Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 Nyskjuten
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

thomas

Sweden
80 inlägg

Postat - 2008/06/17 :  18:09:56  Visa profil  Svara med citat
Här kom mitt första bakslag, upp och konverterade och det gick så enkelt att få tillbaka sinus med ett enda skott, och så mår man prima efteråt
Det var en stor skillnad mot den sista gången jag elkonverterades för ett antal år sen, då hade dom utfört stötarna 3 ggr med olika styrka och ändå inte få igång sinus, efter uppvaknandet den gången kändes det som en lastbil hade kört över mig, så det verkar som ablationen förenklar stabiliseringen för mig.

Ha nu en trevlig midsommar på er alla

thomas

Seloken ZOK 200 mg/dag Digoxin 0,25 mg 2/dag Cordaron 200 mg 1/varannan dag Waran 2,25 mg 3/dag Plendil 2,5 mg 1/dag Är abladerad 080225 och mitt första bakslag kom 080614. ett enkelt skott med elen och sinus igen.

Patrik

Sweden
457 inlägg

Postat - 2008/06/18 :  09:32:15  Visa profil  Svara med citat
Bara att gratulera Thomas!

Trevlig midsommar!

/Patrik
------------------------------------------------------------------------------------------------
Född -66. Har haft enstaka flimmer sen -87. Flimmerfri sedan 2007-02. Seloken 12,5 mg/dag sedan 2008-03-03. Har till och från extraslag och småhopp, speciellt vid hunger. Har en krånglig mage.
Gör som jag och bli en stolt donator till forumet och ge en liten slant då och då.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/06/29 :  15:47:34  Visa profil  Svara med citat
Hej thomas!

Hajade till inför rubriken och började fundera på typ av kula, kaliber, utgångshastighet, avstånd, var den tog etc för att bedöma vilka skottskador det kunde röra sig om

Jättetrist med bakslaget Men Du hänger ju inte läpp och då skall inte jag heller göra det heller Hoppas att det stannar vid detta enda bakslag. Om inte så är det bara att börja tänka på återbesök. Få flimmer överlever 1-3 ablationer.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. Fick ett 8 timmars återfall efter att ha dragit ner dagsdosen Cordarone från 200 mg till 86 mg och med en extremt kolhydratfattig bantningskur som trolig trigger (problemen kom efter cirka 6 dagars bantande). Därefter flimmerfri igen (peppar, peppar ...). I längden kanske kandidat för en tredje ablation för att slippa medicinen som inte är harmlös. Men jag avvaktar nog teknikutvecklingen några år.

Tar just nu i genomsnitt cirka 143 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

thomas

Sweden
80 inlägg

Postat - 2008/08/07 :  16:41:13  Visa profil  Svara med citat
Jaha då var man tillbaka i verkligheten.

En liten uppdatering från mitt håll.
Efter första skottet var jag i sinus i en vecka ungefär, därefter FF igen.
Fick tid för nytt skott, upp till avdelningen på morgonen, INR för lågt, antagligen för att Cordaronet var på väg ut, hemskickad efter en timme utan åtgärd
Ny väntan i 3 veckor med rätt värde, skulle stannat i Sverige under den perioden,
Men vad gör jag, jo åker till Italien hyr en bil och åker runt Amalfikusten(väl värt ett besök)Pompeji( måste bara ses), men hitta ställen för provtagning var inte så lätt, speciellt när man inte stannar på samma plats mer än någon dag.
Så nu inväntar jag bara rätt tillfälle för att bli skjuten, därefter om det inte funkar så blir det ett nytt besök i Varde.
Livet är för kort för att inte levas.
Ha det nu bra alla i forumet.

thomas

Seloken ZOK 200 mg/dag Digoxin 0,25 mg 2/dag Cordaron 200 mg 1/varannan dag Waran 2,25 mg 3/dag Plendil 2,5 mg 1/dag Är abladerad 080225 och mitt första bakslag kom 080614. ett enkelt skott med elen och sinus igen.
Gå till toppen av sidan

Maria B - avliden 2010

Sweden
582 inlägg

Postat - 2008/08/07 :  22:36:37  Visa profil  Svara med citat
Heja thomas, såklart du skulle uppleva Amalfi och Pompeji!
Livet är verkligen för kort för att inte levas.

Lycka till i nästa steg!

Maria

Du behövs! Klicka här: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp
Gå till toppen av sidan

thomas

Sweden
80 inlägg

Postat - 2008/09/12 :  10:07:09  Visa profil  Svara med citat
En liten uppdatering kan vara på plats nu.

Som sagt vad så skulle jag elkonverterats nu under sensommaren, men mitt INR har var tredje vecka fallit ner under de rekommenderade värdet, så ingen konvertering har kunnat genomföras.
Så nu i måndags när dom ringde från AK och berättade att mitt värde var 1,7, så tänkte jag, 4 veckor till innan dom kan skuta mig, då möglade jag ihop, har inte lust att hålla på så här.

Skickade ett mejl till Varde med en förfrågan om, och när, de kunde utföra ablation nr,2 på mig, i samma mejl fick de info om hur mina INR värden legat de senaste sex veckorna.

I dag kom svaret,
Nästa fredag ligger jag på det danska bordet igen, snacka om snabba puckar, det gillar jag.

Har för övrigt varit inne på forumet och läst lite då å då men inte kommenterat något, då tiden inte medgivit det pga, flytt.

Men en sak hade jag tid med, och det var, att bli en Donator

thomas

Gå till toppen av sidan

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2008/09/12 :  16:40:55  Visa profil  Svara med citat
Grattis Thomas.

Har du fått försäkringskassan att betala din behandling i Varde ?

Tar gärna emot tips om det skulle bli aktuellt för min del.

/Uffe

____________________________________________________________________________________

Född -62, ca 2 m lång, 130 kg, Parsoxysmal flimrare sedan 2002 ungefär. Debuterade förmodligen tidigare utan att jag visste vad det var. F.d. tyngdlyftare och tävlande i "strongman tävlingar" Får 4 - 5 attacker om året, upphör efter några timmar med "ansträngningsmetoden". 2 x 80 mg Sotalol, 1 x 75 mg trombyl 1 x 20 mg Nexium för magens skull.
Gå till toppen av sidan

thomas

Sweden
80 inlägg

Postat - 2008/09/12 :  17:02:42  Visa profil  Svara med citat
Uffe

Tack

Jo försäkringskassan ställde upp till slut.
Så där är det inga problem, mer än att man måste ut med pengarna först själv.
Gå in på HjerteCenters hemsida och läs på, det finns lite info där om hur det går till

Lycka till

thomas

Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2008/09/12 :  17:10:30  Visa profil  Svara med citat
Grattis och stort lycka till i Varde!

Intressant hur otroligt raskt det kan gå att få en tid på andra håll.

Mitt nya mantra: privat sjukvård åt alla!

(Med "privat" menar jag här snabb, tillgänglig och duktig, sedan får den gärna vara gemensamhetsfinansierad).

f -71, Vasaloppsmotionär med oregelbunden puls och konstiga blodtrycksfall som diagnostiserades med "stress". Det var
Idiopatisk Ventrikulär Takykardi, VT, och VES. Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008. Numera frisk!?

Har beskrivit mina symptom, erfarenheter och behandling i följande länkar:
del 1 primärvårdsträsket mars-juli http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=922
del 2 proffsvård på sjukhuset juli-augusti http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=923
del 3 ablation - tips till andra patienter http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929
Gå till toppen av sidan

thomas

Sweden
80 inlägg

Postat - 2008/09/19 :  21:20:55  Visa profil  Svara med citat
Då så

Var det färdigabladerat, fått i mig lite mat, och ett par glas vin.
Ligger kvar under natten för obs, hem i morgon bitti.
Det är ju så enkelt att göra det här i Varde, och det verkar som någon mer har upptäckt detta. Korridorsnacket är att ett visst västsvenskt sjukhus har upphandlat ablationskapacitet här, grattis alla ni som står i kö, nu kommer det att röra på sig.

thomas

Gå till toppen av sidan

christerl

Sweden
744 inlägg

Postat - 2008/09/19 :  22:15:28  Visa profil  Svara med citat
Ett fång blommor Thomas!

Tråkigt att man bor på fel sida av vårt rike.

Men hur eller hur, stort grattis och hopp om att det skall vara på varaktigt rätt väg.

CL
Första FF den 4/1-07, elkonv 12/3-07. Andra FF den 1/1-08. Klassas kroniskt. Står nu i kö för ablation. Morgon; 1 st Cozaar Comp 50Mg+1 st Amlodipin 10Mg. Kväll; Waran + Simvastatin 20Mg. Jobbar heltid inom IT området i ett av våra landsting. Är ett sjöbefäl som sadlade om till beteendevetare men kom snabbt inom IT-häradet.
Donator?Självklart!

Gå till toppen av sidan

möller

Sweden
2 inlägg

Postat - 2008/09/27 :  05:00:25  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Patrik

Bara att gratulera Thomas!

Trevlig midsommar!

/Patrik
------------------------------------------------------------------------------------------------
Född -66. Har haft enstaka flimmer sen -87. Flimmerfri sedan 2007-02. Seloken 12,5 mg/dag sedan 2008-03-03. Har till och från extraslag och småhopp, speciellt vid hunger. Har en krånglig mage.
Gör som jag och bli en stolt donator till forumet och ge en liten slant då och då.

Gå till toppen av sidan

möller

Sweden
2 inlägg

Postat - 2008/09/27 :  05:04:16  Visa profil  Svara med citat
hej jagär 44år och väntar på min tredje elkonvertering
Gå till toppen av sidan

thomas

Sweden
80 inlägg

Postat - 2008/09/28 :  13:14:52  Visa profil  Svara med citat
christel

Tack för blommorna
Vist är det synd, eller hur. Men det goda är att det verkar röra på sig på ablationsfronten.

möller

Lycka till med elkonverteringen.
Menar du höstmarknad, eller?

Så nu har det gått en dryg vecka efter ablation nr, 2.
Känner mig oförskämt frisk och glad.
Abladören berättade att han såg 2 läckor som orsakade flimret, han täppte till dessa, pluss som han sa tog några extravarv på ställen som verkar vara kritiska.
Denna gången tog hela behandlingen 27 minuter,

thomas

Ablation nr, 2 080919
Donator så klart (äntligen)
Gå till toppen av sidan

christerl

Sweden
744 inlägg

Postat - 2008/09/28 :  17:29:51  Visa profil  Svara med citat
träffar min läkare på torsdag,
så jag ser fram mot vad han kommer att presentera, sen är det tydligen jag själv som måste lägga rälsen. Trots att jag vet detta tycker jag det är en konstig ordning att lägga detta på patienten. Det är trots allt tunga frågor kring hjärtat, livskvalitet och framtid.

Ha det bra Thomas, hoppas att du har rätt i att förändringens vindar blåser inom området FF och ablation

CL
Första FF den 4/1-07, elkonv 12/3-07. Andra FF den 1/1-08. Klassas kroniskt. Står nu i kö för ablation. Morgon; 1 st Cozaar Comp 50Mg+1 st Amlodipin 10Mg. Kväll; Waran + Simvastatin 20Mg. Jobbar heltid inom IT området i ett av våra landsting. Är ett sjöbefäl som sadlade om till beteendevetare men kom snabbt inom IT-häradet.
Donator?Självklart!

Gå till toppen av sidan

maloucatrin

Sweden
1 inlägg

Postat - 2008/10/25 :  19:20:18  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av thomas

Då så

Var det färdigabladerat, fått i mig lite mat, och ett par glas vin.
Ligger kvar under natten för obs, hem i morgon bitti.
Det är ju så enkelt att göra det här i Varde, och det verkar som någon mer har upptäckt detta. Korridorsnacket är att ett visst västsvenskt sjukhus har upphandlat ablationskapacitet här, grattis alla ni som står i kö, nu kommer det att röra på sig.

thomas

Gå till toppen av sidan

thomas

Sweden
80 inlägg

Postat - 2008/10/25 :  20:51:02  Visa profil  Svara med citat
maloucatrin

Hej på dig

Hoppas att du är en av dom

thomas

Seloken ZOK 200 mg/dag Digoxin 0,25 mg 2/dag Waran 2,25 mg 3/dag Plendil 2,5 mg 1/dag Är abladerad 080225 och mitt första bakslag kom 080614. ett enkelt skott med elen och sinus igen.
Ablation nr, 2 080919
Donator så klart (äntligen)
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000