Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Alternativa behandlingar
 Italiensk behandling?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Meme16

3 inlägg

Postat - 2008/07/31 :  12:36:09  Visa profil  Svara med citat
Hejsan, mitt första inlägg här.

Har haft förmaksflimmer till och från sen 1995 (22 år då), hade sen 10-12 stycken under 3-4 år och slapp sen under 7 år tills jag fick min son och livet blev rörigt med sena nätter och tidiga morgonar.

Sitter just nu med mitt fjärde FF för detta året och när jag senast var uppe för 3 veckor sen så sa läkaren att det inte håller att åka dit för jämnan utan han vill testa en alternativ behandling till de ständiga elkonverteringarna.

Det han vill testa är en som han sa "italiensk behandling" där man får maximal dos (tror han sa 3 st) Tambocor under bevakning på sjukhuset och detta skulle ha samma effekt som en elkonvertering. Om det sen funkar och jag inte reagerar negativt på detta så skulle jag få med mig en sådan dos hem och sen kan jag "konvertera" mig själv hemma.

Ärligt talat så låter det fan farligt och jag är lite rädd. Någon som provat detta och har det funkat?

anna

Sweden
62 inlägg

Postat - 2008/07/31 :  19:48:50  Visa profil  Svara med citat
Jag har fått Tambocor vid de handfull tillfällen jag åkt till sjukuset och hjärtat har "hoppat" rätt ganska omgående. En i mitt tycke bra metod.
Lycka till!
Anna
Gå till toppen av sidan

Meme16

3 inlägg

Postat - 2008/08/01 :  12:53:08  Visa profil  Svara med citat
Det funkade, typ.

Standard är att det brukar hjälpa efter 2-4 timmar sa de. I mitt fall hjälpte det efter ungefär 7-8. därför är de inte säkra på om det är tabletterna eller om hjärtat löste det på egen hand. Tveksamt säger jag, det har ju aldrig hänt förr. Sov där hela natten och slapp svälta så det var ju en bonus med denna behandlingen.

Gå till toppen av sidan

Fred

Sweden
157 inlägg

Postat - 2008/08/05 :  10:13:04  Visa profil  Svara med citat
Jag är en av de patienter som inte tål Tambocor. Fick efter 5-6 veckor staka bröstsmärtor och fick bryta behandlingen.
Läste här på denn förträffliga sida att man i England använde Tambocor som " a pill in the pocket" d.v.s. man tar dom bara när man fått ett FF anfall.
Jag gör så sedan en tid. Tidigare så varade FF anfallen 15-25 timmar. Efter Tambocor intag 100 mg så kortas tiden till ca. 1-2 timmar.

Gå till toppen av sidan

moondigger

Sweden
2 inlägg

Postat - 2008/08/07 :  15:29:42  Visa profil  Skicka ett Yahoo!-meddelande till moondigger  Svara med citat
Hej alla,
jag är ny här som ni säkert märkt.
Hoppas detta blir intressant, jag har sedan ca 30 till och från
attackerats av förmaksflimmer. Använder idag Tambocor, vilket hjälper förhållandevis bra, jämört med tidigare medeciner.
Känner dock ibland att flimmret vill starta med kommer inte igång. Enstaka udantag har förekommit, men jag har aldrig haft det längre än några timmar dock efter jag börjat med Tambocor. Innan kunde det sitta i ca ett dygn.
Har hört att det lömska med förmaksflimmer är att det ibland är igång utan att det märks av .
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2008/08/07 :  16:24:56  Visa profil  Svara med citat
Kära ex-kollegor !

Tänk på att: Människohjärtan ska inte flimra !

Pga det s.k. "blodkorvssyndromet". Dvs flimret kan förorsaka små blodklumpar. som fastnar på olämpligt ställe.

Att flimret är kort behöver inte nödvändigtvis hjälpa, är blodkorvsfabriken igång så är den !
Hos mig slog flimmer nr 60, varaktigt i 2.5 timmar, den 15.08.04, till med, visserligen lätt men ändå, ett slaganfall två dagar senare !

Så om ni nödvändigtvis "måste flimra" så se till att ni är lite förberedda.
Dvs med "antik-klumpningsmedicin", Waran eller acetylsalicylsyra (Aspirin).

Peter, som nu 5 tim efter löpningen är på ca. 70 i puls (Anna !)

___________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. (think positive !) paroxysmal flimrare 1987-20080604 (Ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Tambocor 2x100 mg + Diuretika + Marcumar + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

gitta

Sweden
42 inlägg

Postat - 2008/08/07 :  18:31:20  Visa profil  Svara med citat
Man kan ha kroniskt ff i många år utan att märka av det som min man haft det upptäcktes först sedan han fick en hjärninfarkt
gitta

Ändrad av - gitta den 2008/08/07 18:34:28
Gå till toppen av sidan

Meme16

3 inlägg

Postat - 2008/09/23 :  00:54:56  Visa profil  Svara med citat
Just tagit mina tre piller och väntar på att det skall gå över...
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2008/09/23 :  08:43:08  Visa profil  Svara med citat
Meme 16 !

Upp och hoppa, du är i sinus !

Förhoppningsvis ! Eller ?

Peter

___________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. (think positive !) paroxysmal flimrare 1987-20080604 (Ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Tambocor 2x100 mg + Diuretika + Marcumar + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000