??? Bara Håkan kallar sig så och han flimrar INTE !"
Det tog 10 min innan jag fattade att det var du och nu, purfärskt !

Grande Merde !

Det är också besvikelsen att man dock inte är 100% osårbar utan under omständigheter kan komma tillbaka till en tidigare ruta !

Jag såg ditt inlägg här alldeles nyss, det var alltså inte fråga om att "låtsas som det regnar" i mina nyliga inlägg !

Peter

Ändrad av - petergustaf den 2008/05/07 16:55:23
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/05/07 :  19:02:22  Visa profil  Svara med citat
Tack för omtanken, Peter! Ja, det var inget roligt alls efter 32 månader. Men det är bara att gilla läget och bita ihop. Jag har ju i alla fall ungefärligt kläm på varför återfallet kom varför jag förhoppningsvis kan undvika nya.

Vad gäller sömn. Jag har "varvat" otaliga gånger i mitt liv, alltså hoppat över en natts sömn och ångat på i kanske 32 timmar (upp till 40 ibland). Onekligen får man en massa gjort - det blir ju faktiskt nästan en hel arbetsvecka i ett enda svep och inga telefoner ringer nattetid. Men man får också betala ett mycket högt pris eftersom man bränner sin hälsa. Numera varvar jag ytterst sällan.

Men en sak är att förlänga arbetsdagen när man är mitt uppe i smeten och en helt annan att börja den dödstrött. Jag minns en gång när jag bodde utomlands och jobbade för svenska staten. Jag hade bokat in ett ambitiöst besöksprogram. Av en anledning jag inte minns kunde jag inte somna och fick alltså gå upp på morgonen utan att ha sovit en minut. Då hade jag varit vaken i 24 timmar. Sedan taxi till flygplatsen. En timmars flygning. Hyra bil. Genomföra 5 stycken besök inkl bilkörning cirka 24 mil. Flygning hem. Taxi hem. Än idag - nästan 30 år senare - minns jag med en hemsk rysning känslan att ha allt detta framför mig när jag klev upp osövd den morgonen. Lite av den känslan - déjà-vu - får jag alltid när jag osövd måste traska iväg till akuten i arla morgonstund.

Håkan

Gå till toppen av sidan

christerl

Sweden
744 inlägg

Postat - 2008/05/08 :  13:38:41  Visa profil  Svara med citat
Hoppas att det nu rättar till sig för dig Håkan.

Man kan förstå den vånda som uppstod , men är inte den även kopplad till att du får ett återfall efter 32 månader. 32 månader då det mesta har varit som det borde vara, alltså som det var innan man fick FF.
Har även registrerat den breda ambitionen att återkomma i det goda läget och då inte enbart via ett FF fritt liv utan även minskning och helst utsättning av medicin som är kopplad till det förbaskade FF.

Bantning måste man ta väldigt balanserat och långsiktigt, för snabb minskning tar en hel del på hjärtat. Detta var huvudsaklig faktor då jag fick FF för andra gången dvs januari i år.
Jojo bantning är dock det värsta.

Att banta med hjälp av den metod du valt samt samtidigt minska medicineringen är som jag kan uppfatta det, väldigt tufft

CL
Gå till toppen av sidan

Maria B - avliden 2010

Sweden
582 inlägg

Postat - 2008/05/08 :  20:28:21  Visa profil  Svara med citat
Det är märkligt hur man slåss mot flimret. Hur man både införlivar det i sin tillvaro och stretar emot.

Så mycket i identiteten ligger i att t ex vara en sån som kan jobba på nätterna, tål hög arbetsbelastning, klarar stress, bra på att spurta, klarar att vara utan mat om det behövs osv.
Eller vad man nu har som kännetecken för den man är.

Skönt att ha kontroll.
Och vem är man utan de där egenskaperna? En trött, eländig, långsam och lätt förvirrad typ. När flimret har övertaget.

Så jag tycker inte det är så konstigt att du råkade ut för ett bakhåll Håkan. Man blir övermodig och liksom sig själv igen när man mår bra.

Naturligtvis är det lätt för andra att se ekvationen: nedtrappning av medicin + bantning + nattugglande = flimmer.
Men man blir så ledsen och arg när det händer!

Hoppas nu att det här flimret bara blev en liten påminnelse och inget mer för dig. Att du slipper det framgent.

Två steg framåt och ett tillbaka.

Maria

Ändrad av - Maria B - avliden 2010 den 2008/05/08 20:34:57
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/05/15 :  00:45:04  Visa profil  Svara med citat
Tack Maria! Det Du skriver är tänkvärt och känns "mitt i prick". Har inte haft något nytt återfall och jag tar inte i LowCarb med tång igen

Den värsta bismaken efter återfallet är nog att ha förlorat tilliten. Efter 32 månader hade jag börjat återfå tron att jag var frisk och brydde mig allt mindre om att "känna efter". Nu väntar en lång period innan tiden läker även detta sår. Men jag skall inte överdriva. Jag är tack och lov ingen "grubblare" så jag går absolut inte omkring och är rädd hela tiden. Men om jag inte hade kunnat sätta mitt finger på orsaken så hade jag nog varit ganska deprimerad.

Håkan

Gå till toppen av sidan

wibeke

54 inlägg

Postat - 2008/05/18 :  12:49:47  Visa profil  Svara med citat
Hej Håkan!
Det var väl onödigt att du fick ett återfall tycker jag - du var ju lite vår förebild. Men faktiskt så har ju "flodgrod" också haft ett återfall efter två ablationer och sedan inget mer så jag håller tummarna hårt för dig att det bara var ett "misstag" och att du får leva i sinus resten av ditt liv!!!! (Jag håller självklart tummarna för flodgrod också)

Själv har jag "peppar, peppar" inte haft något återfall efter min sista ablation i mars -08. Dock har jag dubbelslag och lite stök ibland på kvällarna och om magen krånglar. Jag kan tänka mig att jag skulle bli grymt besviken om jag fick ett återfall - just det där att - kan jag lita på att det håller?

Jag skall på återbesök till min läkare i juni då har det gått 3 månader sedan operationen - tänkte fråga om de har statistik på hur det har gått för patienter som gjort en, två och tre ablationer. Jag menar att det är inte under så lång tid som man genomfört ablationer överhuvudtaget i Sverige så jag vet inte om man för in sånt eller forskar på hur de går för patienterna men det borde de väl göra?

Stor kram till dig Håkan och som man säger "en gång är ingen gång" så är det!!

Wibeke
Ablation1, 6/9 -07, Ablation2, 11/3 -08, ICD-bärare sedan -05. Seloken 200mg, enalapril 25mg och Waran
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000