Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 förmaksflimmer
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

moibobaum

Sweden
1 inlägg

Postat - 2008/05/22 :  16:46:18  Visa profil  Svara med citat
Man upptäckte för 2 år sen att jag hade förmaksflimmer. Fick genast Waran och förbereddes för elkonvertering. Men när man gjorde den, använde man bara En spatel-på bröstkorgen. Systern sa:-"ska vi inte sätta den på ryggen också?" "Nä," sa doktorn, "det behövs inte." När jag vaknade sa han att hjärtat slagit normalt endast i 2 minuter och att det inte var någon idée att göra ett nytt försök, utan äta Waran i resten av mitt liv.

Men jag är så orolig för Waranet som dödar all K-vitamin-och undrar också om dom inte gjorde FEL att bara använda EN spatel ?
Ha D !

bob

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2008/05/22 :  16:53:26  Visa profil  Svara med citat
För mig låter det sm de gjort HELT tokigt.
Kräv ny elkonvertering av en RIKTIG läkare istället.
Gå annars vidare med ablation och ge dig inte.

/Uffe
Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2008/05/22 :  22:04:28  Visa profil  Svara med citat
Ja det låter som om de gjorde helt fel. Man brukar ju använda två kontaktplattor (pads), en på bröstkorgen och en på V sida av densamma. Strömstöten skall ju liksom gå emellan plattorna för att kunna elchocka hjärtat så att det elektriska kaoset nollställs. På ryggen sätter man aldrig någon sån här platta.

Att Waran dödar K-vitamin har jag aldrig hört, däremot tvärtom. Om en person som medicineras med Waran råkar ut för en olycka med kraftiga blödningar som följd kan akutvårdspersonalen injicera K-vitamin som då snabbt tar bort Waranets effekt. Det är bl.a. därför som vi måste bära det mycket vackra smycket som delas ut när man börjar med Waran. Då ser akutvårdspersonalen snabbt att man går på Waran om man nu inte själv kan meddela sig.

/flodgrod

Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort två lungvensisoleringar 2005-08 och 2007-09. Ett återfall 2007-12 annars flimmerfri. TIA 2002-07.
Medicinering: Simvastatin 20 mg och Waran. Har drygt 20 års erfarenhet av konditionsträning och förmaksflimmer.
Gå till toppen av sidan

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2008/05/23 :  07:46:20  Visa profil  Svara med citat
Det låter inte riktigt klokt

Har blivit el-konverterad många gånger men aldrig på det sätt du anger, kräv en ny konvertering

Thomas

Attackvis flimmrare sedan 200505 nu nästan dagliga attacker (1-42 tim ggr)/ tar Seloken 75mg, Waran, Enalapril Krka 20mg har tidigare prövat Sotalol 320mg, Durbis Retard 500mg samt Cordarone 200mg utan resultat, väntar på Ablation
Gör som jag och bli en stolt donator av forumet som ger en liten slant då och då
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/05/23 :  10:25:31  Visa profil  Svara med citat
Jag tycker det är lite svårt att dra slutsatser från Ditt korta inlägg. Det Du berättar innebär ju att elkonverteringen faktiskt lyckades. Hjärtat började slå i sinus. Men sedan återfick det sin elaka rytm igen. Det berodde nog inte på sättet att utföra elkonvertering utan på att flimret har starka utlösande funktioner.

Om Du verkligen minns rätt om vad läkaren sade så kan vi ju bara konstatera att vederbörande har en skruv lös. Man kan ju aldrig uttala sig så lättvindigt om framtiden.

Vad man skulle gjort för länge sedan är givetvis att ge Dig en rytmstabiliserande medicin, typ Cordarone, och sedan försökt igen.

I princip allt förmaksflimmer går att bota nuförtiden. Har Du kroniskt flimmer så kontakta sjukhuset i Varde i Danmark ( http://förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=841 ) och försäkringskassan, eller begär remiss till Karolinska.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. Fick ett 8 timmars återfall efter att ha dragit ner dagsdosen Cordarone från 200 mg till 86 mg och med en extremt kolhydratfattig bantningskur som trolig trigger (problemen kom efter cirka 6 dagars bantande).

Tar just nu i genomsnitt cirka 143 mg Cordarone plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000